Franchise minder economisch afhankelijk

Vandaag las ik in De Telegraaf het verbazende nieuws dat een onderneming die is aangesloten bij een franchiseformule in vergelijking minder last heeft van economisch mindere tijden.

Dit nieuws las ik tot mijn verbazing. Want zelf dacht ik juist dat de ZZP-ers en de internetondernemers het goed deden en de in verhouding grotere bedrijven meer beinvloedbaar zijn door de economische situatie. Grote bedrijven zijn toch meer prijsgevoelig dan kleine specialisten. Ze zijn vaak minder snel in het aanpassen van hun strategie en tactiek (moet eerst 3 weken over elk punt vergaderd worden) en minder flexibel (die ondernemingsraad is soms een half communistische organisatie). Verbazingwekkend vond ik dan ook dat een grote krant als de Telegraaf noemt dat dit bij franchisers opeens niet zo is.

Begrijp me niet verkeerd. Ik weet dat franchise ondernemers in verhouding minder failliet gaan. Dat ze in verhouding tot de hele branche relatief meer succes hebben en minder risicovol zijn. Niets dan lof over franchisers. Het gaat me puur om het feit dat ze nu beweren beter dan andere ondernemers, dus in vergelijking met ZZPers of internetwinkels, beter tegen een recessie kunnen. Dat geloof ik simpelweg niet.

Te meer omdat de cijfers komen van een onderzoek welke is uitgevoerd in opdracht van de Nederlandse Franchisevereniging. Niet dat ik verwacht dat zo’n vereniging onjuistheden publiceert maar wel dat ik me afvraag waartegen ze die cijfers vergelijken om een kop als dit te durven noemen: Franchiseonderneming is crisisbestendig.

Die kop zegt nogal wat. 

Wat ik interessant vind uit het onderzoek is dat ze aangeven meer crisisbestendig te zijn omdat bijv. banken eerder bereid een financiering te verstrekken als er een grotere onderneming achter staat. Dat geloof ik dan weer direct. Banken zijn het toppunt van tradionele behoudende bedrijven als het uiteindelijk echt op krediet aankomt. Ecommerce, e-mail marketing, affiliate marketing en guerilla marketing, iets dat kleine bedrijven veel gebruiken en tijdens een recessie écht succesvol blijkt te zijn is ze te vluchtig, te weinig onderpand, en financieren ze niet. Banken kijken m.i. dan ook niet naar het mogelijke succes van een bedrijf maar naar het onderpand. Dat zit bij de franchisers vaak beter in elkaar.

Wat dat te maken heeft met het economisch klimaat? Geen idee. Ik hoop dat iemand van de NFV, Rabobank of Telegraaf het me uit kan leggen. De mogelijkheid om direct anoniem te reageren is zojuist geopend!

Verder lezen

Reacties