Kun jij jouw bedrijf snel stoppen?

Als je begint met ondernemen denk je er hopelijk niet te lang over na, maar houd je als het goed is wel rekening mee dat als de plannen niet lukken je jouw bedrijf weer snel moet stoppen. Je bent dan niet alleen, meer dan de helft stopt zijn bedrijf binnen vijf jaar. In veel gevallen is het stoppen van een bedrijf gelukkig ook best makkelijk. Alhoewel, is dat eigenlijk wel zo prettig?

De Kamer van Koophandel kwam eind november met het nieuws dat de overlevingskans van ondernemingen afneemt. Op het eerste gezicht is dit natuurlijk niet zo gek. 2012 was een jaar waarin de economie niet zo lekker draaide en dus moeten veel bedrijven er na korte tijd alweer mee stoppen.

Toch is het nieuws wel opvallend, want die economie, draait al wat langer slecht. De mensen die eind 2008 of later gestart zijn, waren zich al bewust van een crisis en hebben hier in het ondernemingsplan hopelijk al rekening mee gehouden. Als je dan leest dat van die bedrijven vijf jaar na de start nog maar iets meer dan de helft van die opgestarte bedrijven bestaat, blijft dat een opvallend gegeven.

Verschillende organisaties roepen direct dat de politiek meer zijn best moet doen om het starters makkelijker te maken. Startende ondernemers zijn de motor van de economie, die kunnen in tijden als deze best wat hulp gebruiken. Want een bedrijf beginnen in deze periode is zo makkelijk nog niet.

Helpt gemak de ondernemer wel?
Maar is het eigenlijk wel zo dat het makkelijker of gunstiger maken van ondernemerschap, goed is voor de ondernemers zelf? Veel ervaren ondernemers hebben daarbij hun twijfels. Ze willen het liefste zien dat een ondernemer echt hard moet knokken voor zijn bestaansrecht. Die gedachte klinkt nog niet eens zo gek als we naar de verschillende branches gaan kijken.

Vooral in de detailhandel is het raak: daar staakt na vijf jaar 61% van de ondernemers hun activiteiten. Daartegenover staat dat de hoogste kans van slagen verrassend genoeg in de landbouw zit. Daar zijn twee op de drie ondernemingen na vijf jaar nog steeds actief. Is landbouw dan zo’n geweldige sector met mooie groeicijfers en een geweldig perspectief? Niet echt. We hebben het hier dus ook over percentages en niet over absolute starters want we kunnen er wel vanuit gaan dat in de landbouw minder bedrijven worden gestart dan in de detailhandel. Iemand begint niet eventjes een boerderij, terwijl er wel legio mensen zijn die even een webwinkel of soortgelijk bedrijf beginnen.

Ondernemen met een webwinkel. Een makkie!
En waarom beginnen mensen die webwinkel? Omdat het kansrijk lijkt misschien. Omdat die branche groeit, innovaties elkaar snel opvolgen en simpelweg omdat mensen de komende paar jaar waarschijnlijk hun online bestellingen zullen verdubbelen. Uit de praktijk blijkt echter dit niet de belangrijkste reden. Mensen starten vooral een webwinkel, omdat dit niet zo moeilijk is. Een webwinkel kun je zo beginnen.

Dat klinkt goed, maar daarbij ontstaat bij ons vervolgens wel de vraag: is het wel zo prettig dat je een webwinkel heel makkelijk kunt beginnen, en dat het stoppen van een internetbedrijf bijna net zo makkelijk is? Een webwinkel stoppen is niet lastig. Je zet je laatste assortiment in de uitverkoop op marktplaats, even wat abonnementen stop en het bedrijf kan worden stopgezet. Bij een landbouwbedrijf waarbij je honderd koeien, of een veld vol bloemkool bezit, is dat wel een ander verhaal. Dat betekent al snel faillissement en je denkt dus wel twee keer na. Zo’n bedrijf stop je niet.

En alhoewel die veiligheid van een webwinkel gevoelsmatig misschien heel prettig voelt, werkt dat dus misschien psychologisch uiteindelijk wel dus tegen je. Als stoppen zo makkelijk is, ga je dan wel tot het uiterste? Hebben mensen die een webwinkel beginnen vooraf allemaal een goed ondernemingsplan geschreven? Is er nagedacht over alle risico’s en is het duidelijk dat ondernemen, juist in het geval van een webwinkel, in de meeste gevallen uitloopt op een teleurstelling?

Zijn alle webwinkeliers wel echte ondernemers die hun complete persoonlijke eigendommen op het spel durven te zetten, 24/7 inzet willen tonen en echt alles op alles zetten om er dan wel wat van te maken, met de wetenschap dat meer dan de helft van de starters na een paar jaar alweer is gestopt? Of wordt het starten van een webwinkel vaak toch onderschat?

Boerenverstand en nuchterheid
Vergeet de crisis. Vergeet de trends, de markt en zelfs even je eigen product. Maar grijp je eigen ondernemingsplan er nog eens bij en kijk nog eens goed naar datgene wat nog belangrijker is dan al die zaken samen. Jijzelf als ondernemer. Bedenk je dan eens het volgende. Zou jij dit plan ook willen uitvoeren als dit betekent dat je bij onvoldoende succes opgescheept zit met tien hectare bloemkool, een tweedehands tractor en honderd koeien?

Want ondernemerschap is afhankelijk van vele factoren maar het vertrouwen, de wilskracht en het doorzettingsvermogen van de ondernemer zelf, staat verreweg met stip op nummer één. Daar kan geen crisis tegenop.

Verder lezen

Reacties