Een autoriteit in je branche worden

Kleine organisaties die succesvol zijn worden vaak gezien als een autoriteit in de branche. Een specialist, waar je als klant liever bij aangesloten bent. Maar hoe laat je nu zien dat je als kleintje, toch ook die kennis in huis hebt als de grote jongens?

Een autoriteit zijn in jouw branche kan een goede manier zijn om jouw bedrijf meer onder de aandacht te brengen en je klanten beter te helpen. Als jij eenmaal wordt gezien als de persoon waar men naartoe moet voor helder inzicht, leiderschap of de juiste connecties, dan gaan andere mensen jou zo ook zien. En dat kan gunstig zijn voor je omzet. Neem dat kleine boetiekje in de stad met dat unieke assortiment, of die ZZP’er die wél meedenkt bij een verbouwing of nieuwe keuken. Daar worden mensen niet alleen klant, maar die raden ze ook aan bij vrienden en familie.

Maar hoe word je nou zo’n niet te ontwijken autoriteit? Daar zijn natuurlijk verschillende manieren voor. Je moet voldoende kennis hebben over je branche of product. Maar dan ben je er nog niet!

Wees uniek
Een autoriteit is uniek. Begin daar dus als eerste mee. Verkoop jij speelgoed? Zorg dan dat dit anders is dan wat de Bart Smit of Intertoys verkopen. Maak alles duurzaam, kind- of milieuvriendelijk, educatief of alleen van de beste kwaliteit. Wat je ook voor eigenschap kiest, desnoods verkoop je alleen speelgoed in de kleur geel, of groter dan een meter, het maakt niet uit zolang je maar zorgt dat je dit overal in doorvoert en echt je eigen plekje op de markt verovert.

Innoveer
De gemakkelijkste manier om een autoriteit te worden is door echt innovatief te ondernemen. De nieuwe trends in de markt niet alleen te kennen, maar zelf gerealiseerd te hebben! Nieuwe dingen, helemaal als het toffe nieuwe dingen zijn, krijgen aandacht.

Presenteer dus eens in de zoveel tijd iets nieuws op de markt, en dat mag ook best een variatie, aanpassing of toevoeging op een bestaand product of dienst van jouw hand zijn. Kijk maar naar Apple of Google. Bij al het nieuwe (of ‘nieuwe’) wat zij op de markt brengen krijgen ze aandacht. Dat wil niet zeggen dat al het nieuwe wat jij op de markt brengt succes oplevert, maar je leert er sowieso meer van dan wanneer je alles bij het oude houdt.

Houd de lijnen open
Je klanten zijn onmisbaar voor jouw bedrijf. Probeer dus te voorkomen dat je de feeling kwijtraakt met wie ze zijn en waarom ze ervoor hebben gekozen om zaken met jou te doen. Blijf dus in contact. Stuurt eens in de zoveel tijd een vriendelijk mailtje of desnoods een tweet of Facebook-bericht. Houd daarnaast ook goed contact met de werknemer die op een dagelijkse basis contact hebben met jouw klanten. Op het moment dat jij de feeling met je afzetmarkt kwijtraakt, is het begin van het einde ingezet.

Maar niet alleen klanten, zorg ook voor regelmatig contact met collega’s, collega-bedrijven, pers, leveranciers en noem maar op! Als jij veel netwerkt is jouw naam de eerste waar men aan denkt als ze op zoek zijn naar een spreker, samenwerking willen of sparringspartner zoeken.

Benoem branche-ontwikkelingen
Elke bedrijfstak kent zo zijn ontwikkelingen en veranderingen die invloed hebben op de manier waarop er zaken worden gedaan. Schroom niet om dergelijke veranderingen te benoemen op een online platform zoals je bedrijfsblog, of als gastblogger op een brancheplatform. Geef je mening en kom met bijvoorbeeld tips om er het beste van te maken. Op deze manier kunnen mensen jou gaan zien als iemand die verstand heeft van zaken, als een opinieleider, als een leider uit de desbetreffende bedrijfstak.

En natuurlijk kunnen dit soort berichten ook goede dingen qua bezoekersverkeer richting jouw website, als men op zoek gaat naar meer informatie over je branche en de bijbehorende veranderingen en ontwikkelingen.

Ontwikkel je intuïtie
Psychologen weten allang dat andere manieren om keuzes te maken, eigenlijk helemaal niet bestaan. Want ook al weeg je altijd de voordelen en nadelen tegen elkaar af en zoek je altijd naar de beste onderbouwing, je gevoel heeft in verreweg de meeste gevallen de keuze stiekem allang gemaakt.

De beste leiders hebben het zichzelf aangeleerd om op hun gevoel te vertrouwen en hun intuïtie te volgen. Maar zoiets krijg je natuurlijk niet zomaar in één dag aangeleerd. Dat moet je ontwikkelen. Je moet leren begrijpen wanneer het je gevoel is dat tegen je praat en wanneer het je angst, trots of misschien zelfs arrogantie is. Je zult als ondernemer vaker dan je lief is moeilijke beslissingen moeten nemen en opofferingen moeten doen. Vergeet dan niet dat je intuïtie ook wat te zeggen heeft. Het draait immers niet altijd om cijfers, feiten en statistieken.

Let op je tijd

Als je eenmaal een autoriteit bent, betekent dat nog niet dat je maar even iedereens problemen moet oplossen. Jouw grootste verantwoordelijkheid is om te blijven groeien, te blijven innoveren en te blijven delen qua kennis. Laat mensen niet al jouw kostbare tijd opzuigen met hun vragen of problemen. Leer om vaker nee te zeggen of zorg voor een passende tegenprestatie. Schaarste in tijd, kan zorgen dat je nog meer een autoriteit dan anders wordt. Limiteer je tijd die je gratis geeft maar maak deze wel duidelijk naar buiten. Bijvoorbeeld elke vrijdag tussen tien en elf gratis advies op jouw kantoor, of maandelijks een gratis workshopavond met hapje en drankje. Natuurlijk ben je bereid om mensen te helpen, maar je beperkt zo wel de tijd die verloren gaat.

Blijf leren

Als een van de leiders uit de bedrijfsbranche kun je niet stil blijven zitten en op je lauweren rusten. Blijf leergierig. Verdiep je in de grote successen én mislukkingen uit je branche. Maar leer ook van mensen búíten jouw bedrijfstak om te zien welke dingen jij van hen kan overnemen en kan toepassen binnen jouw branche.