Hyves

Wat is Hyves?
De social networking site Hyves is vergelijkbaar met Facebook. Het is een netwerk dat vooral gericht is op de sociale interactie tussen vrienden en bekenden. Hyves werd in 2004 opgericht door Raymond Spanjar, Floris Rost van Tongeren en Koen Kam. Het ledenaantal van de social networkingsite is inmiddels uitgegroeid tot 9,5 miljoen in begin 2010.

Na het aanmaken van een persoonlijk profiel en het eenvoudig plaatsen van foto’s en informatie kunnen gebruikers vrienden en bekenden toevoegen als Hyves contacten. ‘Hyves- vrienden’ kunnen elkaars profiel bekijken en elkaar openbare berichtjes sturen. Ook kunnen ze privé berichten versturen en lid worden van groepen die gericht zijn op bijvoorbeeld gezamenlijke interesses, hobbies of favoriete merken.
Verder plaatsen Hyvers korte updates om hun vrienden te vertellen wat ze doen of waar ze mee bezig zijn. Deze zogeheten ‘Wie-wat-waars’ zijn te vergelijken met de korte Twitter berichten.

Het Hyves profiel zou je kunnen zien als een podium voor het uitdragen van identiteit. Iedere gebruiker kan zoveel informatie over zichzelf geven als hij of zij wil en foto’s van bijvoorbeeld vakanties of feestjes uploaden. Ook kan hij aangeven waar hij graag komt of welke merken hij gebruikt.

In vergelijking met Facebook heeft Hyves een Nederlandser karakter.
Ook zijn de Hyves-gebruikers over het algemeen iets jonger dan Facebookers. De site is opgericht in Nederland en de overgrote meerderheid van de leden is Nederlands. Dit betekent een andere doelgroep voor bedrijven die actief zijn op Hyves.

Wat kan Hyves betekenen voor mijn bedrijf?
Bedrijven kunnen hun eigen profiel aanmaken. Hierin kan informatie over het bedrijf geplaatst worden en contact gehouden worden met klanten. Daarnaast kunnen ook andere Hyves gebruikers fanpagina’s aanmaken over hun favoriete merken of bedrijven. Op deze manier tonen Hyvers hun interesses.

Mond-tot-mond
Door het sociale karakter van Hyves draait de website vooral om het in contact blijven met vrienden. Hyvers vertellen elkaar wat ze bezighoudt en wat hen interesseert. Ze blijven op de hoogte van elkaars wel en wee en geven elkaar ook tips over bijvoorbeeld producten en evenementen. De site kent een groot via-via karakter. Zo worden er bijvoorbeeld kamers en tickets aangeboden via Hyves. Door dit sociale karakter levert de website een goede manier om mond-tot-mond reclame voor je bedrijf te maken.

Om hier gebruik van te maken zul je als bedrijf duidelijk aanwezig moeten zijn op de website. Maak een bedrijfsprofiel aan en verzamel zoveel mogelijk vrienden. Wees aanwezig binnen het netwerk en reageer op discussies die relevant zijn voor je bedrijf. Houd het netwerk hiervoor goed in de gaten om interessante onderwerpen op te sporen.

Reageer ook op negatieve opmerkingen over je bedrijf. Het is beter goed te reageren op klachten dan ze te negeren. Vertel over interessante aanbiedingen of acties. Bouw zo een goede naam op en trek nieuwe klanten binnen de grote doelgroep van Hyvers.

Adverteren
Uiteraard is adverteren op Hyves ook een mogelijkheid. Door de informatie die gegeven wordt op persoonlijke profielen is er veel inzicht in de demografische gegevens van de gebruikers, en kun je je advertentie eenvoudig toespitsen op de juiste doelgroep. Je advertentie zal dan alleen verschijnen op de pagina’s die personen uit je doelgroep bezoeken. Door middel van het bepalen van je budget kun je de kosten die je maakt gemakkelijk inperken. Na het overschrijden van je budget verschijnt de advertentie niet meer. Advertenties zijn er vanaf 1 euro voor 1000 vertoningen. Kijk voor meer informatie op de Hyves homepage.

Klantenbinding
Door actief te zijn op Hyves wordt je als het ware deel van de doelgroep. Integreer in de grote groep Hyves gebruikers en zorg ervoor dat klanten je weten te vinden. Hyves is een ideaal platform voor interactief contact met de consument. Gebruik je bedrijfsprofiel om contact te houden met je klant en te reageren op vragen of klachten.

Zo straal je klantvriendelijkheid en openheid uit en voelen klanten zich verbonden met je bedrijf.
Door de grote groep gebruikers vormt Hyves een ideaal onderzoekspool om je ideeën te testen of klanten te vragen om hun mening. Maar hier gebruik van. Vraag bijvoorbeeld aan Hyvers of ze een bepaald product zouden gebruiken of wat ze vinden van je website.

Verkopen via Hyves
Hyves kan ook een verkoopkanaal vormen voor je producten. De makkelijkste manier waarop je Hyves op deze manier in kan zetten is door het uitlichten van producten in advertenties op Hyves. Gebruikers kunnen vervolgens doorklikken naar je webwinkel om het product aan te schaffen en zien hierbij ook de rest van je assortiment.

Er worden ook producten direct via Hyves verkocht. De site heeft een kado functie waarmee Hyvers één van hun Hyves-vrienden een kado op kunnen sturen. Het gaat hier om ‘real life’ kado’s, dus niet om plaatjes zoals bij Facebook. Wanneer het adres niet bekend is vraagt Hyves het aan de betreffende persoon. Ook kunnen er zelf adressen ingevoerd worden van ontvangers die niet tot de Hyves-vrienden behoren.

Een ander voorbeeld van verkoop via Hyves is het versturen van kaarten. Hyvers kunnen via de website zelf kaarten maken door hun foto’s te gebruiken, of kiezen uit een collectie bestaande kaarten. De kaarten zijn gemakkelijk te versturen naar Hyves-vrienden of een willekeurig ander adres.

Deze functies worden door Hyves zelf geïmplementeerd in de website, in samenwerking met de aanbieders van de diensten of producten.

Wanneer je dus direct producten als deze zou willen verkopen via Hyves is toegevoegde waarde voor het netwerk belangrijk, je zult immers de medewerking van Hyves nodig hebben.