menu

Markt doorslaggevend succes starters

Econoom Arjan van den Born heeft uitgezocht wat de succesfactoren zijn voor het sterk groeiende aantal van hoogopgeleide zzp’ers. De conclusie van het onderzoek is dat het succes in het bijzonder afhankelijk is van wat de vaardigheden zijn van de ZZP-ers, waar zijn netwerk uit bestaat en of de markt meezit.

Zonder direct kritiek te hebben op een persoon die ik in het geheel niet ken is mijn eerste reactie dan simpelweg of hijzelf niet gewoon een baan had kunnen zoeken in plaats van dit onderzoek te houden. Want die uitslag is nou niet bepaald shockerend. Maar als ik wat verder zoek kom ik erachter dat deze heer het ook zo niet heeft gezegd in zijn onderzoek. Enkel dit zijn de conclusies die journalisten eruit hebben gehaald en zo is het in het nieuws gekomen.

Als ik wat verder zoek kom ik erachter dat de onderzoeker van de Universiteit Antwerpen zijn onderzoek baseert op de vraag of ZZP-ers met succes dit te danken hebben aan wie ze zijn, wie ze kennen of wat ze kunnen.

Uit het onderzoek blijkt dat de persoonlijkheid maar voor 1,1% doorslaggevend is op het succes van een onderneming. Een goede bedrijfsstrategie heeft maar voor 2.8% echt doorslaggevend effect. Een goed netwerk aan de andere kant doet dat voor 20.7%.

Al jaren roep ik dat opleiding of ondernemingsplan echt niet doorslaggevend is voor ondernemerschap. Dat je echt geen cursus boekhouden bij een hogeschool hoeft aan te vragen voor je kunt beginnen met ondernemen. Persoonlijk heb ik zelfs een kleinschalige masterclass waar ik vertel wat ondernemen inhoud in een enkele dag en het belangrijkste moment tijdens zo’n dag is meestal het laatste uurtje of zelfs de borrel pas achteraf.

Grappig dan om dit onderzoek te lezen. Toch vraag ik me af hoeverre dat netwerk nu als letterlijk kan worden gezien. Zal iemand met 5.000 vrienden op Hyves.nl dan snel een succesvol ondernemer kunnen worden? Zijn werkelijk de personen met de meeste of belangrijkste vriendjes op LinkedIn.com ook echt de meest succesvolle ondernemers? Zijn mensen die zich niet prettig voelen in openbare gelegenheden zoals beurzen en netwerkbijeenkomsten dan direct voor een groot gedeelte benadeeld voor een eigen bedrijf? Hoe zit het met de zolderkamertjes ondernemers? Hoe vaker je van die zolderkamer af komt om met mensen af te spreken hoe succesvoller je bent?

Verder lezen

Reacties