Klantenreviews voor je webwinkel

Voor webwinkels worden klantenreviews steeds belangrijker! De mening van onbekenden kan dé doorslag geven tot de aankoop van een product. En nu ook Google er steeds meer op let, zijn klantenreviews niet langer een mooie feature, maar vrijwel essentieel voor het succes van webwinkels geworden.

Een goed product, voldoende traffic, maar toch relatief weinig bestellingen? Het komt met name bij kleinere en nieuwere webwinkels helaas enorm vaak voor. Op het internet is het aanbod groot en zijn bezoeken zeer vluchtig. Soms blijft een bezoeker nog geen tien seconden op een webwinkel hangen. En dat hoeft lang niet altijd aan het product te liggen!

Het heeft veelal te maken met een gevoel van betrouwbaarheid. Hoe weet je nu of een webwinkel te vertrouwen is? Je hebt hier als webwinkelier natuurlijk een grote rol in, door te zorgen voor een mooie webwinkel, duidelijke contactgegevens of een keurmerk. Maar steeds vaker letten bezoekers ook op wat andere mensen over een webwinkel te zeggen hebben. Via diverse sites waarop klantenreviews worden aangeboden kunnen bezoekers zien hoe de webwinkel in het verleden heeft gepresteerd. Want webwinkels zeggen wel allemaal de beste service te hebben, men gelooft liever ervaringen van onbekenden, dan wat een webwinkelier over zichzelf zegt.

Google waardeert klantenreviews
Ook Google kijkt steeds meer naar de reviews die jouw klanten over jou achterlaten! In Amerika is het internetbedrijf zelfs bezig met een heus keurmerk, en verzamelt het zelf ook reviews, maar in Nederland zijn ze daar nog niet mee actief. Toch hebben klantenreviews ook in Nederland al veel invloed in Google. Om te beginnen bieden sites met klantenreviews mooie backlinks naar jouw webwinkel, en leveren ze je klanten het gewenste vertrouwen. Daarnaast valt jouw Google-notering meer op als je een aantal positieve reviews van klanten hebt ontvangen.

klantenreviews in Google
Klantenreviews in betaalde en gratis resultaten steeds vaker zichtbaar in Google.

Niet alle klantenreviews staan gelijk in Google. De zoekmachine werkt samen met verschillende reviewssites wat daarmee mogelijk een extra motivatie kan zijn om met een van deze sites samen te werken.

Klantenreviews komen niet vanzelf
Je kunt natuurlijk wachten tot klanten vanzelf hier en daar je naam noemen. Op social media als Facebook of Twitter bijvoorbeeld. Leuk, maar de kans dat je op deze manier veel reviews gaat scoren is klein.  Klanten zijn eigenlijk pas geneigd zelfstandig op zoek te gaan naar een plek om te reageren als er iets tegenzit en niet alles perfect is verlopen. En dus moet je ze een beetje motiveren om juist ook die positieve review achter te laten. Veel webwinkels werken daarvoor met speciale software voor klantenreviews.

In Nederland zijn bekende aanbieders bijvoorbeeld Feedback Company, Trustpilot en Kiyoh. Deze aanbieders kunnen jou helpen met het verzamelen van klantenreviews door na een bestelling automatisch de klant te vragen of alles naar wens is verlopen en of hij dit publiekelijk aan anderen wil laten weten. Sommige webwinkels, zoals bijvoorbeeld Bol.com, verloten onder deelnemers zo nu en dan ook nog eens kortingsbonnen om zo klanten extra te stimuleren te reageren.

Daarnaast zijn er sites die iets minder gericht zijn op de webwinkelier, maar zich wat meer op het grote publiek gericht hebben. Sites als het forum van Tros Radar, Klacht.nl en soortgelijke reviewssites kunnen hoog in Google op de naam van je webwinkel komen. Belangrijke sites dus om in de gaten te houden!