Marketing voor Calimero’s in ondernemersland

door Redactie

Nu ik de laatste dagen voor de release van mijn internetbedrijf Freelen aan het aftellen ben, begint het (nog) heftigere gedeelte van ondernemen. De druk wordt opgeschroefd en er moet nog zoveel gebeuren… Terwijl werkend Nederland zich opmaakt voor de feestdagen vergaap ik me achter m’n laptop peentjes zwetend om de juiste marketingaanpak voor de release van mijn bedrijf in te zetten. Met kerstmuziek op de achtergrond… Dat dan weer wel…

Want marketing daar draait het toch behoorlijk om – als je tenminste van plan bent om van je bedrijf een succes te maken! Wat je daar allemaal voor moet doen om jezelf en je bedrijf in de picture te zetten is niet mals en kost veel tijd en energie. Want die felbegeerde opening van je bedrijf of die eerste dag als ondernemer komt maar één keer voor!! De bekende eerste indruk die je ooit bij een sollicitatiegesprek wilde achterlaten aan een select clubje van hooguit 3 ondervragers wordt nu ineens een eerste indruk voor een hele branche, hele regio of (zoals in mijn geval) voor heel Nederland!! Tja, onderscheidend vermogen is hierin een must. Maar hoe?!

Het gevoel dat je in deze belangrijke periode kan falen brengt mij terug naar een aantal jaren geleden. De tijd dat ik me inzette voor een groot horecabedrijf. Echter wel een bedrijf dat nog geopend moest gaan worden en waar twee weken voor opening nog geen theelepel te bekennen was… Oftewel een grote uitdaging! Samen met mijn zus ging ik als een bezetene aan het werk om de leveranciers te selecteren, de menukaart samen te stellen en de inkoop te doen. Met gemiddeld 5 uur slaap per nacht was mijn geest behoorlijk uitgeput. Overal aan gedacht, niks vergeten? Op naar de opening!! Dat werd een daverend succes! Uitgenodigde gasten brachten bloemen en kadoos mee en feliciteerden het ondernemerspaar met het resultaat. Tot dusver succesvol zal je denken… Iedereen vol goede moed om de volgende dag volle zalen te trekken en eindelijk omzet te genereren.

Maar het bleef stil. Geen hordes stappubliek voor de deur, geen nieuwsgierige hongerige restaurantbezoekers en geen stromende bierkranen. Nada, njente helemaal niks en niemand! En dus geen omzet… In die hele strijd naar de opening hadden we ons dusdanig gefocust op de onderneming dat het allerbelangrijkste vergeten was. MARKETING!! Geen aankondiging in de krant, geen redactioneel stuk, geen bord buiten enz enz… Ik weet nog goed dat me de moed behoorlijk in de schoenen zakte terwijl ik compleet uitgeput met een heel team van  personeelsleden m’n zoveelste bakkie koffie dronk in een lege toko. Wat een blunder!!

Zelf denk ik tijdens de opstart van mijn bedrijf hier nog vaak aan terug. Het is de hardste maar één van de wijste lessen die ik leerde in die werkperiode. En de beste les om het nu voor mijn eigen bedrijf beter te doen. Een goede tip ontving ik van een collega ondernemer die mij adviseerde het boek “Calimeromarketing” van Karen Romme te gaan lezen. Een absolute aanrader voor starters met een laag marketingbudget. Karen geeft een positieve benadering waarom een kleine ondernemer zich goed kan onderscheiden van die gevreesde grote.

Inmiddels ben ik mede door het lezen van het boek een wijzere “Calimero Marketeer”  geworden en denk ik dat ik een ludieke manier heb gevonden om mijn website extra (gratis) aandacht te kunnen geven. Uiteraard zal ik die tip bij gebleken succes met je delen op deze site. (En mocht ‘ie geen succes opleveren dan zal ik je er niet mee vermoeien en bedenkt deze kleine Calimero wel weer wat anders).

Ik wens jullie allen fantastische feestdagen en een ondernemend & marketingvol 2008

Deel

Verder lezen

Reacties