10 Redenen om te werken met een ZZP-er

Na een eerste kritische bericht over de nadelen van een ZZP-er en 5 redenen om dan maar geen zaken te doen met een ZZP-er ben ik het mezelf natuurlijk verplicht ook de andere zijde te belichten. Bij deze dan ook 10 redenen om JUIST te kiezen voor een ZZP-er!

1. Een ZZP-er weet er meer vanaf
Starten als zelfstandige zonder personeel is hot. Nederland telt er nu ongeveer een miljoen. Niet voor niets! Hoe vaak gebeurd het niet dat een specialist tegenwoordig merkt dat als hij voor zichzelf begint hij wel die waardering en financiële winst kan pakken? Het is tegenwoordig bijna meer regel dan uitzondering dat als je écht goed bent in je werk, je gewoon freelance werkt. En niet langer in dienst wilt zijn van.

2. Geen 9-tot-5 mentaliteit
En met die mentaliteit bedoel ik niet eens enkel dat hij meer uren wil maken of dat hij de klus wel nog even afmaakt als er nog net een dingetje moet gebeuren om 5 uur. In tegenstelling tot een medewerker bij een flink bedrijf krijgt een ZZP-er geen geld om simpelweg wakker te blijven tussen 9 en 5 maar enkel voor geleverd werk. Een ZZP-er zal er dan ook alles aan doen om het werk snel, goed en naar tevredenheid af te leveren.

3. Geen woorden maar daden
Heb je een opdracht voor een klus? Dan bel je even naar een bedrijf en krijg je een telefoniste. Die geeft de boodschap aan haar leidinggevende. Die het vertelt aan de persoon op de werkvloer. Wie weer rapporteert aan zijn chef. Die het doorgeeft aan de commerciële afdeling, waarna je een antwoord terug krijgt. Jouw ene bericht gaat zo bijna 10 mensen langs voor je het antwoord op je klus retour krijgt. Een alternatief? Een ZZP-er. Die geeft je in je eerste telefoontje meteen wat je horen moet.

4. Hij is benieuwd naar je mening!
Als je zaken doet met iemand van de werkvloer van een groot bedrijf dan zal het hem niet echt interesseren wat jij van dat bedrijf vindt. Dat is een taak voor een marketingafdeling, zal hij misschien denken. Je kunt een klacht bij hem neerleggen maar of hij er ook wat mee doet is een 2e. Bijna alle ZZP-ers hebben maar een klein marketingbudget, kunnen geen dure reclames betalen en moeten het dan ook hebben van mond-tot-mondreclame. De enige manier om dit te realiseren is door goed werk af te leveren. Hij wil tevreden klanten die als ambassadeur extra klanten bij hem aanleveren! Hij is als geen ander benieuwd naar hoe jij kijkt naar zijn werk.

5. Verantwoordelijk
Ken je dat beeld waarbij jij een probleem hebt maar waar bij je enkel te horen krijgt: “daar ben ik niet verantwoordelijk voor, ik verbind u even door.” Naast dat een ZZP-er goedkoper en sneller kan schakelen omdat het niet langs allerlei mensen moet gaan, weet hij ook waar hij voor aansprakelijk en verantwoordelijk is. Hij kan niets op collega’s afschuiven. Dat verhoogt flink de kans dat hij het probleem voor je gaat oplossen.

6. Hij kent jouw en zijn grenzen
In tegenstelling tot een secretaresse of commerciele afdeling die simpelweg grofweg weten maar verder moeten gokken wat hun collega’s op de werkvloer kunnen, weet een ZZP-er dit wel. Precies. Hij kan je zo vertellen als je suggesties wilt, hoe je een probleem het beste kunt oplossen.

7. Een ZZP-er is goedkoper
Natuurlijk heeft een ZZP-er overhead kosten maar aangezien hij vaak aan de slag is bij de klant, is de kans klein dat hij een groot kantoorpand heeft. Personeelskosten. Waarschijnlijk zelfs enkel een mobiel nummer? De overheadkosten van een ZZP-er blijven zo betaalbaar. Daarnaast is een ZZP-er bevlogen. Zijn uurtarief is soms wel flink, maar als je dit vergelijkt met de passie, snelheid en expertise waarmee hij zijn werk verricht zul je zien dat de prijs-kwaliteit verhouding bij een ZZP-er in bijna alle gevallen beter zijn.

8. Flexibel
Een groot bedrijf wil duidelijkheid in de procedures. Het liefste via een keurmerk of ISO code. Alles netjes beschreven op papier. Dat is goed bij een standaard vraag. Er is duidelijkheid. Maar hoe vaak is iets nou echt standaard? Als het ook maar een beetje anders is krijg je op eens het antwoord dat iets niet meer mogelijk is. Het kan niet zo in de computer. Of mag niet volgens de CAO of van een regel in de eigen procedures. Nu is het gezegde dat regels er zijn om overschreden te worden, ook niet geheel waar. Maar een beetje flexibiliteit is wel gewenst. Een ZZP-er is enkel gebonden aan wetgeving en kan zelf kijken tot waar iets raadzaam is en waar niet.

9. Een ZZP-er is  persoonlijk
“Goedemorgen, mag ik uw klantnummer?” Nu heb ik daar geen moeite mee hoor. Sommige bedrijven met goede klantenrelatie systemen houden het netjes bij en weten alles van me. Niet enkel die privacy gevoelige informatie maar ook hoe ik graag behandeld wil worden. Toch ben je bij grotere bedrijven al snel een nummer. Een ZZP-er heeft minder werk dan grote bedrijven en kan dan ook meer onthouden. Je krijgt al snel een fijnere persoonlijkere relatie. Zonder dat je het weekend gaat bespreken zal hij wel sneller je voorkeuren voor het werk onthouden.

10. Duidelijkheid
Als je een klusje hebt wil je liever iemand die aan de slag gaat en niet komt aanzeulen met oneindig veel papierwerk. Een offerte noodzakelijk? Natuurlijk er moet even wat op papier. Algemene voorwaarden zijn ook nog acceptabel. En tja die factuur hoor er nou eenmaal ook bij. Maar een klantencontract, opdrachtbevestiging, leverdocumenten en garantiebewijzen? Wat nou bewijzen. Als het stuk gaat en je komt in zeer korte termijn terug, kunnen ze toch zelf ook wel in het systeem zien dat jij dat recent hebt gekocht. Als alles op papier moet en niets meer gewoon even kan worden afgesproken dan wordt juist onduidelijk!

Conclusie? Die ZZP-er is best oké!
Tien voorbeelden die natuurlijk veel met elkaar in verband staan. Want duidelijkheid brengt kostenbesparingen. Efficiëntie brengt meer tevredenheid en persoonlijkheid brengt meer “marketing” want bij een iets persoonlijker contact ben je al snel geneigd deze sneller via mond-tot-mond reclame aan te bevelen. Uiteindelijk zijn met bovenstaande 10 punten dan ook veel van de nadelen die eerder genoemd zijn ontkracht. Natuurlijk heeft elk bedrijf zijn eigen voor- en nadelen. Maar als je zaken doet met een een echte ZZP-er wil je daarna nooit iets anders meer!

Over de auteur

Over de auteur

Ondernemen & Internet is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten