menu

Inhoud onder of boven de fold?

De belangrijkste inhoud van je website wil je het duidelijkste tonen. Maar soms heb je een boel tekst, veel plaatjes en andere inhoud die eigenlijk allemaal belangrijk is. Wat zet je dan onder en wat juist boven ‘de fold’?

Wat betekent ‘boven de fold’?
Vroeger gold er op de nieuwsredactie van kranten een stellige regel: het belangrijkste nieuws moest ‘boven de fold’, letterlijk boven de vouw. Want kranten werden opgevouwen in rekken gelegd (en heel vroeger op een stapel op de grond naast de schreeuwende krantenverkoper gelegd) en de voorbijlopende consument zag in een oogopslag alleen datgene wat aan de bovenkant van de voorpagina, dus boven de vouw, was geplaatst. En het belangrijkste, meest ingrijpende nieuws was vaak wat iemand overhaalde de krant van die dag te kopen.

“Belangrijkste boven de fold”
Voor veel mensen geldt online diezelfde regel: plaats de belangrijkste inhoud van je website bovenaan. ‘Above the fold’ houdt in dit geval in, boven het onzichtbare lijntje vanaf waar er gescrolld moet worden om de website verder te kunnen bekijken. Google wil ook nog eens dat boven die fold er niet alleen maar advertenties staan: bezoekers moeten kunnen zien wat erop de bezochte webpagina staat zonder te hoeven scrollen. Dat wil niet zeggen dat je per se je artikelen bovenaan de site moet plaatsen: tekst of plaatjes mogen ook gewoon!

Mobiel zit je al snel onder de fold
Voor een website waren er steeds meer mogelijkheden boven de fold. Met nieuwe techniek en steeds betere schermresoluties was er steeds meer mogelijk en leek de discussie online kort op zijn retour. Met de opkomst van verschillende mobiele apparaten is de fold echter helemaal terug, of zelfs niet eens weggeweest. Op een mobiele telefoon zit je al snel aan de fold en het swipen of scrollen is lang niet altijd even prettig. Bedenk zeker bij een mobiele versie van een website wat je boven of onder de fold wilt plaatsen!

“Belangrijkste juist ónder de fold”
Toch is niet iedereen het ermee eens dat de ‘boven de fold’-regel ook online zou moeten gelden. De Ierse illustrator Paddy Donnelly schreef er bijvoorbeeld dit artikel over, waarin hij vertelt waarom de regel achterhaald is. Het belangrijkste punt dat hij probeert te maken is er een van esthetiek: als iedereen de ‘boven de fold’-regel zou volgen, gaan alle websites op elkaar lijken. Sommige sites, zowel groot als klein, wijken dan ook af van de aloude ‘alles moet boven de fold’-richtlijn. Zo kreeg het bedrijf 37Signals veel meer registraties nadat het bezoekers meerdere keren liet scrollen.

Uiteindelijk valt voor beide kanten iets te zeggen. Hoewel creatieve websites en unieke manieren om de aandacht van de klant te trekken altijd welkom zijn, moet je ook het aloude gedrag van sommige internetters niet onderschatten. Niet iedereen scrollt even graag.

Andere regels in een webwinkel
Maar voor een webwinkel gelden ook weer andere ongeschreven regels. Zo zitten veel consumenten er niet op te wachten om op de homepage alle producten van de webwinkel onder elkaar te zien. Op een categoriepagina is het daarentegen juist gebruikelijk om alle artikelen (in ieder geval uit die categorie) onder elkaar te zien. En in een categoriepagina vinden sommige consumenten het niet fijn om telkens door te moeten klikken naar de volgende pagina om alle producten te kunnen zien.

Het allerbeste zou natuurlijk zijn om in het geval van je webwinkel (zogeheten A/B-) tests te draaien: kijk naar het effect van een site waarop de belangrijkste content bovenaan staat en kijk wat het effect is van een site waarop er eerst gescrolld moet worden voordat de belangrijkste inhoud verschijnt. Mocht je voor het laatste kiezen, dan is het natuurlijk wel zaak om de gebruiker rédenen te geven om te gaan scrollen.