Buffer

Buffer-CEO erg open over ontslaan medewerkers

De online dienst Buffer groeide als bedrijf sneller dan dat de omzet toenam en moet daar nu de gevolgen van dragen. Het bedrijf nam afscheid van 10 teamleden en sneed flink in de kosten. In een opvallend open blogbericht legt mede-oprichter Joel Gascoigne uit hoe ze tot die beslissing zijn gekomen. Een inspirerend en verhelderend relaas voor andere ondernemers en CEO’s.

Buffer is een online dienst waarmee particulieren en bedrijven hun social media-uitingen beter kunnen plannen. Sommige posts doen het namelijk beter rond een bepaald tijdstip. Het bedrijf heeft verschillende blogs en een daarvan heet ‘Buffer Open’. Hier vertelt het zo transparant mogelijk over wat er intern allemaal gebeurt.

Afgelopen week plaatste mede-oprichter Joel Gascoigne een blogbericht waarin hij uitgebreid uitlegt hoe het zo ver kon komen dat Buffer afscheid moest nemen van tien werknemers, oftewel 11 procent van het hele team. En in die uitleg schuwt hij de zelfreflectie niet. “Het ontslaan van tien getalenteerde mensen is het resultaat van de grootste fout die ik ooit heb gemaakt in mijn carrière. Wat nog vervelender is, is dat dit niet het resultaat is van een markt-verandering, het was volledig door onszelf toegebracht.”

Eerlijk over mismanagement

Het kwam er volgens Gascoigne in het kort op neer dat ze verhuisden naar een huis dat ze niet konden betalen. Dat hebben ze wel eens eerder meegemaakt, dan maakten ze het goed door de omzet te laten stijgen. In 2013 lanceerde het hiervoor bijvoorbeeld Buffer for Business, zodat het weer wat ademruimte kreeg. Dit keer was dat echter niet mogelijk. In een jaar tijd was Buffer uitgegroeid van 34 naar 94 werknemers, een experiment met zelf-management sloeg niet aan, het had niet de juiste ervaring in huis voor zaken als HR en financiën, hun financiële model was niet op orde waardoor er verkeerde beslissingen werden genomen en het bedrijf focuste meer op generalisten dan op specialisten. Een combinatie van dit alles leidde ertoe dat Buffer weliswaar 1,3 miljoen dollar op de bank had staan, maar dat het snel richting de 0 zou gaan in nog geen vijf maanden tijd.

Na veel scenario’s te hebben doorgenomen, kwamen Gascoigne en zijn compagnon tot de conclusie dat er een aantal vervelende veranderingen doorgevoerd moesten worden. Zo moesten er 10 man ontslagen worden, leverden de eigenaren 40% van hun salaris in, werd er geld uitgeleend aan het bedrijf, werden de bonussen verkleind en kreeg het personeel minder voordelen. Ook werd een team-uitje naar Berlijn (waarde: 400,000 dollar!) geschrapt en stopte Buffer alle sponsorschappen.

In het restant van het blogbericht doet de CEO uit de doeken hoe ze hebben beslist wie ze precies gingen ontslaan, deelt hij met de lezers ook de huidige financiële staat van het bedrijf en de toekomstplannen en legt hij uit waarom ze niet de standaard ‘Silicon Valley’-route bewandelen.

Kijkje in de keuken

Gascoigne is erg open in zijn uitgebreide blogbericht en het kan hopelijk dienen als inspiratie of in ieder geval een kijkje in de keuken voor startende of aspirant-ondernemers. Als je net begonnen bent met een bedrijf hoor je wellicht louter succes-verhalen van anderen of wat algemene waarschuwingen. Buffer toont echter het achterste van de tong en laat zien dat je met transparantie in ieder geval al een hoop goodwill kan kweken bij anderen. Zoiets werkt natuurlijk alleen als je als CEO de hand in eigen boezem steekt en het niet alleen bij woorden laat, maar ook – net als Gascoigne deed – in daden laat zien dat je de werknemers serieus neemt en dat je je bedrijf er boven wilt krijgen. Het feit dat hij en zijn compagnon inleveren op salaris is daar een goed voorbeeld van. De mensen die onder het bericht en op social media reageren, loven dan ook de verrassende transparantie van Gascoigne als ondernemer en van Buffer als bedrijf.

Verder lezen

Reacties