Angst voor aansprakelijkheid

Dinsdag heb ik een workshop over algemene voorwaarden gevolgd. Enorm belangrijk maar ik zou het niet een startende ondernemer durven adviseren. Wat een middag vol bangmakerij was dat zeg!

Nu ben ik op op het gebied van juridische, fiscale en andere regelgeving ook een behoorlijke angsthaas. Mijn kracht zit hem in mijn eigen kennis en ervaring en met klanten ga ik graag goed om. Er zijn dan misschien ook wel klanten welke mijn algemene voorwaarden beter gelezen hebben dan ikzelf. Dat is natuurlijk geen basis voor het ondernemen dus was het hoog tijd dat ik naar een workshop zoals deze toe ging.

Startende ondernemers welke nu al bang zijn met terechte zaken zoals: kan ik wel omgaan met wisselende inkomsten? krijg ik wel genoeg klanten? en kan ik mijn werk wel goed genoeg? raad ik dan ook niet direct aan om verder te lezen. Neem een goede accountant of boekhouder en zet eerst je onderneming op de rails. Juristen weten er altijd een bange wereld van te maken. Er kan op het gebied van zaken doen echt van alles misgaan. De kleinste zaken, een simpele e-mail op een fout moment kan er opeens voor zorgen dat je aansprakelijk wordt gesteld en dat dit flink in de papieren gaat lopen. Maar uit de praktijk weet ik dat het relatief meevalt. De meeste klanten denken graag mee. Het verschil tussen wel of niet succesvol ondernemen ligt hem vaker in het vinden van klanten of een goede boekhouding dan in een rechtzaak over aansprakelijkheid. Het percentage dat hier echt mee te maken krijgt is gelukkig nog relatief laag.

Ondernemers welke een onderneming op de rails hebben welke goed begint te lopen raad ik het wel aan eens zo’n workshop te volgen. Je zult merken dat de algemene voorwaarden ook voor jou veel begrijpelijker worden. Mocht er een rechtzaak komen over aansprakelijkheid dan zul je merken dat het over veel meer gaat dan enkel wat afspraken in een mooi contract.

Om een voorbeeld te noemen. Ik maak websites. Op mijn website stond tot en met vandaag dan ook. "Wij zijn specialisten in het maken van websites". Specialisten is een mooi woord. Iedereen noemt zichzelf specialistisch. In een rechtzaak kan dit er op neerkomen dat indien er een rechter is die iets minder verstand heeft van ICT zaken het gaat vergelijken met specialisten die hij kent. Bijvoorbeeld een chirurg. Als een klant mij een e-mail stuurt met: "ik wil een website want ik wil de helft van mijn winst via het internet gaan maken" en ik maak een website voor hem waaruit dat niet gaat blijken dan is dat mijn schuld. Ik ben specialist en had dus de oplossing moeten maken en/of bedenken die redelijkerwijs de beste oplossing voor de klant was. Neem nu een chirurg. Als een patient daar komt met: "Ik heb een zere teen dus zaag mijn been eraf want ik denk aan de toekomst en wil morgen niet hetzelfde probleem krijgen met andere tenen" dan doet een chirurg dat toch ook niet? In de ICT wereld doen we dit anders wél regelmatig op deze manier. Voor een rechter om te bepalen wie de specialist is en hoeverre deze verplicht is de klant goed te adviseren en de wensen  van de klant te verwezelijken.

Vandaag staat er op mijn website niet langer "Wij zijn specialisten in het maken van websites" maar simpelweg "wij maken websites". Om eerlijk te zijn doen we ook niet meer. Voor de rest laat ik mij niet te snel gek maken. Zure regen, de koude oorlog, de bom… veel zaken waar wij voor bang gemaakt worden. Je moet zaken soms met een korrel zout nemen. Maar je aansluiten bij een branchevereniging en zo nu en dan eens een aantal workshops volgen kan ik elke ondernemer die zich niet direct uit het veld laat slaan aanbevelen. Je wordt er zeker wijzer van!

Verder lezen

Reacties