menu

Crowdsourcing interessant voor MKB?

Het begon ooit in Nederland met marktplaats.nl, de vraag-en-aanbod website waar je tegenwoordig alle soorten producten kwijt kunt. Nu zien we ook een opkomst van diensten websites die gebruik maken van het grote publiek dat het internet biedt.

We kennen al freelance.nl, een veel gebruikte site door freelancers en opdrachtgevers. En verbouwklussen gaan steeds vaker via werkspot.nl. Relatief nieuw is het principe van ‘crowdsourcing’, wat staat voor outsourcing aan de crowd oftewel uitbesteden aan het grote publiek. Het publiek wordt ingezet voor het aanleveren van ontwerpen en concepten en deze werkwijze maakt een lagere prijs mogelijk. Wellicht goed nieuws voor zelfstandigen die een leuke extra klus of juist een goedkope oplossing aan het publiek willen vragen. Voor een grafisch ontwerp bijvoorbeeld.

Het in België gevestigde Geniografico brengt via haar website ontwerpers en opdrachtgevers met elkaar in contact. Opdrachtgevers plaatsen hun wensen voor een nieuw grafisch ontwerp op de Geniografico website en grafisch ontwerpers kunnen als antwoord hierop hun ontwerp uploaden. Uit alle gegadigden kiest de opdrachtgever één winnaar die de opdracht daadwerkelijk uit zal gaan voeren.

Dat dit interessant kan zijn blijkt wel uit het feit dat er inmiddels al 250 vormgevers ingeschreven zijn en de interesse op de site groot lijkt te zijn. Al voor een paar tientjes kun je een eerste logo of huisstijl laten ontwikkelen voor je bedrijf. Iets dat bij een professioneel ontwerpbureau al snel in de duizenden euro’s gaat zitten is hier voor enkele honderden euro’s al mogelijk. Aan het grote aantal ontwerpen op de site te zien is het resultaat mogelijk zelfs beter dan je bij een professionele partij mag verwachten. Doordat je zelf kunt kiezen uit vaak vele inzendingen, kun je bovendien ook echt je eigen smaak laten ontwikkelen. Geniografico biedt bovendien een aardig podium voor de beginnend grafisch ontwerper.

Een ander crowdsourcing concept dat al iets langer bezig is dat van Battleofconcepts.nl. Op deze site wordt het publiek gevraagd om interessante innovaties en oplossingen op allerhande problemen. De website wist alle enkele grote A-merken voor zich te winnen.

Het nadeel is natuurlijk wel dat je, net als op elke andere marktplaats of verzamel website, afhankelijk bent van de deelnemers. Als de opdracht niet duidelijk is, niet aanslaat, of niet past bij de deelnemers bestaat de kans dat er niets uit komt.

Het zou een interessante en goedkope oplossing kunnen zijn dus, dat crowdsourcing. Met risico’s maar ook verschillende voordelen. De opdrachtgever is niet altijd gegarandeerd van expertise en succes, maar sleept met een beetje geluk een koopje in de wacht.   

Verder lezen

Reacties