e-boekhouden

Klantenreviews webwinkel

Voor webwinkels worden klantenreviews steeds belangrijker! De mening van onbekenden kan dé doorslag geven tot de aankoop van een product. En nu ook Google er steeds meer op let, zijn klantenreviews niet langer een mooie feature, maar vrijwel essentieel voor het succes van webwinkels geworden.

Bevestig je autoriteit en betrouwbaarheid

Een goed product, voldoende traffic, maar toch weinig bestellingen? Veel nieuwe webwinkels zullen dit herkennen. Het aanbod is groot en de concurrentie is letterlijk één klik verder.  En dat hoeft lang niet altijd aan het product te liggen!

Groeien in online marketing? Het boek Online Marketing Tornado van IMU biedt een handig stappenplan met tips voor online ondernemers. Vraag het nu aan!

Webwinkel-keurmerkHet heeft veelal met een gevoel van betrouwbaarheid te maken. Hoe weet iemand nu of jw webwinkel te vertrouwen is? Dat wat jij verkoopt is ergens anders ook vast te koop. Als bezoekers voor het eerst een bestelling moeten doen op je website en ze twijfelen aan jouw betrouwbaarheid of kwaliteit, kijken ze nog even verder.

Je moet dus laten zien dat mensen bij jou goed zitten. Dat doe je met een goed product, prijs, levertijd en betaalwijze. Maar ook door te laten zien dat ze veilig bij jou hun bestelling kunnen doen. Een webwinkel-keurmerk, duidelijke contactgegevens en heldere bestelinformatie dragen hieraan bij. Maar steeds vaker letten mensen op wat eerdere klanten hierover te zeggen hebben.

Klantenreviews dragen bij aan gevoel van veiligheid en betrouwbaarheid

Je kunt dus veel voorwerk doen maar uiteindelijk zijn klantenreviews meestal ook noodzakelijk. Via diverse sites waarop klantenreviews worden aangeboden kunnen bezoekers zien hoe de webwinkel in het verleden heeft gepresteerd. Want webwinkels zeggen wel allemaal de beste service te hebben, men gelooft liever ervaringen van onbekenden, dan wat een webwinkelier over zichzelf zegt.

Men gelooft liever de ervaring van een onbekende dan wat een webwinkel over zichzelf zegt.

Je kunt natuurlijk wachten tot je vanzelf aanbevelingen krijgt. Leuk, maar de kans dat je op deze manier veel positieve reviews gaat scoren is klein. En dus moet je shoppers een beetje motiveren om feedback achter te laten. Veel webwinkels werken daarvoor met speciale software, die na een bestelling mensen per e-mail vraagt om een klantenreview.

Mensen vragen om feedback te geven klinkt spannend, maar als ze een vervelende ervaring hebben gehad laten ze dat vaak toch wel horen. Op sites als het forum van Tros Radar, Klacht.nl en soortgelijke reviewssites plaatsen mensen dagelijks klachten. Als jij nergens positieve reviews verzameld zijn dit alle ervaringen die mensen tegenkomen als ze gaan googelen naar jouw webshop.

Klantenreviews krijg je vooral als iets tegenzit of niet perfect verloopt.

Platforms die actief feedback verzamelen

Als je hoog in Google wil komen met positieve feedback van klanten, gaat dat meestal niet vanzelf. Je moet dus zelf actief feedback verzamelen. In Nederland zijn bekende aanbieders bijvoorbeeld Kiyoh, Trustpilot en Google Klantenreviews.

Via deze platforms kun je vragen om hun ervaring te beoordelen. Ze verzamelen klantenreviews door na een bestelling automatisch de klant te vragen of alles naar wens is verlopen en of hij dit publiekelijk aan anderen wil laten weten. Officieel mag je deze mensen hier niet voor belonen. Maar sommige webwinkels, zoals bijvoorbeeld Bol.com, verloten onder deelnemers zo nu en dan kortingsbonnen om zo mensen extra te stimuleren om hun ervaring te beoordelen.

Heb je wat ervaringen gekregen? Dan kun je op je webshop tonen dat andere mensen positief terugkijken op hun aankoop bij je webshop. Meestal is dat een speciale badge met een aantal sterren. Deze geven een samenvatting van jouw gemiddelde beoordeling. Via een link achter de badge zijn de meest recente beoordelingen direct te vinden.

Google klantenreviews

Naast specifieke bedrijven als Kiyoh en Trustpilot biedt ook Google klantenreviews aan. Hiermee kun je gratis feedback van mensen verzamelen na een aankoop. Google verstuurt mensen dan een korte enquête waarin ze feedback kunnen geven.

Het biedt ook een Google Klantenreviews Badge, dat via vijf sterren een gemiddelde beoordeling toont. Zodra je minimaal 100 beoordelingen hebt ontvangen toont deze de beoordeling van klanten over jou als verkoper. Je hoeft deze niet op je webshop te plaatsen, maar als je veel positieve reviews hebt kun je hier wel nieuwe klanten mee over de streep trekken.

Verkopersbeoordelingen in Google Shopping

Ook in Google Shopping toont Google een oordeel over verkopers. Deze verkopersbeoordelingen kunnen ook uit Google Klantenreviews komen, maar ook uit onderzoeken of externe partners zoals de eerder genoemde Kiyoh en Trustpilot. Heb je hier al veel reviews verzameld maar zie je deze niet in Google Shopping terug? Dan moet je deze mogelijk eerst nog koppelen in het Merchant Center van Google.

Zoek je een webshop-keurmerk omdat je online wil verdienen met een webwinkel? Benieuwd naar regels, software of stappen? Zie dan een webshop beginnen.

Reviews niet langer zichtbaar in Google zelf

In Nederland is Google nog vrij beperkt actief op het gebied van klantreviews, maar in Amerika biedt het zelfs een heus keurmerk voor de e-commerce. Daarnaast hadden de reviews die mensen achterlieten via aangesloten partners of in Google Klantenreviews zelf, een tijdje veel invloed gehad op de Google-resultaten. Die invloed lijkt deels te zijn teruggedraaid. In Google zelf komen deze reviews niet meer terug.

Toch kunnen ze nog wel je zoekmachineposities beïnvloeden. Om te beginnen bieden sites met klantenreviews mooie backlinks naar je webwinkel, en leveren ze je klanten het gewenste vertrouwen. Daarnaast kun je zo minder prettige ervaringen, die mensen ergens hebben geplaatst in combinatie met  jouw bedrijfsnaam, uit de top10 van Google-resultaten krijgen of houden.

klantenreviews in Google
Google toont geen klantenreviews meer in gratis resultaten.

Klantenreviews webwinkel - de laatste berichten: