Exact onthult nieuwe practice management-oplossing

door Redactie

Businesssoftware-aanbieder Exact heeft een nieuwe oplossing aangekondigd waarmee accountant- en administratiekantoren hun eigen administratie en die van hun klanten kunnen bijhouden in de cloud. Deze zogeheten practice management-oplossing omvat onder andere het beheren van klantrelaties en documenten, maar ook het factureren en registreren van uren.


Volgens Exact is de nieuwe cloud-oplossing bedoeld om interne processen beter in te richten, zodat accountants en anderen efficiënter kunnen werken en beter advies kunnen geven. Uit een eerder onderzoek van Exact bleek dat bij bijna de helft van de respondenten de administratie was verdeeld over meerdere softwaretoepassingen. Voor 29 procent was de administratie een combinatie van losse toepassingen en (Excel-)spreadsheets. Niet écht handig, moet Exact hebben gedacht.

En dus komt het nu met een oplossing die accountants inzicht biedt in de belangrijkste klantgegevens, terwijl de eigen administratie ook gemakkelijk bereikbaar is. Vorig jaar juni kondigde het Delftse bedrijf al aan bezig te zijn met de ontwikkeling van een oplossing voor practice management in Exact Online voor Accountancy, hun administratiesoftware voor accountants.

Enkele maanden later gaf het klanten een sneak preview voor CRM voor accountants, waarmee ze hen volledig inzicht bieden in de belangrijkste klantgegevens en toegang geven tot de bijbehorende administraties.

Kansen op het gebied van advisering
Volgens Sebastiaan de Jong van Exact zijn accountants tegenwoordig genoodzaakt om nieuwe kansen te creëren, aangezien de traditionele diensten, zoals btw-aangifte of het opmaken van de jaarrekening, steeds minder winstgevend zijn. “En die kansen zitten volgens ons vooral op het gebied van advisering. Accountants- en administratiekantoren moeten zich meer focussen op digitalisering en beter gebruik van data. En om dit te versnellen, hebben wij onze diensten zo ingericht dat wij hen niet alleen helpen met onze software, maar ook met de ontwikkeling van de business.”

Exact heeft tijdens het ontwikkelingen van de nieuwe oplossing meerdere keren aan accountants gevraagd om met hen mee te denken. Dat leidde onder andere tot het klantendashboard met notificaties met gemiste deadlines, budgetoverschrijdingen, administratie-fouten en afwijkende key performance-indicatoren.

Gefaseerde uitrol
De practice management-oplossing wordt overigens in stappen uitgerold. In de eerste helft van vorig jaar komt CRM beschikbaar, waarna de overige onderdelen zoals documentbeheer, urenregistratie, facturatie en workflow zullen volgen.

Deel

Verder lezen

Reacties