CEO van de BV Ik

Bijna alle startende ondernemers beginnen hun bedrijf met slechts één medewerker; zijzelf. Deze ondernemers vormen het gezicht van het bedrijf. Zij zijn het bedrijf. Vooral als het gaat om het aanbieden van dienstverlening (kennis/ervaring) dan is het zaak om deze dienstverlening goed te vermarkten. Want, hoe goed u ook bent. Hoeveel kennis of ervaring u ook heeft. U kunt hier pas geld mee verdienen als (a) uw omgeving hiervan op de hoogte wordt gesteld en (b) u een dusdanig aantrekkelijk en onderscheidend product/dienst aanbiedt dat dit geld oplevert.

De bekende marketinggoeroe Tom Peters heeft hier een leuk boek over geschreven; “Brand You 50”. In dit boek beschrijft hij uitgebreid wat je kunt doen om jezelf als merk neer te zetten (personal branding). Dit is overigens niet alleen van toepassing op ZZP’ers (Zelfstandigen Zonder Personeel). Ook mensen die een vast dienstverband nastreven kunnen hier baat bij hebben. Bijvoorbeeld om op te vallen tijdens een sollicitatieprocedure.

Jezelf omvormen tot een merk. Dit leidt tot diepere wezensvragen zoals; “Waar sta jij voor? Waar ga jij voor? Waar zit je bezieling, emotie en energie?” Als je dit kunt ‘vertalen’ in je dienstverlening en dit kan communiceren met je omgeving dan is er een goede kans dat er sprake is van voldoende onderscheidend vermogen. Dat je door je omgeving wordt gezien. En dat er daadwerkelijk sprake is van een toegevoegde waarde waarvoor mensen willen betalen.

Op dat moment ben je, om met de woorden van Tom Peters te spreken, de CEO van je eigen BV Ik. Een bedrijf dat zich onderscheidt, niet zozeer door zijn producten of diensten, maar veel meer door de bezieling van de mens achter dat bedrijf; jijzelf!

Met ondernemende groet,

Patrick Bijman

Verder lezen

Reacties