Klant, online en regels uitdagingen voor bedrijven

Nederlandse handelsbedrijven zien vooral een uitdaging in het voldoen aan wet- en regelgeving op het gebied van verpakkingen, het tegemoetkomen aan toenemende klantwensen en het opzetten van een goede internetstrategie. Minder zorgen is over concurrentie vanuit directe verkoop en over de loyaliteit van klanten bij te laat leveren.

Dit blijkt uit de Cloud Barometer 2015, een jaarlijks onderzoek in opdracht van Exact en KPN, dat dit jaar voor het eerst internationaal werd uitgevoerd. In vergelijking met vorig jaar blijft de veeleisende klant een topprioriteit, al is dit wel iets minder geworden. Was vorig jaar voor 38 procent van de ondervraagde bedrijven in de groothandel het tegemoetkomen aan de toenemende eisen en wensen van klanten een van de drie belangrijkste branchespecifieke uitdagingen, nu is dat nog maar voor 35 procent het geval. Maar datzelfde percentage ziet ook een grote uitdaging in het voldoen aan wet- en regelgeving op het gebied van verpakkingen en het succesvol opzetten van een internetstrategie.

Uitdagingen voor Duitse bedrijven
Wat betreft het opzetten van een goede internetstrategie zit Nederland met 35 procent boven het internationale gemiddelde van 26 procent. In Duitsland zien branchegenoten er zelfs een nog mindere uitdaging in, aangezien dit door slechts 21 procent werd genoemd. Wel gaf ruim de helft van de Duitse bedrijven aan dat online concurrentie hun prijzen onder druk zet. Internationaal wordt dit door gemiddeld 40 procent ervaren en in Nederland door 32 procent van de ondervraagden.

Marges verbeteren
De Cloud Barometer keek ook naar de groothandel en zijn marges. “Hoe meer de groothandelaar onder druk komt te staan, hoe meer zijn marge onder druk komt te staan. Voor veel bedrijven geldt dat ze nog best een behoorlijke slag kunnen maken in het reduceren van kosten, bijvoorbeeld op het gebied van voorraadbeheer”, zo staat in het onderzoek te lezen. “Als een groothandel zijn voorraden weet te halveren, zonder in te boeten op de kwantiteit en kwaliteit van leveringen, zou deze de marge met gemiddeld 13 procent kunnen verbeteren. Toch zet maar 19 procent van de groothandelsbedrijven in op het anders inrichten van het voorraadbeheer.”

De ondervraagde bedrijven proberen vooral hun marges te verbeteren door te onderhandelen met de leveranciers en door simpelweg harder te werken en zo meer te verkopen. Minder heil wordt er gezien in het veranderen van het bedrijfsmodel of het verminderen van het aantal medewerkers.

Verder lezen

Reacties