menu

Crisis goed voor het familiebedrijf

Veertig procent van de familiebedrijven geeft aan dat de financiële crisis goed is geweest voor het bedrijf. Het kleine Nederland is in het bedrijfsleven mede groot geworden door familiebedrijven. Jarenlang waren het deze bedrijven die wisten te groeien, domineren en zelfs internationaal alle markten wisten te veroveren en nog steeds is bijna zeventig procent van alle bedrijven een familiebedrijf die samen goed zijn voor de helft van de werkgelegenheid.

Het blijkt allemaal uit een onderzoek dat vandaag wordt gepresenteerd op de Dag van het Familiebedrijf op Nyenrode Business Universiteit. Het is het grootste kwalitatieve onderzoek naar familiebedrijven in Nederland dat ooit gehouden is. Baker Tilly Berk voerde het onderzoek, in samenwerking met Nyenrode Business Universiteit, uit. Uit de resultaten blijkt dat familiebedrijven behoorlijk anders reageren op financiële risico’s en verandering van de omgeving. 

Vernieuwen tijdens de crisis

In een onderzoek onder meer dan honderd familiebedrijven werd onderzocht wat de crisis met het bedrijf heeft gedaan. Ondanks dat bijna driekwart van de familiebedrijven aangeeft wel last te hebben gehad van de crisis, geeft uiteindelijk veertig procent aan dat die periode goed is geweest voor het bedrijf. Een periode waar veel ondernemers hun ondernemerschap naar boven konden of moesten laten komen. Zo koos de helft van die familiebedrijven juist voor de crisis als moment om te investeren in het vernieuwen van de organisatie.
 
Familiebedrijven motor van de economie
Als we ZZP’ers niet meerekenen, alhoewel die ook vaak gefinancierd worden door een lieve tante Agaath of suikeroom, wordt van de ongeveer 375.000 bedrijven die in Nederland actief zijn bijna zeventig procent aangemerkt als familiebedrijf. Familiebedrijven zijn relatief goed vertegenwoordigd onder de kleinere bedrijven en de specifieke branches zoals Landbouw en Visserij. De bijdrage van familiebedrijven aan het Bruto Nationaal Product op basis van factorkosten bedraagt 56 miljard euro (dat is 53% van het totaal) en er wordt werk geboden aan in totaal 4,3 miljoen werknemers.
 
Familiebedrijven succesvoller
Prof. dr. Roberto Flören, als hoogleraar verbonden aan de leerstoel Familiebedrijven en Bedrijfsoverdracht op Nyenrode Business Universiteit: ‘Uit onze onderzoeken blijkt dat familiebedrijven succesvoller zijn dan niet-familiebedrijven. Ruim vier op de vijf directeuren is er van overtuigd dat hun bedrijf over 25 jaar nog bestaat en een groot deel schrijft dat toe aan het feit dat het een familiebedrijf is. Overnames van familiebedrijven worden relatief veel met eigen vermogen of familievermogen gefinancierd wat er voor zorgt dat ook na de overname de liquiditeit en solvabiliteit van de onderneming op peil kan blijven.

De betrokkenheid van de familie wordt gezien als een van de krachten van het familiebedrijf.’ Die ervaring deelt ook Stefan Jansen, registeraccountant bij Baker Tilly Berk, al jaren adviseur van familiebedrijven en tevens mede-auteur van het onderzoeksrapport ‘Met het familiebedrijf de crisis door’ dat de resultaten van dit onderzoek bevat. Stefan: ‘Familiebedrijven hebben een langetermijnvisie.

Verder lezen

Reacties