menu

Invloedrijke websites in Nederland

invloed websitesEnkele websites hebben bewezen niet alleen een groot bereik te hebben, maar ook echt invloed te hebben op het imago en de bekendheid van bedrijven. Als je nu snel een hype wilt creëren welke websites kunnen je hier dan bij helpen? 

Als je in een korte periode een merk of product snel wilt laten groeien is het internet hier een prima medium voor. Amerikaanse websites zoals Perezhilton.com, Mashable.com en Techcrunch.com hebben bewezen snel trends te kunnen oppakken en zelfs invloed te hebben op hoe deze trends zich ontwikkelen. Alhoewel deze drie websites al even meegaan blijken ze nog steeds van waarde. Zo is Techcrunch.com in september nog door AOL overgenomen voor veertig miljoen.

Welke websites hebben in Nederland nu veel vat op hypes, mond-tot-mond reclame en trends? Het ligt natuurlijk aan je branche, doelgroep en product maar mijn top tien bestaat uit: 

  • Twitter.com
    Deze website is natuurlijk gemaakt voor mond-tot-mond reclame via het internet. Alle trends die tegenwoordig ontstaan komen zeker langs op dit netwerk. Het is dé manier om publiciteit te realiseren. 
  • Hyves.nl
    De grootste website van Nederlandse bodem en door de opzet ideaal voor het genereren van een nieuwe hype. Hyves heeft daarin twee nadelen. Ten eerste heeft het overgrote deel zijn profiel afgeschermd voor het publiek, wat van invloed kan zijn op het genereren en monitoren van een hype. Ten tweede zijn de actieve leden van de site veelal jonger dan 20. Een vrij specifieke doelgroep dus, die niet voor ieder bedrijf even relevant is. Toch kan deze site ook onder een oudere doelgroep trends veroorzaken.
  • Facebook.com
    Een website met veel overeenkomsten met Hyves, met een doelgroep die gemiddeld gezien iets ouder is en daarmee al snel hoger opgeleid en met een hoger inkomen. Internationaal is Facebook enorm groot maar in Nederland heeft het de concurrentie met het lang ingeburgerde Hyves nog niet gewonnen. Toch liggen ook hier grote mogelijkheden voor ‘sociale marketing’. 
  • Tweakers.net
    Ooit, toen het internet nog voornamelijk bevolkt werd door wiskundige geeks, was Tweakers het snelst groeiende forum. Zoals de naam al doet vermoeden is Tweakers opgericht om met elkaar te discussiëren over hoe computers kunnen worden geoptimaliseerd. Het internet is mainstream geworden en daarmee is ook Tweakers door de jaren heen allrounder geworden, zeker nadat het in 2006 door VNU is overgenomen. Maar nog steeds heeft Tweakers een zeer sterke reputatie en weet het trends op computer en internetgebied snel te spotten en verspreiden. 
  • Geenstijl.nl
    Nog zo’n overgenomen website. Persoonlijk ben ik minder gecharmeerd van die grote uitgevers die denken een vernieuwend concept over te kunnen nemen. De echte hypes van Geenstijl.nl zijn volgens mij ook echt ontstaan toen het nog zelfstandig was, toen het als shocklog ook echt shockeerde. Filmpjes van een aangereden Piet Paulusma, het publiceren van compleet andere cijfers dan Stivoro of het zelf in scene zetten van het einde van de website nadat een van de initiatiefnemers in elkaar was geslagen. Een scene die het nieuws landelijk wist te halen waarna Geenstijl.nl het bijzonder grappig vond om de eigen voicemail op de website te plaatsen. Geenstijl.nl is waarschijnlijk een tijdje de grootste angst van enkele merken geweest. Maar ook na de overname bewijst Geenstijl.nl dat het nog best een tijdje zijn eigen formule waar kan maken. 
  • Fok.nl
    Vind je Fok.nl ook zo’n slecht forum met alleen maar gezeur en puberberichten? Maar heb je er nog een oud account waar je soms mee inlogt en af en toe wat mee plaatst? Dan ben je niet de enige. Fok.nl is een van de meest populaire websites in Nederland. Wederom relatief groot onder scholieren en studenten maar Fok.nl heeft al met meerdere ‘internetrellen’ op het internet bewezen een speler te zijn die snel geruchten en hypes de wereld in kan helpen.
  • Thenextweb.com
    Eigenlijk een internationale website zoals de eerder genoemde Amerikaanse voorbeelden. Deze zal ook in een internationaal overzicht genoemd kunnen worden maar doordat twee initiatiefnemers Boris en Patrick beiden Nederlands zijn is er een goede samenwerking met Nederlandse media, experts en bedrijven. Met name op het gebied van (nieuwe) technologie en dan vooral voor de technostarters weet Thenextweb ook internationaal veel ‘buzz’ te genereren. 
  • Nu.nl
    Een nieuwswebsite die voor het overgrote deel gebruik maakt van de berichten die het ANP ze aanlevert. Voor 95% is het dan ook gewoon het dagelijkse nieuws en niet veel anders dan alle andere nieuwswebsite. Toch heeft het snel een groot marktaandeel kunnen verwerven onder met name hoger opgeleid werkend Nederland, en met de zelfgeschreven berichten weet NU.nl zo nu en dan onbewust ook echte hypes te creëren.  Doordat NU.nl een op de drie Nederlanders elke maand bereikt en het een sterke objectieve en hoogwaardige reputatie heeft zal een bericht over jouw bedrijf of dienst op NU.nl direct een groot effect hebben. Nadeel is natuurlijk wel dat 95% van de content van NU.nl bij het ANP vandaan komt en dat is nu net niet de makkelijkste partij om te beïnvloeden. Het is dus lastig om NU.nl te bereiken. Maar als het lukt… dan..
  • Marokko.nl
    Marokkanen zijn een minderheid in Nederland en tussen Marokkanen onderling zijn er grote verschillen. Toch heeft deze bevolkingsgroep in Nederland bewezen met de website Marokko.nl regelmatig het landelijke nieuws te halen en flinke reacties te kunnen ontlokken van verschillende media, critici, weblogs etc. Een hype creëren via Marokko.nl is, als je de tweehonderdduizend leden meekrijgt, een fluitje van een cent.
  • Fashionchick.nl
    Verreweg de kleinste en waarschijnlijk onder de lezers van dit artikel minst bekende website in het rijtje. Waarom Fashionchick.nl er dan toch staat? Omdat Fashionchick echt gemaakt is voor het realiseren van trends en hypes. Vergis je niet; Fashionchick bereikt maandelijks al snel  tweehonderdduizend winkelverslaafde vrouwen tussen de 20 en 45 jaar. Daarnaast is deze website relatief gemakkelijk benaderbaar en niet bang is voor een commercieel tintje aan de berichten. Ideaal voor bedrijven en producten die zich richten op deze doelgroep.

Bovenstaande is mijn top tien! Met bovenstaande zul je het moeten doen. Dit zijn mijn vermeldingen. Natuurlijk zijn er andere websites en is het per product of branche verschillend. Wat zijn voor jou de websites die het snelst een goede reputatie of hype voor jouw bedrijf of product kunnen realiseren?

Verder lezen

Reacties