Ben jij als klant vriendelijk?

Klantvriendelijkheid is voor bedrijven een must. Zeker in tijden waarin er meer aanbod dan vraag is, is het belangrijk om klantvriendelijk te zijn als ondernemer. Maar als jij zelf klant bent? Ben je dan vriendelijk?

Het viel mij op toen we met een webhosting server, een van de diensten die ik met mijn webdesign bureau aanbied aan klanten om een totaalplaatje te kunnen bieden, crashte. De server was compleet onbruikbaar geworden. Met snel handelen, reserve servers en het overzetten van de harde schijven waren we snel weer online zonder noemenswaardig verlies van gegevens. Behalve bij een klant, hier was er overlast. Deze lag door enkele database problemen langer, wel enkele uren, uit de lucht. Lastig. Ik was zeker bang voor zijn reactie. Het was na werktijd opgelost dus ik mailde dat ik hem de volgende dag zou bellen om het even door te spreken.

De volgende dag kwam ik op kantoor en zag ik een verhuiskaartje liggen op mijn bureau. Een kaartje met "Gefeliciteerd met de verhuizing!" Op de achterkant ons adres en de 2 IP-nummers omdat we tijdelijk even van IP waren gewisseld. Het was zo’n grappig kaartje dat deze klant met stip in mijn top10 klanten kwam te staan.

Dit gebeurde al enkele jaren geleden maar wat er nu ook gebeurd, altijd krijg ik een glimlach als deze klant belt of mailt. Ik zal voor hem altijd als eerste klaar staan.

Zo zijn er meer. Ik merk dat ik toch wel verschillend naar klanten ben. Enkele klanten houd ik graag om omzet, maar er zijn ook veel klanten welk ik gewoon graag houd omdat ik er een band mee heb. Hoe onnozel ook. Ook al brengen ze amper omzet, als ik met ze lachen kan, of denk goed aan hun wensen te kunnen voldoen, dan wil ik ze als klant. Dan loop ik er een stapje sneller voor.

Zelf probeer ik bij sommige aanbieders waar ik weet dat ik met mijn omzet toch maar een nummer ben, zo’n klant te worden. Ik ben redelijk bij problemen en ben graag positief als het goed gaat. Ik probeer mijn rekeningen direct te betalen. Een complimentje bij service, een bedankmailtje bij het oplossen van problemen of gewoon een vriendelijke klant zijn heeft soms voordelen.

Als ik nu eens in de tien keer hiermee een stapje voor heb op andere klanten omdat men mij graag helpt dan is het elk mailtje of complimentje waard. Of niet?

Verder lezen

Reacties