Een offerte en opdracht maken

Een offerte maken kost veel geld. Er moet namelijk veel gebeuren: Het verzamelen van de wensen van de klant, het afstemmen op de huidige diensten, de kosten en prijsberekening, contact met de potentiële klant, het maken én het versturen van de offerte. Bij elkaar is dit veel tijd waarvan onzeker is of dit later in geld én een werkelijke opdracht kan worden omgezet. Helemaal als maar een laag percentage van de gemaakte en uitgestuurde offertes ook werkelijk een verkoop wordt.
Reken eens mee. Wat is de gemiddelde kans van slagen bij alle potentiële klanten waar minimaal één keer contact mee is geweest? Worden gemaakte offertes nagebeld? Wordt naderhand gevraagd wat de stand van zaken is, of wanneer de beslissing wordt genomen? Het maken en versturen van een duidelijke, volledige en scherpe offerte is lang niet altijd genoeg om een klant over de streep te trekken. Juist startende of kleine ondernemers kunnen hierin goed scoren; bestaande bedrijven hebben vaak al klanten en niet in elke periode voldoende tijd om achter offertes aan te gaan.

De startende ondernemer heeft dit ook lang niet altijd, maar kan hier wel enorm in uitblinken en zichzelf ermee verkopen. De prijs of kwaliteit is lang niet altijd doorslaggevend. Alleen al door een aantal keren het gezicht te laten zien, laat je merken dat er interesse is in de opdracht. Je laat zien dat er tijd en motivatie voor is.
Er zijn ontzettend veel follow-up mogelijkheden
Het is niet mogelijk om ze allemaal te noemen, maar hieronder geven wij u een selectie van follow-up momenten in de periode vlak nadat een offerte is gestuurd:
Na versturing (+/- 7 werkdagen na) offerte:
  1. Heeft u onze offerte correct ontvangen?
  2. Heeft u tijd gehad om onze offerte in te zien?
  3. Voldoet onze offerte aan uw wensen en eisen?
  4. Heeft u nog aanvullingen op onze offerte?
  5. Wat is uw indruk van onze offerte?
  6. In welk opzicht bevalt onze offerte u goed / niet goed?
  7. Bent u ook met andere partijen in gesprek?
  8. Hoe staan onze kansen voor het krijgen van de opdracht?
  9. Heeft u nog verdere informatie van ons nodig?
  10. Hoe is de stand van zaken momenteel?
  11. Zijn er nog onduidelijkheden?
Follow-up (verschillend per sector):
  1. Heeft u al een beslissing kunnen nemen?
  2. Wanneer gaat u de beslissing nemen?
  3. Waarom heeft u de beslissing nog niet genomen?
  4. Wat is de reden geweest om voor de door u gekozen partij te kiezen?
  5. Hoe is onze offerte in vergelijking met uw wensen / onze concurrenten?
Achteraf:
  1. Wat is de reden geweest om voor de door u gekozen (concurrerende) offerte te kiezen?

     

Natuurlijk zijn er ook nog tientallen follow-ups te bedenken na de acceptatie van de offerte, de zogenaamde evaluatie perioden. Evalueren is weer een heel apart iets waarover weer een geheel eigen artikel mogelijk is, maar met bovenstaande stappen is een goed beeld mogelijk van de stappen die na een offerte mogelijk zijn. Veel van deze vragen zijn mogelijk doorslaggevende factoren bij het wel of niet verkrijgen van de opdracht. Lang niet alle vragen zijn bij elke opdracht nodig, maar als het een twijfelgeval is, geeft informatie verstrekking of informatie aanvragen zeer vaak de doorslag.

Verder lezen

Reacties