menu

Investeerders waarderen webwinkels

Investeerders waarderen webwinkelsStartende bedrijfjes in de ecommerce-sector krijgen sneller hoge beurswaarderingen dan bedrijven in iedere andere sector, zo laten recente onderhandelingen in India en daarbuiten zien. Webwinkels halen 15 à 30 miljoen euro op bij investeringsrondes en worden gewaardeerd op zo´n 100 à 150 miljoen euro.

En dit terwijl in sectoren als de dienstverlening of de ICT, startups met moeite meer dan zeven miljoen euro bij elkaar weten te sprokkelen in hun tweede investeringsronde.

Webwinkels zijn de hoge prijs waard
Investeerders zijn het erover eens dat de geschatte waarde van de beginnende webwinkels misschien een beetje hoog is, maar ze zijn bereid om dat te betalen vanwege het groeipotentieel, overname-verwachtingen en gedifferentieerde bedrijfsmodellen. “Hun geschatte waardes zijn op dit moment met geen enkele andere industrie te vergelijken”, zo zegt Mukul Singhal, vice-president van SAIF Partners, een investeringsmaatschappij die meer dan 2,4 miljard euro beheert.

Miljoenen aan investeringen
In april schreven we al over de Indiase e-commerce die in opkomst is. Grote investeerders waren geïnteresseerd in lokale versies van Groupon, Amazon en Expedia.Zo is Amazon-kloon Naaptol.com in gesprekken met investeerders om 17 miljoen euro op te halen via de verkoop van aandelen. Het is van plan het geld te gebruiken om een shopkanaal op tv te beginnen en om op de site een privé verkoopafdeling te starten. En concullega Flipkart haalde vorige maand 14 miljoen euro binnen tijdens de derde investeringsronde, waarbij het gewaardeerd werd op 157 miljoen euro. In totaal heeft het bedrijf zo’n 21 miljoen euro binnengehaald via investeringen.

Snellere beursgang
“Webwinkels groeien van 10 miljoen dollar naar 100 miljoen in een jaar tijd. De bedrijven zijn gemakkelijk schaalbaar”, aldus Singhal. Neem bijvoorbeeld het bedrijf Makemytrip uit ons portfolio. Het duurde bij hen, van 2005 tot 2011, zes jaar om naar de beurs te stappen. We denken dat sommige (ecommerce-)bedrijven maar drie of vier jaar nodig hebben om diezelfde stap te kunnen zetten.”

Groter dan reissites
Prashanth Prakash, van investeringsmaatschappij Accel Partners India, gelooft dat er in termen van groei de afgelopen tien jaar geen equivalent is van beginnende webwinkels, behalve dan misschien de opmars van mobiele telefoons. “De reissector behelst zo’n 30% van de gehele ecommerce-tak in de Verenigde Staten. Toch hebben we veel miljardenbedrijven die zich in die sector bevinden. Het is dus alleen maar een logische gedachte dat nu geprobeerd wordt om geld te pompen in bedrijven die waarschijnlijk talloze keren groter worden dan die in de reissector.”

Kapitaal nodig om te groeien
Online winkels zijn nu manieren aan het bedenken om een groot aantal klanten aan te trekken en ze ook daadwerkelijk te laten kopen in plaats van alleen maar te ‘windowshopppen’. Volgens de directeur van Jasper Infotech, dat kortingssite Snapdeal.com bezit, moet elk snel groeiende bedrijf nagaan en beoordelen hoe de markt hen waardeert. Want men heeft nou eenmaal kapitaal nodig om zichzelf naar het volgende niveau te kunnen tillen. Zo gebruikt Jasper Infotech het investeringsgeld om nieuwe producten toe te voegen aan hun catalogus.

Investeerders in Nederland
In ons land gaat het er vaak iets anders aan toe dan in landen als India of Amerika. Daar halen startups vaak in diverse investeringsrondes tientallen miljoenen dollars op. Hier in ons land gaat het er vaak toch wat kleinschaliger aan toe. Daar waar in het buitenland het grote geld vooral komt van private equity-firma’s, moeten kleine, succesvolle webwinkels zich vooral focussen op ondernemers die zelf financieel succesvol zijn geweest en nu bereid zijn om een deel van hun geld in startups te investeren.

Verder lezen

Reacties