menu

Lijk groot, Verkoop groot

Gebruik deze branding methoden om je kleine bedrijf een groot professioneel imago te geven. Creëer verkoopmiddelen die je merk opbouwen. Wanneer je marketing materialen gaat ontwikkelen, sta er dan bij stil welke elementen je consistent moet gebruiken om een sterk merkbeeld/bedrijfsimago op te bouwen.

Het is zeker dat kleine bedrijven voordelen hebben zoals onder meer flexibiliteit en korte lijnen. Dus, je kan je afvragen, waarom zou je geen gebruik maken van je kleine status als je je bedrijf als merk in de markt zet, Waarom kies je niet voor de kleine uitstraling?

Dit is waarom: de comfort faktor. Om je bedrijf succesvol als merk in de markt te plaatsen moet je kracht en stabiliteit uitstralen, waarden die vaak worden geassocieerd met grote bedrijven. Potentiële klanten of opdrachtgevers moeten op jou en je beloften kunnen vertrouwen. Ze moeten zich comfortabel bij je voelen. Je kunt je klanten vertellen dat je achter je producten of services staat maar als je marketing materiaal uitstraalt ‘amateur’ of moeder’, vergeet het maar.

Gelukkig is de uitstraling van een groot bedrijf hebben helemaal niet zo ingewikkeld. De belangrijkste regel is om je promotie materialen op elkaar af te stemmen, van je visitekaart tot je website en alles er tussenin. Als je marketing materialen niet op elkaar afgestemd zijn, dan denken potentiële klanten dat ze te maken hebben met verschillende bedrijven.

Hier zijn 4 eenvoudige tips om je marketing materialen op 1 lijn te krijgen:

1. Logo
Laat een duidelijk ongecompliceerd logo ontwikkelen. Kijk eens naar de logo’s van de grote bedrijven zoals Nike, Apple en Albert Heijn. Deze grote bedrijven hebben niet per ongeluk duidelijke, eenvoudige logo’s gekozen. Ze hebben ze gekozen omdat ze passen binnen de pijlers van sterk logo-ontwerp: Ze zijn eenvoudig te herinneren, ze kunnen verkleind worden zonder detail te verliezen en ze werken in één kleur (bijvoorbeeld in een fax of kopie). Ze zijn uniek en duidelijk en hebben geen complex designwerk nodig om een sterke indruk achter te laten.

Een goed logo is essentieel, omdat het op al je marketing materialen zal verschijnen. Vanuit een grafisch perspectief, is je logo je merk fundament. Ontwikkel het verstandig.

2. Kleur
Maak 1 kleur ‘eigen’. Kies 1 kleur, bij voorkeur 1 uit je logo, en gebruik het in al je marketing materialen. En kijk wederom naar de grote jongens: Albert Heijn kiest voor blauw, Apple voor wit.

Kleur speelt een hele grote rol in het geheugen van mensen. Je kleur moet je onderscheiden, goed overeenstemmen met je bedrijfstak en imago en relateren aan de belofte van je bedrijf. En meest belangrijk, de kleur die je kiest moet verschijenn als de dominerende kleur op alle promotiematerialen die je ontwikkeld.

 3. Lettertypen
Werk met maar 1 of 2 letterypen. Lettertypen, net zoals kleuren en plaatjes, stralen verschillende waarden uit. Bijvoorbeeld, als je conservatief wil overkomen, zou ik de Helvetica aanraden.

4. Blijf op koers
Op een gegeven ogenblik, wordt je misschien ziek van je merkwaarden. Dit gebeurt meestal wanneer je merk juist begint aan te slaan bij je doelgroep. Of je wil misschien eens wat frissere marketingmaterialen voor een beursdeelname, waardoor je verleid wordt een andere kleur en nieuw lettertype te gebruiken. Herinner jezelf er juist dan aan dat consistentie niet altijd leuk is, maar dat het wel bewezen is dat het de juiste weg is naar het succes van een sterk merk.

Tegenwoordig doet de werkelijke bedrijfsomvang er niet toe, maar de perceptie van de omvang wel. Zolang je dienstverlening aansluit op de uitstraling en belofte van je bedrijf zit je goed. En dat zal zich groots uitbetalen!

Groeten van Karlijn.

Verder lezen

Reacties