menu

MKB moet meer aan online profilering doen

Het Midden-en Kleinbedrijf in Nederland mag dan wel vinden dat hun website een steeds belangrijke rol gaat spelen in de gehele communicatie met de klant, maar toch doen mkb’ers te weinig als het aankomt op de online profilering.

Dit komt naar voren uit onderzoek van DTG, wat voorheen door het leven ging als De Telefoongids. Wat mogelijk nog verontrustender te noemen is, is het feit dat volgens dat zelfde onderzoek één op de vijf MKB-bedrijven anno 2012 nog steeds geen website heeft. Op mobiel gebied hoeft er al helemaal niet veel te worden verwacht van de mkb’er, want slechts 4% heef een mobiele site en nog maar 2% heeft een eigen mobiele app.

Als reden hiervoor wordt onder andere opgegeven dat ze te weinig webkennis en tijd hebben om op de hoogte te kunnen blijven van de online ontwikkelingen en het zoekgedrag van de consument of klant. Desondanks gaf dertig procent aan de komende tijd te overwegen om de website te vervangen of verder uit te breiden. Eén op de tien die nog geen website heeft overweegt er met een te starten. Wat betreft mobiel: 26% van de mkb’ers die nog geen mobiele site heeft is er wel in geïnteresseerd en meer dan veertig procent overweegt zelfs de website te optimaliseren voor smartphones en tablets.

Op mobiel gebied gedragen de mkb’ers zich niet veel anders dan de rest van de commerciele markt. Zo bleek uit onderzoek van het IAB dat tachtig procent van de tweehonderd grootste merken in ons land géén mobiele site heeft. “Mobiel wordt steeds meer het primaire kanaal voor consumenten. De eerste stap om hierop als bedrijf en merk in te spelen, is een goed werkende mobiele website. Die moet op de smartphone goed leesbaar zijn. Het is dan ook onbegrijpelijk dat slechts twintig procent van de top 200 merken een mobiele website heeft”, aldus Michiel Ebeling van IAB.

Verder lezen

Reacties