menu

Maatschappelijk verantwoord als ZZP-er

Maatschappelijk ondernemen is populairder dan ooit. Was de term enkele jaren geleden nog zo suffig dat men zich rotschrok van zo’n term, tegenwoordig is het dé manier om je met je bedrijf te onderscheiden. In het beste geval zelfs met geld van een ander.

Het begon als term voor grote multinationals. Bedrijven zoals Shell en Philips kregen vanuit de publieke sector commentaar. Met olie en gloeilampen geld verdienen was volgens "de groene macht" niet langer acceptabel. Bedrijven zagen wel in dat enkel geld verdienen niet hip genoeg was. Het ging klanten kosten en ook het personeel voelde zich niet prettig bij het idee dat het werkte bij een cashmachine. In de jaarstukken kwamen dan ook maatschappelijke doelen te staan. Naast geld verdienen gingen grote bedrijven ook maatschappelijke doelen naleven. Bedrijven als Ikea en de Postcode Loterij werden er zelfs bekend om.

Sinds enkele jaren bemoeit ook de overheid zich er met meerdere mate mee. Er zijn zelfs subsidies mogelijk als een bedrijf zich wil inzetten voor de maatschappij. Subsidies die enkel voor grote bedrijven mogelijk zijn omdat er aan vele voorwaarden voldaan moet worden.

Tegenwoordig lijkt het inzetten voor de maatschappij echter populairder dan ooit. Ali B, een bekende jongerenzanger zingt een liedje over het klimaat. Op schiphol staat een automaat waar je je CO2 uitstoot kunt afbetalen (van dit geld planten ze weer bomen zodat in een jaar de CO2 uitstoot van jouw vlucht weer neutraal wordt gemaakt) en het nieuwe bedrijf "The Happy Shrimp" krijgt een enorme hoeveelheid free publicity omdat ze de warmte van het afvalwater van een energiemaatschappij hergebruiken. Wat overigens niet zo nieuw is. Het gebeurd al jaren met tuinbouwbedrijven.

Maatschappelijk verantwoord is dus reden voor allerlei media om ergens veel aandacht aan te wijden. Het ondernemersblad Sprout had er laatst zelfs een special over. Dat is natuurlijk fantastisch nieuws. Geen kwaad woord voor de hybride auto en geen kwaad woord over de energiebox van Jan Peter Balkenende. Enkel…..Er is zoveel aandacht voor dat het bijna commercieel misschien ook wel interessant wordt. Zal er subsidie mogelijk zijn als ik mijn facturen tegenwoordig digitaal ga verzenden? Zal ik daarmee de voorpagina van enkele bekende nieuwssites kunnen halen? Zal het aanslaan als ik klanten een jaar vooruit laat betalen in plaats van maandelijks factureren? Minder papier, beter voor het milieu. Ik ga niet meer bij potentiële klanten langs maar probeer afspraken via een videochat te doen. Voor het opzetten van dit systeem is vast nog wel een subsidie mogelijk. En mij scheelt het reistijd en autokosten.

Zomaar de eerste zaken die bij me te binnenschieten maar volgens mij zijn er volop kansen. Volgens mij zijn er via de "technostarters" subsidies zelfs mogelijkheden om het bedrijf efficienter, daardoor minder maatschappij belastend te maken. Als er geen subsidies voor zijn dan hebben grote bedrijven misschien wel interesse om het te financiëren. Zo wil Shell of Nuon best een bedrijf sponsoren die zorgt voor efficiënter energiegebruik. Banken als de Rabobank en ABN Amro willen best investeren in bedrijven die maatschappelijke doelen naleven. In het beste geval kun je je bedrijf efficienter, maatschappelijker en bekender maken. En dat allemaal met het geld van een ander.

Ik moet er toch nog eens goed over nadenken. Heeft er iemand nog een goed idee?

Verder lezen

Reacties