menu

Het huren van een beursstand

Soms is het huren van een beursstand dé manier om snel een hoog bereik te krijgen onder potentiële klanten en direct interactie en feedback te genereren van een relevante doelgroep op jouw producten en diensten.

Met name in de business to business branches zijn er enorm veel beurzen waar je een beurstand kunt huren. Een beursstand klinkt ingewikkeld maar er zijn verschillende partijen die met flexibele modulaire systemen werken. Modulair betekent dat je zelf kunt besluiten uit welke mogelijkheden jouw beursstand precies moet bestaan.

Beursstands zijn meestal per dag te huren en de kosten zijn afhankelijk van je wensen en periode van afname. Er zijn in Nederland verschillende bedrijven actief waar je een beursstand kunt huren. Op Huren.nl kun je zoeken naar verhuurbedrijven per specifieke locatie.

Wanneer je besluit om een beursstand te huren zijn twee punten van belang. Ten eerste moet de beursstand zichtbaar en interessant overkomen om de aandacht van voorbijgangers te trekken. Ten tweede is het belangrijk dat je een gesprek aan gaat met de geïnteresseerde en informatie geeft die relevant is voor hem of haar.

Als je deze twee dingen goed doet zijn beurzen een fantastische mogelijkheid om orders te krijgen en klanten te werven.

Hier volgen 10 tips om meer succes te halen uit een beursstand:

1. Houd het duidelijk en overzichtelijk
Veel mensen zien deze twee punten over het hoofd. Zorg er voor dat de producten op ooghoogte ten toon gesteld worden wanneer je een beursstand samenstelt. Zorg er ook voor dat de beursstand georganiseerd, netjes en representatief is voor het bedrijf. Klanten kunnen afhaken als deze er slordig uit ziet of wanneer ze producten moeilijk kunnen vinden. Zorg er ook voor dat prijzen duidelijk en overzichtelijk zijn.

2. Zorg er voor dat de producten populair lijken
Klanten zullen geïnteresseerder zijn wanneer het lijkt alsof de producten erg gewild zijn. Plaats een bordje met “verkocht” op een strategisch gekozen plek bij één van de producten. Je kunt zelfs een product opzettelijk weg laten, de lege plek geeft dan de indruk dan een specifiek product uitverkocht is en je druk bezig bent het product opnieuw in te kopen.

3. Creëer een “WOW factor”
Gebruik interactieve showcases zoals computer spelletjes, prijsvragen of quizzes, alles wat nodig is de beursganger naar jouw beursstand te krijgen. Het hoeft niet overdreven te zijn maar let eens op het aantal mensen dat naar jouw beursstand toe komt om een kijkje te nemen of mee te doen.

4. Geef iets herkenbaars mee
Denk na over een uniek item dat u klanten mee geeft. Iets dat de klant kan gebruiken en kenmerkend is voor het bedrijf. Plaats het item op een strategisch gekozen plek, denk bijvoorbeeld aan iets waar de bezoeker doorheen moet lopen. Wees creatief!

5. Maak informatie duidelijk
Zorg dat basis informatie als verzendkosten, productprijzen en minimale afnamen duidelijk in de beursstand zichtbaar zijn. Als dit duidelijk zichtbaar is hoeft de bezoeker niet in de rij te wachten om informatie op te vragen.

6. Heb de literatuur bij de hand
Zorg er voor dat mooi gekleurde flyers en brochures aanwezig zijn. Dat geldt ook voor bestelformulieren, prijskaarten en visitekaartjes. Als je bewust bent van het milieu kun je de informatie ook digitaal verschaffen door bijvoorbeeld een USB stick mee te geven.

7. Wees klaar voor zaken
Zorg er voor dat er voldoende bestelformulieren, pennen en dergelijke aanwezig zijn om een bestelling in orde te kunnen maken. Als je het juiste materiaal niet bij de hand hebt, kan dit klanten afschrikken. Instrueer het personeel goed en controleer de technologie vooraf indien je afhankelijk bent van internet of een virtual private network.

8. Zorg er voor dat er altijd iemand bij de beursstand aanwezig is
Veel grote bedrijven hebben een hoop te besteden aan beurzen maar laten hun stands leeg. Zorg er voor dat er altijd iemand aanwezig is om bezoekers te begroeten, gesprekken aan te gaan, vragen te beantwoorden, demonstaties te geven en interesse te creëren voor het product.

9. Lok klanten naar jouw beursstand
Voorzie bezoekers die de gehuurde beursstand bezoeken van een vriendelijk welkom. Zorg er voor dat aanwezig personeel bezoekers goed kan ontvangen en hun lichaamstaal positief en vriendelijk is. Als medewerkers een open houding hebben, dus niet met de armen over elkaar of een lang gezicht, moedigt dit potentiële klanten om naar de beursstand toe te komen. Maak praatjes met bezoekers en stel vragen zodat je de producten gericht aan kunt bieden. De truc is nu om niet intimiderend over te komen of de klant te overspoelen met “verkooppraatjes”.

10. Neem op tijd contact op
Stuur e-mails, brieven, of nog beter, bel met de mensen die de stand bezocht hebben op. Des te sneller je de klant belt, des te beter je bedrijf overkomt en zich onderscheidt ten opzichte van de andere standhouders. Dit punt is een struikelblok voor veel bedrijven. Ze spenderen veel tijd aan verkoop tijdens de show maar bellen de klant te laat of zelfs helemaal niet. Als je dit niet op tijd doet, is de concurrent je misschien al voor.

Volg deze stappen en vergelijk het resultaat na de volgende beurs. Als je goed voorbereid te werk gaat, met de juiste mensen, kun je door het huren van een beursstand succesvol relaties opbouwen en deze relaties omzetten in waardevolle klanten. 

NULL

Verder lezen

Reacties