In de zomer je eigen bedrijf beginnen?

Economisch is het crisis en buiten is het bijna tropisch weer. Niet echt het moment om op je zolderkamer businessplannen te gaan zitten schrijven of een eigen bedrijf te beginnen zou je denken. Toch is de zomer met uitstek de periode om te ontdekken of ondernemen ook iets voor jou zou kunnen zijn! Vijf redenen waarom je juist nu een eigen bedrijf kunt gaan beginnen.

Je persoonlijke ontwikkeling
Het is crisis en dan zit eigenlijk iedereen toch krap bij kas. Geld verdienen is er de laatste tijd niet makkelijker op geworden en dus moet je van goeden huize komen wil je nu een nieuwe baan vinden of een commercieel succesvol bedrijf beginnen. Maar wie niet waagt wie niet wint. En als het niet lukt is dat in een tijd als deze natuurlijk ook geen schande. Wat staat er beter op je CV? Dat je de hele zomer op het strand hebt liggen bakken, of dat je een eigen bedrijfje hebt opgericht waarmee je ook nog eens twee hele leuke klanten hebt binnengehaald maar uiteindelijk het toch net niet hebt gered? Zelfs als het niet je uiteindelijke droom verwezenlijkt, heb je deze zomer in ieder geval aan je eigen persoonlijke ontwikkeling gewerkt!

Je hebt de tijd
Heb je even vrij van je studie of een vakantie opgenomen maar ga je niet weg deze zomer? De zomer is natuurlijk een lastige periode als je voor de opstart van jouw bedrijf bij allemaal andere bedrijven of mensen langs moet en je tussen vakanties van allerlei contactpersonen moet zien te plannen. Maar voor de meeste ondernemingen die vandaag de dag gestart worden is dat helemaal niet nodig. Vanaf je zolderkamer kun je prima een webwinkel of internetbedrijfje starten, werken aan social media, een stoere site en een goede marketingstrategie opbouwen. Normaal heb je nergens tijd voor maar als je besluit vandaag eens niet te gaan barbecueën, heb je opeens alle tijd om aan je eigen bedrijf te werken!

Het is financieel interessanter
Natuurlijk kost het beginnen van een bedrijf geld. Zelfs de relatief makkelijke instapbedrijfjes, zoals een eigen webwinkel, een social media-adviesbureau en zelfs als je voor de hele wijk de tuin gaat bijhouden moet je toch wat investeren. Maar als je bedenkt dat je anders al die tijd op het strand drankjes had moeten bestellen, barbecue-vlees had moeten kopen, of in de stad met vrienden wat was gaan eten, is het teruggerekend helemaal niet zo duur!

De markt is nu ideaal
Het is crisis en zomer en traditioneel zijn dat juist momenten dat andere bedrijven het rustiger aan doen. Dat er bij concurrenten even wat minder gebeurt en dat het hier en daar zelfs een beetje stil is. Het moment dus om je te onderscheiden en dat kan tegenwoordig makkelijker dan ooit! Met een pop-up store en alle online mogelijkheden met video, social media of m-commerce is nu het moment om gelijk die voorsprong op het huidige aanbod te pakken. Soms is het eerder een kwestie van goed kiezen en doorpakken dan dat er echt grote investeringen in tijd of geld nodig zijn. Nu is je kans!

Je haalt het nieuws
Sla de krant eens open of lees op het internet eens wat het laatste nieuws is midden in de zomer? Niet voor niets wordt het nieuws deze periode van het jaar vaak omschreven als komkommernieuws. Doordat iedereen op vakantie is bij grote bedrijven, houdt niemand zich bezig met persberichten en de media. Die zitten dus enorm verlegen om leuk en grappig nieuws en als jij net een nieuw ludiek nieuwtje kunt bedenken, gerelateerd aan jouw bedrijf, dan maak je nu extra veel kans om eens goed in de picture te komen! Zelfs grote bekende tijdschriften of kranten willen in de zomer nog wel eens wat ludiek nieuws opnemen. Dit is je kans!

Verder lezen

Reacties