De huidige stand van zaken in de ecommerce

De ecommerce-branche in ons land blijft volop beweging. De laatste cijfers laten nog steeds een groei zien en het is daarbij ook duidelijk dat online shopping steeds meer marktaandeel in de retailsector opslokt. Waar staan we nu met de ecommerce in ons land?

Halverwege februari kwam het CBS met het nieuws naar buiten dat postorderbedrijven en webwinkels vorig jaar bijna 10 procent meer omzet realiseerden dan in 2013. En uit de meest recente Thuiswinkel Markt Monitor blijkt dat Nederlanders van 15 jaar en ouder vorig jaar gezamenlijk 13,96 miljard euro hebben uitgegeven aan online aankopen (producten: €7,02 miljard, diensten: €6,94 miljard).

Groei dankzij Sinterklaas en Kerst
Vooral in het laatste kwartaal werden er goede zaken gedaan, natuurlijk mede mogelijk gemaakt door de Sinterklaas- en kerstperiode. In de laatste drie maanden van 2014 werd er 4,16 miljard euro online besteed, verdeeld over meer dan 36 miljoen aankopen.

De groei van online bestedingen over heel 2014 bedraagt 8,4% en volgens Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, is de groei in de bestedingen in de tweede helft van 2014 hiervan de grote aanjager. “Met 11,9% heeft er in de afgelopen vijf jaar nog nooit zo’n grote groei plaatsgevonden in deze periode.”

Cross-border ecommerce
In het onderzoek werd ook stilgestaan bij crossborder-aankopen, oftewel online aankopen die over de grens werden gedaan. En wat blijkt: vorig jaar heeft één op de vijf Nederlanders een dergelijke aankoop gedaan. Samen kochten zij producten en diensten over de grens met een gezamenlijke waarde van 390 miljoen euro, wat erop neer komt dat cross-border ecommerce 3% van de totale online bestedingen vertegenwoordigt. Vooral vliegtickets en accomodaties, IT en kleding zijn hierbij populair en producten en diensten worden vooral uit China, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk geïmporteerd.

Veel nieuwe webwinkels stoppen al snel
Is het allemaal rozengeur en maneschijn in de vaderlandse ecommerce-branche? Niet echt. Een groot deel van de webwinkels die in ons land worden gestart, staken binnen relatief korte tijd weer hun activiteiten. Om het in cijfertjes uit te drukken: vorig jaar openden 10.988 webwinkels hun virtuele duren, maar daarvan zijn er nu nog maar 6692 actief.

Volgens Patrick Kerssemakers, oprichter van Fonq.nl, moet je als ondernemer minstens een omzet van een miljoen euro hebben, wil je een modaal inkomen uit je webwinkel kunnen halen. En dat terwijl de cijfers van Thuiswinkel.org laten zien dat iets meer dan de helft van de 45.000 webwinkels die we in ons land hebben een jaaromzet van mínder dan €100.000 heeft…

Wijnand Jongen noemt de concurrentie in de ecommerce-branche hard en stelt dat de markt niet zit te wachten op “de zoveelste elektronica- of babykledingwinkel”. De ecommerce-branche is dus nog steeds lekker aan het groeien, maar dit gaat uiteraard wel gepaard met de groeipijntjes die daarbij horen.

Verder lezen

Reacties