menu

Aandacht voor aandacht

Aandacht voor je bedrijf is essentieel. Hoe goed het product dat je levert ook is, als men niet weet dat je bestaat zul je niks verkopen. Niet voor niets worden er door grote bedrijven als Nike en Shell miljarden euro’s in reclame en marketing gepompt. Als startende ondernemer zal een dergelijk bedrag helaas niet tot je beschikking zijn. Welke kanalen kan je dan gebruiken om toch in de schijnwerpers te komen?

Het is van groot belang dat je bedenkt bij welke mensen je bekend wilt raken. Voor het slagen van mijn bedrijf StudentDocent is het cruciaal dat er drie partijen van het bestaan ervan afweten: studenten, scholen en het Ministerie van Onderwijs.

Misschien wat overmoedig stuurden wij daarom een brief naar Minister Plassterk van onderwijs, waarin we ons concept uitlegden en vroegen of we eventueel langs konden komen om het initiatief verder toe te lichten. We kregen snel een reactie vanuit het ministerie, twee weken later mochten we ons verhaal doen in Den Haag en niet lang daarna ontvingen we een schriftelijke steunverklaring van de minister. De kick die het geeft om als starter een bevestiging te krijgen van je businessconcept van een dergelijke partij is groot te noemen.

Twee kleine advertenties á €10,- in het Utrechts Universiteitsblad, een gratis advertentie op Hyves en een paar telefoontjes naar faculteitsverenigingen bleken voldoende om bekendheid in de Utrechtse studentensfeer te verkrijgen: de aanmeldingen stroomden sneller toe dan we ze konden verwerken.

Om zoveel mogelijk scholen in Nederland te kunnen bereiken was het zaak om in de landelijke bladen en onderwijsgerichte magazines te komen. Een ingezonden brief naar de volkskrant bleek voldoende om opgepikt te worden door de redactie van het AD. Het daar verschenen artikel trok weer de aandacht van de redactie van het CNVO, waardoor we een openingsartikel kregen in één van de grote landelijke bladen die goed worden gelezen in de onderwijswereld. Omdat de interesse vanuit de media groot bleek zonden we een persbericht uit; nog geen uur later wilde een journalist van de Metro alles over het bedrijf weten.

Zo bereikten we op betrekkelijk eenvoudige wijze het ministerie, studenten en scholen door heel Nederland. Totale kosten: €20,-.

De persoon die met de grootste enthousiasme over zijn bedrijf kan vertellen ben je natuurlijk zelf. Dit in combinatie met een innovatief idee en de durf om als kleine ondernemer niet terug te deinzen voor grote partijen is genoeg om ervoor te zorgen dat iedereen over jouw bedrijf wil vertellen. En aandacht krijg je nooit teveel.

Verder lezen

Reacties