Google Ventures boeit en beangstigt

Google VenturesGoogle Ventures is de investeringsmaatschappij van Google. Het werd gelanceerd in een periode dat het aantal investeringen door VC’s met 71% was gedaald. Maar Google Ventures lijkt sowieso niet te kijken naar de concurrenten. Het gaat zijn eigen weg met een compleet unieke kijk op de investeerderswereld.

Volgens Brad Coffey, director of strategy bij HubSpot, een van de startups waar Google Ventures in investeerde, ondergaat de wereld van investeerders grote veranderingen en bevindt het zich in een situatie waarin het verstoord wordt door een nieuwe lichting investeerders die de markt aanvallen en beconcurreren met een nieuwe, gedifferentieerde aanpak. En Google Ventures is daar een van. Google heeft ervaring met het opnieuw uitvinden van industrieën en het betwisten van de heersende aanpak. Met hun investeringsmaatschappij proberen ze dit weer voor elkaar te krijgen. En het lukt ze aardig. Je bedrijf verkopen aan Google is natuurlijk gaaf, maar Google als investeerders is misschien nog wel veel leuker.

Als een van de meest actieve investeringsbedrijven in Silicon Valley heeft Google Ventures  sinds 2009 meer dan vijftig investeringen gedaan. Zo pompte het geld in ngmoco, een startup-bedrijf dat spelletjes maakt voor iOS- en Android-platforms. Het investeerde tussen de drie en vijf miljoen dollar en zag het bedrijf een jaar later verkocht worden voor 400 miljoen dollar.

Uiteindelijk zijn er vijf kenmerken te noemen waarmee Google Ventures de investeerderswereld eens goed kan weten te verstoren.

Ondersteuning met en van ingenieurs
Coffey noemt dit een van de meest unieke en fascinerende aspecten van Google Venture. Waar de meeste investeerders de concurrentie proberen aan te gaan met hun merk en expertise, daar biedt Google Ventures een unieke, op ingenieurs gefocuste ondersteuning aan entrepreneurs: schaalbaarheidsconsults, user experience/user interface-designresearch, hulp bij het werven van ingenieurs, et cetera. Toen het team van Google Ventures deze diensten opnoemde tijdens het eerste gesprek met HubSpot, was Coffey gelijk al enthousiast. Het waren allemaal uitdagingen voor het bedrijf die het waard waren om te verbeteren. En een verademing vergeleken met de traditionele pitch die VC’s houden en die minder gefocust zijn op ervaring met het bedrijfsmodel en professioneel netwerken. Op deze manier onderscheidt Google Ventures zich van de concurrentie en kan het tegelijkertijd van grote waarde zijn voor de ondernemer.

Groot en populair ‘op straat’
Voor veel bedrijven bevindt de doelgroep zich niet onder de tech-fans die blogs afstruinen en de laatste marktwaarde van Groupon inschatten. Het zijn juist de kleine bedrijven die het merendeel van de economie bepalen. En in deze markt is Google een superieur merk. Ook hierin kan het zich dus onderscheiden van de gevestigde investeringsbedrijven. In het geval van HubSpot, een alles-in-één marketingsoftwareplatform voor mkb’s, heeft het inlijven van Google Ventures als investeerder het bedrijfsmodel gerechtvaardigd voor de gemiddelde Amerikaanse kleine ondernemer.

Helpen met de strijd om tech-talenten
Vooral in Silicon Valley is een strijd gaande om talentvolle ontwikkelaars en programmeurs. Tegelijkertijd krijgt Google ieder jaar weer minstens een miljoen sollicitaties en cv’s opgestuurd. Google Ventures heeft recent toegang gekregen tot die database van potentiële pareltjes. Het struint die nu af op zoek naar mensen die mogelijk interesse zouden kunnen hebben om te gaan werken voor een van de startups waar Google Ventures in heeft geïnvesteerd. Een win-win-win-situatie.

Toegang tot het Google-imperium
Google Ventures heeft in de investeerderswereld de unieke positie om ondernemers toegang te verschaffen tot de rest van Google. Het kan voor de startup en z’n ondernemer leiden tot prachtige mogelijkheden en het is natuurlijk ook weer een mooi aspect waarop ze zich (kunnen) onderscheiden van de concurrenten. Zo was startup SCVNGR, waarvan Google Ventures mede-investeerder is, de eerste  die gebruikmaakte van de Google Places API. Hierdoor kon het globaal opereren en fors uitbreiden. Een mogelijkheid die de meeste andere investeerders moeilijk konden bieden.

Niet-traditionele dealflow
Een van de kringetjes die in het investeerderswater is ontstaan, is een fikse toename in de hoeveelheid van niet-traditionele ‘deal flow’, oftewel het aantal transactievoorstellen dat aan een investeerder wordt voorgelegd. VC’s als DST en Y Combinator zijn de markt aan het vergroten door eerdere niet-gebruikers van durfkapitaal om te zetten tot gebruikers. Google Ventures doet een duit in het zakje met de lancering van hun Startup Lab. Het is ontwikkeld om de bedrijven waar Google in heeft geïnvesteerd een plek te geven op de Googleplex-campus waar ze kunnen groeien en gedijen. Dit geeft Google Ventures de mogelijkheid om de faciliteiten op Googleplex te benutten en de dealflow te verhogen. Google Ventures bood recent een startup-referralbonus van 10.000 dollar aan voor haar 23000 werknemers en beloofde nog meer innovatieve dealflow-acties.

Toch niet Google als investeerder? Gelukkig zijn er in Nederland genoeg! Op Geld en Ondernemen is een mooi overzicht van investeerders.

Verder lezen

Reacties