menu

Ecommerce toont grote verschillen op de beurs

EcommerceHet afgelopen jaar was een goed jaar voor webwinkels en hun leveranciers en partners. Er is weer meer online verkocht en ook de waarde per transactie stijgt internationaal nog steeds. Op de Amerikaanse beurs tonen de bedrijven wisselende resultaten. 

Internet Retailer publiceert regelmatig de waarde van vijfentwintig ecommerce bedrijven. Het bedrijf dat in de ecommerce wereld vrij bekend is met zowel een tijdschrift als website, kwam maandag met de gemiddelde stijging van de ecommerce bedrijven over heel 2010. Er zijn zowel winnaars als verliezers maar gemiddeld gezien is de waarde met ruim een derde gestegen. 
Het is wel een licht vertekend beeld doordat de grootste winnaar, Netflix, verdrievoudigd is in waarde. Netflix is een bedrijf dat films via het internet aanbiedt en in het afgelopen jaar is het bedrijf ook gestart met het aanbieden van streaming films.
In totaal doen acht van de vijfentwintig bedrijven het echt veel beter dan de Dow Jones. Publiek verhandelbare aandelen van de vijfentwintig grootste ecommerce bedrijven op de Amerikaanse beurzen, stegen samen gemiddeld 36%, tegenover een 11% stijging van de Dow Jones. Bekendste stijger is Amazon, de grootste webwinkelier wereldwijd met een stijging in aandelen van 33.81%. 
Verliezers zijn er ook. Maar liefst veertien van de vijfentwintig grootste ecommerce bedrijven van Amerika weten geen stijging op de beurs te realiseren in 2010. De in Nederland bekendste verliezer is waarschijnlijk eBay, met een verlies van -1.83%.

Verder lezen

Reacties