Exact Live: ben jij klaar voor the next big thing?

Hoe zorg je ervoor dat je ook in de toekomst de beste resultaten behaalt? Hoe bouw je je bedrijf uit tot een exponentiële organisatie? En hoe ga je om met de zero tolerantie van de hedendaagse consument voor digitaal falen? Dit en veel meer werd gisteren besproken in de Jaarbeurs tijdens de vierde editie van Exact Live. Wij waren erbij.

Dit jaar draait alles om the next big thing: de doorbraak, een nog grotere innovatie of die enorme vondst waarmee alles gaat veranderen. Dagvoorzitter Humberto Tan opende de plenaire sessie. Toen hij begon met RTL Late Night had de presentator geen enkele garantie dat het in de smaak zou vallen. “Is dat een reden om het niet te doen? Nee, je kunt niet in je comfortzone blijven zitten als je écht iets wilt bereiken.”

If your dreams don’t scare you, there are not big enough
Erik van der Meijden, CEO van Exact, is van mening dat elke organisatie een exponentiële organisatie kan worden, mits er gebruik wordt gemaakt van exponentiële technologieën. “Drie jaar geleden bedienden we 100.000 klanten, inmiddels zijn dit er 250.000. Ook zijn we hard bezig met het veroveren van de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland.”

Voor Exact staat investeren en innoveren hoog op de agenda. Tijdens de vorige editie van Exact Live gaf Erik al aan vol in te willen zetten op de cloud en dit is het afgelopen jaar dan ook volop gebeurd. Ook is het SMAC-principe (Social, Mobile, Analytics, Cloud) omarmd en worden de toepassingen voor smartwatches steeds geavanceerder. Erik: “Wij willen wereldwijd een top 3-speler worden op het gebied van business software in de cloud voor het midden- en kleinbedrijf.”

‘Elk moment is een technologiemoment geworden’
Ondernemer en schrijver Peter Hinssen legde met een aantal treffende voorbeelden en anekdotes uit waarom informatie de brandstof wordt om klanten beter te benaderen. Recentelijk was hij met zijn gezin in Walt Disney, waar iedereen een magic band om kreeg. “Met het bandje konden we alles regelen wat nodig was tijdens ons verblijf. En met de tonnen gegevens die hiermee vrij komen, kan Walt Disney zich blijven ontwikkelen. Een slimme zet als je het mij vraagt, want de gemiddelde klant is gestorven in de vorige eeuw.”

‘Het is de ervaring die telt’
Max Verstappen maakte zijn entree heel toepasselijk in een kart. Sinds augustus is Exact de sponsor van dit jonge talent. Humberto sprak met hem over zijn next big things. Toen de talkshowhost vroeg naar een verklaring voor zijn succes, vertelde Max nuchter: “Iedereen kan een hard rondje rijden, maar het is nu nog de ervaring die het verschil maakt.” Al heeft Max, ondanks dat hij nog maar net 18 jaar is, ondertussen al de nodige ervaring opgegaan. Net als Exact, die dit jaar het 10-jarige bestaan viert.

Spreker en trainer Remco Claassen sloot met zijn verhaal over de innerlijke kwispelstaart het plenaire programma af. “Je kunt geen next big thing maken als je niet weet wat je koers is. Maak je geen plannen voor je eigen leven, dan zal je worden ingezet voor de plannen van anderen.”

100 innovaties per jaar
Wij sloten het event af met een gesprek met Marcel van de Sandt, Product Marketing Director van Exact, over de ontwikkelingen bij het bedrijf. “In de afgelopen tien jaar zijn we uitgegroeid van een bedrijf dat ‘boekhoudpakketjes’ maakt tot één van de grootste aanbieders van businesssoftware.”

Van de 1,4 miljoen bedrijven in Nederland zijn 200.000 aangesloten bij Exact. Jaarlijks probeert het bedrijf dertig tot vijftig procent te groeien. “Van de accountants werkt al de helft met Exact Online, dus dit percentage zal hier niet lukken, maar je kunt ook denken aan een uitbreiding van het dienstenpakket. En ook in het buitenland zie ik nog voldoende kansen. We hebben 530 medewerkers, van wie 310 zich dagelijks bezighouden met research & development. Met de ruim honderd innovaties die we met z’n allen bewerkstelligen, durven we de wereld wel te veroveren.”

Verder lezen

Reacties