Facebook

Wat is Facebook?
Facebook is een Amerikaanse social networkingsite die in 2004 werd opgericht door Mark Zuckerberg in een studenten kamertje op de Harvard campus. Facebook is vooral populair in Engels sprekende landen.
Voornamelijk Amerikaanse en Britse studenten gebruiken Facebook veelvuldig, hoewel het netwerk ook steeds populairder wordt onder andere doelgroepen wereldwijd. Eind 2009 heeft Facebook 350 miljoen gebruikers verspreid over de hele wereld.

Het karakter van Facebook is erg sociaal. Gebruikers voegen vrienden toe die ze in ‘het echte leven’ ook kennen. Via persoonlijke pagina’s en groepen communiceren gebruikers met elkaar. Aan de hand van statussen kunnen Facebookers aangeven wat ze aan het doen zijn of wat hen bezighoudt. Zo blijven gebruikers op de hoogte van wat hun vrienden doen. Verder wordt Facebook veel gebruikt om weer in contact te komen met oude vrienden. Een belangrijk onderdeel van de site zijn de fotoalbums. Iedereen kan zijn foto’s uploaden en anderen die op de foto staan ‘tagen’. Zo ziet een ieder zijn eigen foto’s en kunnen albums gedeeld worden met vrienden.

Een ander punt waarop Facebook zich onderscheidt van andere netwerken is door de verschillende applicaties van de site. Facebook leden kunnen via het netwerk verschillende spelletjes spelen, quizen doen of elkaar kleine kadootjes sturen (in de vorm van kleine plaatjes die op ieders persoonlijke pagina getoond worden).

Wat kan Facebook betekenen voor mijn bedrijf?

Mond-tot-mond
Facebook kan op verschillende manieren ingezet worden als marketingtool. Natuurlijk kun je deel worden van je doelgroep en Facebook actief gebruiken zoals anderen dat doen. Houdt contact met je vrienden en reageer op foto’s en statussen van anderen. Bouw zo een netwerk op en wees daadwerkelijk aanwezig binnen dat netwerk. Vertel mensen over je bedrijf. maak duidelijk wat je voor iemand zou kunnen betekenen en vermeld aanbiedingen of acties.

Het eeuwenoude mond-tot-mond principe werkt nog steeds en in principe is dit wat Facebook doet, zij het in een gedigitaliseerde versie. Het bereik van deze vorm van marketing lijkt niet gigantisch maar het Facebook netwerk is groot en jouw vrienden hebben ook een netwerk van vrienden die op hun beurt ook weer vrienden hebben. Vergeet ook niet dat Facebook een relatief open medium is. Facebook vrienden kunnen elkaars berichten zien en discussies zijn vaak openbaar. Het bereik van een bericht op Facebook is dus groter dan je denkt.

Een andere optie is het aanmaken van een speciale pagina voor je bedrijf. Hierop kun je relevante artikelen en afbeeldingen plaatsen en contact houden met klanten. Ook kun je je bedrijf introduceren aan eventueel toekomstige klanten.

Adverteren
Natuurlijk kun je ook adverteren via Facebook. Via de website kun je eenvoudig en snel advertenties aanmaken. De advertenties link je naar een website of een pagina binnen Facebook. Je kunt heel doelgericht adverteren door je doelgroep af te stemmen op woonplaats, afkomst, leeftijd of interesses.
Je betaalt per klik of vertoning en kunt ook een maximum budget instellen. Je advertentie wordt niet meer vertoond wanneer je budget overschreden is. Zo houd je de kosten van je advertenties zelf in de hand. Op de Facebook website staat uitgelegd hoe advertenties geplaatst kunnen worden.

Klantenbinding
Je staat via Facebook dicht bij de klant. Klanten kunnen contact met je opnemen via de Facebook pagina van je bedrijf en het is gemakkelijk te reageren op wat klanten zeggen. Daarbij laat Facebook zien wat er leeft onder je klanten.

Gebruik het netwerk als een grote onderzoekspoel. Stel vragen aan je klanten en vraag hen wat er volgens hen beter kan. Houdt klachten in de gaten en reageer erop. Maak deel uit van de community en betrek je klanten bij wat er speelt binnen het bedrijf. Heb je problemen gehad waardoor je niet de gewenste service hebt kunnen leveren? Wees open en vertel de reden waarom het niet lukte. Dit zorgt voor begrip bij de klant. Bovendien laat je zien betrokken te zijn.

Verkoopkanaal
Naast een marketingtool kan Facebook ook als verkoopkanaal fungeren voor je bedrijf. Verkopen via Facebook gebeurt steeds vaker. Vooral kado’s die via de website naar Facebook vrienden gestuurd kunnen worden, worden veel verkocht.

De oudste manier van verkopen via Facbeook is dan ook de verkoop van zogenaamde ‘gifts’ die Facebook gebruikers naar elkaar kunnen versturen. Gifts zijn in principe gewoon plaatjes van kado’s die op de persoonlijke pagina van de ontvanger getoond worden. Met speciale credits, waar uiteraard eerst voor betaald wordt, kunnen gebruikers deze gifts voor hun vrienden kopen.

Maar ook meer inhoudelijke producten worden steeds vaker verkocht via Facebook. Vaak gaat het hierbij ook om kado’s die Facebook vrienden elkaar kunnen schenken. Zo verkoopt Apple iTunes giftcards via Facebook. Met enkele klikken stuur je je vrienden een tegoedbon om muziek aan te kopen via iTunes. Er zijn giftcards vanaf vijf dollar, maar ze zijn helaas nog niet in Europa te gebruiken. Apple verkoopt de giftcards via de eigen Facebook fanpage. Dit doen meer bedrijven, als wordt je bij de meeste ecommerce bedrijven eerst doorgelinkt naar de webwinkel om daadwerkelijk te kunnen bestellen.

Ook Social Flowers komt met een goed concept om te verkopen via Facebook. Wanneer Facebookers een bloemetje wilt sturen aan een Facebook vriend waarvan ze het woonadres niet hebben kan dit geregeld worden via Social Flowers. Social Flowers stuurt de ontvanger een email om om het adres te vragen en stuurt vervolgens namens de zender een bloemetje.

Je kunt je bedrijfspagina op Facebook dus ook gebruiken om je producten aan de man te brengen. Verder zijn er op verschillende vlakken creatieve concepten te bedenken om te verkopen via Facebook.