menu

Inkomstenbelasting-aangifte 2014: begin er al mee

Iedereen weet dat het er elk jaar weer aan zit te komen: de inkomstenbelasting. Toch blijkt dat veel ondernemers hun documenten pas een paar dagen voor de deadline bij hun boekhouder of accountant aanleveren, terwijl alles op tijd klaarzetten tijd bespaart en de kans op fouten verkleint. Vijf simpele tips op een rijtje om de inkomstenbelasting makkelijker te maken.

Dit jaar hebben ondernemers ietsje meer tijd, want vanwege het nieuwe computersysteem dat de Belastingdienst gebruikt hoeft de aangifte pas 1 mei binnen te zijn. De aangepaste deadline zien als een excuus om de boel nog eens extra uit te stellen is geen slim idee en niet nodig. Want elke week een beetje bijhouden, en je hoeft er bijna niet meer naar om te kijken. Samen met boekhoudsoftware-ontwikkelaar Exact hebben wij een paar simpele tips op een rijtje gezet waarmee jij en je boekhouder het dit jaar net even makkelijker krijgen.

1.Tussentijds aanleveren
Op het laatste moment een stapel administratie verwerken: daar zit geen enkele ondernemer op te wachten. De administratie elke week doorsturen naar je accountant kan een hoop tijd besparen. Zorg dat de facturen en declaraties een keer in de week worden verwerkt en bij je accountant terecht komen. Het klinkt simpel en dat is het ook!

2. Automatiseer de administratie
Waar heb je ook al weer de bonnetjes bewaard? De zoektocht naar facturen en aankoopbonnen is niet alleen tijdrovend, maar de kans dat je er eentje vergeet is ook aanwezig. Scan je facturen en andere belangrijke papieren meteen zodra je ze binnenkrijgt. Je kunt de stukken dan gemakkelijk digitaal aanleveren bij je boekhouder. Die kan het complete bestand meteen controleren en hoeft niets meer handmatig in te voeren. Daardoor is kans op fouten kleiner en is het een minder tijdrovend werkje.

3. Afschriften inboeken
De boekhouding is eenvoudig te koppelen aan verschillende banken. Door die koppeling kunnen afschriften direct ingeboekt worden. Daar hoeft geen hand meer aan te pas te komen. De ingeboekte facturen staan meteen klaar om te worden gecontroleerd door de account. Ook handig: de ondernemer heeft meteen een overzicht van hoe hij ervoor staat.


4. Extra ogen
Voor ondernemers die hun administratie online regelen, is het gemakkelijk om hun boekhouder of accountant mee te laten kijken. Boekhouders en accountants zijn allang niet meer de mensen die eens per jaar alleen maar achter de rekenmachine kruipen. Steeds vaker geven zij de ondernemers ook advies. Door hen mee te laten kijken, kunnen zij de processen nauwlettend volgen en ingrijpen waar nodig. Fouten kunnen op die manier op voorhand al worden opgelost en komen niet pas een dag voor de aangifte naar boven.

5. Zakelijk versus privé
Vergeet niet dat bij de aangifte ook je privégegevens komen kijken. Ook deze moeten kloppen en compleet zijn. Het wordt door veel ondernemers vergeten, omdat zij zich richten op de situatie van hun bedrijf en denken dat zij hun eigen administratie wel vooruit kunnen schuiven. Niets is dus minder waar. Bij de aangifte moeten de privéverplichtingen worden meegenomen. Denk bijvoorbeeld aan huur, giften en verzekeringen.

De bovenstaande adviezen hebben de meeste ondernemers al vaker gehoord, maar toch wordt het belang en de hoeveelheid werk van een complete administratie onderschat. Elke week een (paar) uurtjes in je agenda blokken om alles netjes op een rijtje te zetten, neemt je een hele hoop werk uit handen. Met vragen over het efficiënter inrichten van jouw administratieve proces kun je vaak terecht bij je account of boekhouder. Wanneer jullie beiden de zaken op orde hebben, kunnen jullie daar allebei van profiteren.

Verder lezen

Reacties