menu
Ondernemer is geschokt

Veel bedrijfsinformatie online klopt niet

Volgens bijna één op de vijf ondernemers in Nederland klopt de informatie niet die er online over henzelf of hun bedrijf staat. En dat terwijl het overgrote deel van de consumenten in ons land hun informatie over bedrijven via het internet zoekt. Ondernemers willen dan ook meer controle over de online beeldvorming van hun bedrijf.

Dit blijkt uit onderzoek van Mijn Online Identiteit onder 1532 respondenten. Tegenwoordig zoeken veel mensen eerst online als ze informatie zoeken over een bedrijf of ondernemer. En negentig procent laat gevonden informatie meewegen bij hun keuze voor een bedrijf. Maar die informatie is vaak verouderd, incompleet of foutief, zo blijkt. En dat heeft natuurlijk weer gevolgen, iets waar ondernemers zich steeds bewuster van worden.

Reviews verspreid over tientallen websites

Toch blijft het lastig om de online beeldvorming te controleren. Vroeger verspreidden bedrijven vooral zelf de informatie, nu kan iedereen op elke willekeurige website of platform iets over een bedrijf of ondernemer zeggen. “Vroeger vond je vijf online reviews over je bedrijf, tegenwoordig wel honderden verspreid over diverse websites”, zo stelt oprichter Martijn Barten.

Goede indruk maken op potentiële klant

Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat een kwart van alle online informatie over personen niet een juist beeld van de werkelijkheid geeft. Bij ondernemers is dit bij één op de vijf het geval. De ondernemers die deelnamen aan de enquête zeiden vooral online een positieve indruk te willen maken op potentiële klanten en zakelijke relaties, en minder op collega’s of sollicitanten.

Verder lezen

Reacties