menu

De landingspagina

Veel eigenaren van een website staan niet goed genoeg stil bij hun landingspagina’s. Ze bieden te weinig informatie of juist veel te veel. En dat terwijl ze een heel belangrijke functie vervullen: ze roepen namelijk op tot actie.

Vaak wordt er veel tijd, aandacht en geld gestopt in de homepage, maar uiteindelijk vervult die zelden de functie van landingspagina. Een landingspagina is kort gezegd de pagina waar iemand op terechtkomt als hij je site bezoekt. Vaak komt iemand op je site via een zoekmachine, nieuwsbrief, sociaal netwerk of een andere site en je bezoeker zal gelijk je website verlaten als op die pagina niet datgene staat waar hij naar op zoek was.

Call to action
Een goede landingspagina roept dus op tot actie. De zogeheten ‘call to action’ (cta), zoals het door SEO-specialisten ook wel wordt genoemd. En die actie kan van alles zijn. Van het ertoe leiden dat de consument overgaat tot aankoop, tot het invullen van een formulier en van het aanmelden voor een nieuwsbrief tot het delen van je website via een social media-button. De ‘actie’ kan dus van alles zijn, maar uiteindelijk wil je je bezoeker wel overhalen om die actie te maken. En dus moet je een goede, relevante landingspagina hebben.

Eén actie per landingspagina
Maak overigens niet de fout om te denken dat je op een landingspagina meerdere oproepen tot actie moet plaatsen. Dit kan er namelijk toe leiden dat de uiteindelijke conversie, de daadwerkelijke actie, achterblijft of drastisch minder is. Plaats liever één call to action. Wil je per se dat mensen die je site bezoeken zich ook inschrijven voor je nieuwsbrief of dat ze je volgen via een sociaal netwerk, plaats die bútton(s) dan op de pagina die volgt nádat iemand de oorspronkelijke actie heeft uitgevoerd. Hiermee zorg je ervoor dat bij zowel je bezoeker als bij jou de focus op die pagina op één actie blijft en dat je bezoeker tijdens het lezen, scrollen en overgaan tot actie niet snel wordt afgeleid.

Alles wat op je landingspagina staat moet dus een goede functie hebben of verdwijnen. Of een onderdeel nuttig is of niet, kun je ontdekken door verschillende tests uit te voeren.

Belangrijke onderdelen van een landingspagina
Om de effectiviteit van een landingspagina goed te kunnen testen, moet je allereerst bekend zijn met de onderdelen van zo’n pagina, want met die onderdelen kun je experimenteren tot je de beste ‘call to action’-pagina hebt.

De URL
Een niet geheel onbelangrijk onderdeel van je url is de querystring. Het stukje in de url dat volgt na de ‘?’. De querystring is een geaccepteerde manier om tracking-informatie van een adverteerder door te sturen naar bijvoorbeeld je Google Analytics. De URL heeft ook voor de bezoeker een belangrijke functie. Als het goed is kan hij er in een oogwenk mee zien waar op de website hij zich bevindt. Een URL kan ook bepalend zijn voor je imago, zorg er dus voor dat je niet alleen een betrouwbaar en professioneel ogende domeinnaam hebt, maar ook dat de informatie ná de domeinnaam geen wenkbrauwen laat fronsen. Let trouwens ook op het stukje in de browser vóór de url: als je de bezoeker vertrouwelijke informatie laat versturen, dan is een SSL-verbinding onmisbaar!

De titel
Een beetje website let tegenwoordig op ‘SEO’, oftewel ‘search engine optimization’ (zoekmachine-optimalisatie). En in zo’n geval is de titel erg belangrijk. Veel bezoekers baseren hun klikgedrag in een zoekmachine op de titel van een pagina: die schotelt hen namelijk voor wat ze op de desbetreffende landingspagina kunnen verwachten. Kies daarom zorgvuldig de titels van je landingspagina; vermijd sowieso dezelfde titel voor alle pagina’s op je site.

De content
Wees zuinig met je content. Je wil een bezoeker niet wegjagen omdat hij opeens een flinke lap tekst voor z’n kiezen krijgt. Zorg ervoor dat meteen duidelijk is wat de bezoeker kan verwachten op de landingspagina, oftewel wat jij hem te bieden hebt. Hou het kort, maar krachtig. En zorg voor een aanwezige content-relevantie wat betreft de reden waarom je bezoeker zich op je landingspagina bevindt. Is hij daar omdat hij een advertentie heeft aangeklikt die een bepaalde belofte bevatte, zorg er dan voor dat je tekst diezelfde belofte nog eens herhaalt.

Ook wat de visuele content betreft, geldt dat je het alleen moet plaatsen als het relevant is en dus iets toevoegt. Al het andere leidt af en dat wil je niet.

Het formulier
Bij bepaalde cta’s is een formulier onmisbaar. Of het nou gaat om het aanmelden voor een nieuwsbrief, het aanvragen van een offerte of het registreren om iets te kunnen downloaden, met een formulier vraag je enige moeite van je bezoeker. Maak het hem dus niet te lastig of ingewikkeld. Vraag ’m alleen om die informatie die je ook daadwerkelijk nodig hebt. Al het andere kan de bezoeker afschrikken om meer met je te delen.

De buttons
De button is de simpele, visuele variant van het eerder genoemde formulier. Om effect te hebben heeft de button maar één simpele click nodig. Maar het is soms lastig om die ogenschijnlijk simpele click uit de bezoeker te krijgen. Zorg daarom voor een duidelijke, visueel aantrekkelijke button met een korte, krachtige, actieve tekst als begeleiding.

Proberen, finetunen en aanpassen
Voor alle bovenstaande onderdelen van de landingspagina geldt: probeer van alles uit, kijk in je analytics-programma wat wel scoort en wat niet, finetune en pas waar nodig de onderdelen aan. Met als uiteindelijke doel een landingspagina te creëren die de meeste actie oproept en van je bezoekende klant een actieve klant maakt. Eentje die zich aanmeldt voor je nieuwsbrieven, die zich registreert op je website of die overgaat tot aankoop.