By Musthaves: ‘De webshop is nog maar het begin’
Mandy van Ommen is pas 18 jaar oud als ze besluit wat bij te verdienen door kleding aan te bieden via diverse social media-kanalen. Ze krijgt zoveel aanvragen dat ze niet veel later een webshop opricht. Inmiddels bestaat By Musthaves drie jaar en trekt de webwinkel maandelijks ruim een half miljoen bezoekers.
Ondanks dat Mandy van jongs af aan geïnteresseerd is in mode, had ze niet de ambitie om de modewereld te veroveren. “Als student heb ik weleens stage gelopen in een kledingwinkel en dat vond ik hartstikke saai. Vooral dat wachten op klanten was niet aan mij besteed. Dat ik nu aan het roer zou staan van een modewebwinkel had ik dus nooit verwacht”, lacht Mandy, die By Musthaves heeft opgericht.
Wat bedoeld was als leuke bijverdienste werd al snel een fulltime baan. “Toen ik begon met het online verkopen van kleding werkte ik als kapster en verwerkte ik de orders in de avonduren. Maar omdat ik al vanaf de eerste dag minimaal vijfendertig bestellingen per dag kreeg, was dit geen ideale situatie. Zeker niet omdat ik de bestellingen ook nog eens eigenhandig met een bestelbusje naar het postkantoor bracht. Ik heb dus vrij snel mijn baan opgezegd, zodat ik me volledig kon richten op de webshop. Dit bleek een goede zet, want het aantal orders groeide in korte tijd naar honderd tot honderdvijftig per dag.”
Honderden pakketjes per dag
Inmiddels verwerkt Mandy op een gemiddelde dag zo’n tweehonderd bestellingen. “Bij acties kan dit aantal gemakkelijk oplopen naar vijfhonderd. Gelukkig heb ik nu vijf mensen in dienst, waardoor ik het allemaal niet meer alleen hoef te doen. Ook breng ik de pakketjes niet meer zelf naar het postkantoor.” De pakketjes verstuurt Mandy tegenwoordig via Shops United, wat haar niet alleen veel tijd, maar ook de nodige kopzorgen scheelt. “Als klanten voorheen hun adres verkeerd invulden, kon het echt een dagtaak zijn om uit te zoeken waar het desbetreffende pakketje was gebleven. Nu regelt Shops United dit soort zaken voor me.”
Mandy krijgt regelmatig uitnodigingen van distributiecentra die de fulfilment van haar willen overnemen, maar ze houdt het liever in eigen beheer.” Mijn hele ziel en zaligheid ligt in de zaak. Bovendien vind ik het belangrijk om zelf in contact te blijven met mijn klant. Als nu iemand belt ben ik binnen een mum van tijd in het magazijn en kan ik de vraag beantwoorden. Ik wil niet dat iemand die geen gevoel heeft met mijn producten dit van me overneemt.”
‘Ik hoef geen trendsetter te zijn’
Wat er in het assortiment komt, bepaalt Mandy zelf. “Ik vertrouw volledig op m’n eigen smaak. Ik heb slechts een paar artikelen die ik zelf niet zo mooi vind, maar waarvan ik wist dat ze zouden aanslaan. Omdat ik de kleding in kleine oplages aanbied, zorg ik er altijd voor dat By Musthaves uniek blijft. Ook kan ik het assortiment continu vernieuwen en eventueel met de laatste trends meegaan. Al heb ik niet de ambitie om een trendsetter te zijn. Ook merkkleding laat ik links liggen. Ik investeer liever in een goede prijs-kwaliteitverhouding dan dat ik betaal voor een merk.”
Naast een goede online aanwezigheid vindt Mandy het belangrijk om ook offline aanwezig te zijn. “Via de webshop komen we niet veel in contact met onze klanten. Daarom hebben we een showroom ingericht waar de artikelen gezien, gevoeld, gepast en afgerekend kunnen worden. En op den duur wil ik een boetiek waar mensen vanuit heel het land naartoe komen omdat het zo tof is. Ik ben ervan overtuigd dat dit gaat lukken, de webshop is nog maar het begin van mijn ondernemerschap.”
Reacties