Bezoekers krijgen via Youtube

bezoekers krijgen via youtubeYoutube is dé video website op het internet. In Nederland zelfs een van de top5 meest bezochte websites en dit kan ook jouw website helpen meer bezoekers te krijgen.

Video marketing is helemaal hot in 2009. Volgens Multiscope is Youtube zelfs de nummer 3 meest bezochte website in Nederland. Het is persoonlijk en kan veel bezoekers naar je website opleveren. Ook al is Youtube in 2006 overgenomen door Google, en is het onderdeel van deze zoekmachine. De bezoekers van deze website en de manier waarop deze door de website heen surfen is bij Youtube en Google compleet verschillend. En hier kun jij als website eigenaar goed gebruik van maken.

Bezoekers van Google.nl vullen een zoekterm in en wanneer niet het gewenste resultaat op de 1e pagina verschijnt dan vullen ze weer een andere zoekterm in totdat ze een website vinden die voldoet aan hun eisen. Om bezoekers via Google.nl te krijgen moet je dan ook binnen de topresultaten van zoekopdrachten staan. En zelfs dan is de aandachtsperiode kort. Bezoekers bekijken misschien even de top10 resultaten, maar zoeken daarna vaak snel weer door.   

Op Youtube is enkel het begin hetzelfde. Bezoekers beginnen in Youtube met een zoekopdracht. Daarna surfen de meeste bezoekers verder via de video’s die verschijnen aan het einde van een video of via de “Gerelateerde video’s” welke rechts van de video staan. Soms kunnen ze zo uren van video naar video surfen.

Dit is je kans!
Hier kun je direct scoren. Je moet natuurlijk wel enkele filmpjes hebben of maken, maar dit is met een webcam of goede mobiele telefoon tegenwoordig zo gedaan.  Youtube helpt hier ook bij. Wanneer je een filmpje hebt gemaakt, geplaatst en jij met jouw video aan het einde verschijnt in de getoonde video, of in de “Gerelateerde video’s” rechtsonder de getoonde video dan kun je snel bezoekers van deze succesvolle video afsnoepen. Deze bezoekers zijn echte surfers. Ze hebben vaak al een filmpje gekeken en het aantal gerelateerde andere paginas is relatief klein. De kans dat ze werkelijk je filmpje bekijken en in ieder geval je naam of filmpje onthouden is vele malen groter op Youtube. Daarnaast is deze manier van bezoekers krijgen nog redelijk onschuldig. Maar weinig professionele bureau’s optimaliseren dit soort resultaten, zoals wel gebeurd in Google.nl. Kleine bedrijven kunnen hier nog enorm scoren!

Hoe vind ik een succesvol relevant filmpje?
Bezoekers krijg je natuurlijk enkel op resultaten waar gekeken wordt. Als je getoond wordt naast een filmpje dat zelf maar enkele bezoekers trekt, is de kans klein dat bet bij jou storm loopt. Je eerste stap is dan ook om succesvolle filmpjes te zoeken. Dit kun je doen door zelf zoekresultaten in het zoekveld in te vullen en te kijken welke filmpjes hierbij bovenaan staan. Vul een zoekopdracht in en sorteer deze op "Aantal keren bekeken“. Eventueel kun je dit aanvullen met de periode dat het geupload is. De video’s die  verschijnen in de resultaten zijn succesvolle videos!
 
Hoe verschijn ik bij deze video?
Simpel. Net als Google.nl zelf, zijn de zoek- en gerelateerde filmpjes deels geselecteerd op trefwoorden. Je kunt zelf zon gerelateerd resultaat worden door jouw trefwoorden veel overeenkomsten te geven. Gebruik de hoofdwoorden van de succesvolle video in jouw titel en neem trefwoorden uit de beschrijving gedeeltelijk over in jouw video. Neem verder dezelfde labels over. In de labels kan je woorden ingegeven die te maken hebben met jouw video. De labels van iemand anders zijn video vind je door op (meer info) te klikken onder de naam van de eigenaar van de video.

Kopieer niet letterlijk alles maar haal de belangrijke zoekwoorden eruit. Het moet natuurlijk wel echt ook gerelateerd zijn aan je eigen filmpje. Om ook te zorgen dat je werkelijk bezoekers krijgt van je filmpje is het belangrijk dat je de website direct aan het begin van de “Beschrijving” plaatst. Wanneer je dit niet doet zal je veel minder of geen bezoekers naar je website krijgen.

Bron en inspiratie
Voor dit artikel hebben we toestemming gekregen om een artikel te gebruiken van Danny Verhoeven. Danny is specialist op het gebied van ondernemen. Meer informatie op zijn eigen website Starting Business.nl en Twitter.

Verder lezen

Reacties