Je zal maar bij de Belastingdienst werken

In de maand juli wordt weer de top 10 van werkgevers van het jaar 2006 bekend gemaakt. Welke werkgever zorgde het beste voor zijn of haar personeel en biedt de beste carrière mogelijkheden. Al enige jaren staat Philips op de nummer 1, maar – ongelofelijk maar waar – de Belastingdienst stond op ditzelfde lijstje in 2005 op nummer 11. Ben zeer benieuwd waar de dienst dit jaar zal eindigen.

Een aandachtspunt als werknemer is niet alleen hoe goed de werkgever voor jou zorgt in de ruimste zin des woords en goede carrière mogelijkheden biedt, maar ook hoe de werkgever of beroepsgroep bekend staat in de media. Populair wordt je volgens mij niet wanneer jij stoer verteld op feestjes en partijen dat jij werkt bij deze dienst. Ontzag zul je er ook niet voor krijgen, misschien wel medelijden of toch ook niet.

In de media staat de Belastingdienst voornamelijk in de kijker als een incompetente organisatie die iedere keer problemen heeft en geeft. Het personeel wat er werkt, is niet klant vriendelijk en werkt traag, maakt veel fouten, is niet zorgvuldig en kan niet omgaan met de automatisering die de organisatie heeft.

Nu is de dienst weer in het nieuws omdat de automatisering het laat afweten en men niet in staat is te berekenen welke werkgevers recht hebben op een teruggave. Jij kan natuurlijk best uitstel krijgen voor het indienen voor de aangifte. Maar de uiterlijk gestelde termijn iedere keer weer proberen te verleggen, gaat jou niet zo vaak lukken als de minister nu iedere keer vraagt aan de Tweede Kamer. Jij bent verplicht tijdig aangifte te doen en voor de afdrachten zorg te dragen, maar nu je geld krijgt van de Belastingdienst, zul je gewoon rustig moeten wachten. Het sturen van een deurwaarder behoort niet tot de mogelijkheden, maar andersom…….

Ligt het dan allemaal aan de Belastingdienst? Ik denk van niet. Rond de eeuwwisseling beschikte de organisatie over een goed werkend automatiseringssysteem en waren de medewerkers kundig en zeer zorgvuldig. De wetgever besloot tot het opzetten van een nieuwe belastingwetgeving voor de inkomstenbelasting en premies volksverzekeringen en het boxen systeem werd geboren. De dienst was hier klaar voor en, zoals bij de invoering van elk nieuw systeem, ging er wel iets fout hier en daar, maar dat was gerommel in de marge en snel opgelost.

Totdat de wet daadwerkelijk ingevoerd ging worden, want toen waren een aantal leden in de Tweede Kamer het niet eens met bepaalde onderwerpen en in december drongen (lees dwongen) de toenmalige minister tot het doen van aanpassingen. In januari worden de aangiftebiljetten altijd uitgereikt met een zo duidelijk mogelijke toelichting, dus de dienst had nog even om hun systeem en teksten aan te gaan passen. Deze op-de-valreep-beslissingen werden ook genomen ten aanzien van de toeslagen, om de aanpassingen van het loonbegrip (zoals opgenomen was in de wet WALVIS) en laatst nog met de ZorgVerzekeringsWet (ZVW).

Ondertussen had ook nog iemand besloten om het UWV en de Belastingdienst te gaan samenvoegen en werden de ambtenaren (in het kader van hun voorbeeldfunctie) bekort in hun salariëring en onkostenvergoedingen. Naast de eerder genoemde projecten, werd de dienst ook nog even een aantal andere klussen opgedragen. Dus naast studie en opleiding inzake de nieuwe wetgeving, het kennismaken met nieuwe collega’s, systemen en werkwijzen, moest de dienst ook nog even een 100.000 loonbelastingcontroles uitvoeren, elke nieuwe starter met een bezoek vereren, de bereikbaarheid verbeteren en meer servicegericht acteren.

Vanuit dit oogpunt heb ik dan ook respect voor de organisatie van de Belastingdienst en medelijden met de mensen. Want tja, je zal er maar werken. Alles wat je nu weet en doet, hoeft misschien de volgende maand niet meer of moet anders.

Als je als automatiseringsmedewerker bij de dienst hebt gewerkt, zul je moeilijk een andere baan kunnen vinden. Niet door de geleverde topprestaties in de afgelopen vijf jaren, maar omdat de werkgever de schijn tegen zich heeft. Want het bericht in de media dat de automatisering het laat afweten moet eigenlijk vertaald worden naar dat de polisadministratie zoals bedoelt in de wet WALVIS nog niet op orde is bij het UWV. Die laatste organisatie is namelijk niet zo flexibel en kundig als de Belastingdienst.

Verder lezen

Reacties