10 stappen voor meer bezoekers

door Redactie

Heb je een hele mooie website en wil je meer bezoekers en/of meer producten en of diensten verkopen, zorg dan voor meer bezoekers op je website. Neem dit lijstje door en zorg ervoor dat alle 10 de punten van toepassing zijn op je site.

Dit is een 10-stappenplan om de vindbaarheid van je site te optimaliseren en je site beter toegangkelijk te maken voor zoekmachines.  De eerste 5 stappen behandelen de HTML code van je site, de laatste vijf stappen zijn abstracter. Samen vormen ze een ‘to do’ lijst voor zoekmachine optimalistatie. Misschien kan je het zelf en als dat niet werkt, laat het dan je webbouwer doen.

1. Title tag
(<title> Voor een huisstijl,logo,website,brochure,folder of ander grafisch ontwerp ga je naar: Acanthis Communicatie </title>)

  • Dit is de meest belangrijke van allemaal. Als je je title tag goed opgesteld hebt en de omschrijving is uniek genoeg, dan kan je hierdoor al op pagina 1 komen.    
  • Schrijf je trefwoorden als eerste in de titel en plaats je bedrijfsnaam als laatste, tenzij je Nike bent of een ander bekend merk.

2. Meta tags

  • Description–<meta name="description" content=""/>. Plaats je inhoudsomschrijving tussen de aanhalingstekens.   
  • Keywords–<meta name="keywords" content=""/>. Plaats kommagescheiden trefwoorden tussen de aanhalingstekens na "content". Google negeert dit, maar andere zoekmachines kijken en wel naar.

3. Header tags

  • H1–Deze HTML tag moet je belangrijkste trefwoorden bevatten, 1 per pagina.
  • H2–Deze HTML moet afgeleiden van de belangrijkste trefwoorden bevatten.

4. Tekst inhoud pagina’s

  • Inhoud–Gebruik inhoud die de trewoorden van je site overlapt. Ideaal is 400 tot 800 woorden op een pagina.
  • Vet–Gebruik vette trefwoorden die hetzelfde zijn als je onderwerp of them op die pagina.
  • Maak een weblog–Maak een weblog en update liefst 2x maal per week. Uit ervaring merk ik dat sinds ik op dit weblog schrijf ik meer bezoekers krijg op mijn website. Zowel direct als indirect.

Weblogsites:
http://www.punt.nl/
http://www.weblog.nl/
http://wordpress.com/
http://www.sixapart.com/nl/typepad/

5. Linken

  • Gebruik link en anker tekst om populariteit en reputatie rondom trefwoorden op te bouwen. (bijvoorbeeld: link niet naar: "klik hier", maar maak een betere link zoals; "download hier de handleiding voor ‘productnaam’)
  • Interne links (linknaar ander pagina’s in je site)
  • Gebruik voor sommige interne links: "rel=nofollow" in de code om te voorkomen dat je ‘page ranking’ verliest aan inhoudelijk minder belangrijke pagina’s in je site zoals over ons, contact, etc.
  • Externe links (link naar een ander website m.b.t. jouw onderwerp)
  • Uitwissel links (zorg ervoor dat zo veel mogelijk sites naar jouw site verwijzen en jij naar hen, neem contact op met bedrijfspartners om links uit te wisselen)
  • Eenrichtingsverkeer links (zorg ervoor dat zo veel mogelijk andere sites, blogs en persberichten naar jouw site verwijzen).    

6. Domeinnamen

  • Als je een nieuwe site start, probeer dan een passende URL te verkrijgen die al bestaat en al een tijdje online is (leeg), want dan heeft de site al traffic. Koop de naam als het moet.
  • Gebruik trefwoorden in een makkelijk te onthouden doemeinnaam. Google herkent domeinnamen die al langer bestaan en dat schept geloofwaardigeheid; dan kan je de Google Zandbak voorkomen (daardoor komt je site gedurende de eerste maanden nog niet in de resultaten naar boven, omdat hij nog niet geindexeerd is).

7. Gebruikers eerst, dan de zoekmachine

  • Zorg ervoor dat je website waardevolle en leesbare inhoud heeft. Als je alleen maar optimaliseert voor zoekmachines, blijven bezoekers niet lang op je website en ben je niet succesvol.
  • Navigatie, strctuur en bestandsnamen moeten goed worden omschreven. Een goede oplossing is naast je navigatie ook een kruimelpad in je site te gebruiken. (Voorbeeld: http://www.blueluna.nl). Gebruik geen Flash, Javascript of links die bestaan uit plaatjes. maak een platte structuur, niet meer dan 3 niveaus diep en gebruik terfwoorden in de bestandsnamen. (bijvoorbeeld: http://www.blueluna.nl/cabaret_en_theater)

8. Trefwoord onderzoek

  • Trefwoord ontwikkeling is zeer belangrijk. Twee tot drie trefwoorden per pagina is mogelijk. Gecombineerd met de onderdelen die zijn opgenoemd in de eerste 5 stappen zal dat hoog scoren.
  • Gebruik hulpmiddelen zoals Yahoo! Search Marketing/Overture, Google’s Keyword Tool.
  • Probeer trefwoorden te vinden die hoog op de lijst staan. Meer dan 20.000 zoekopdrachten voor je trefwoord is heel goed, maar het ligt aan de markt waar je in zit.

9 Wat doet de  concurrentie?

Kijk goed wat de concurrentie doet. Typ je zoekterm in bij een zoekmachine en bekijke de top 5 resultaten. Bezoek de sites en bekijk wat ze in hun HTML. Om te kijken hoeveel sites naar je concurrent linken, typ dan in het Google zoekvenster: "link:http://www.naamconcurrent.nl"

10. Maak je niet druk

  • Laat zoekmachine-optimalisatie je niet te veel opjutten. Het is lange termijn denken, sommige weken zijn fantastisch en andere iets minder.
  • Het is een serieuze investering in tijd, zweet en op koers blijven. de beste succesfactoren: Benader inhoud en website ontwerp op een natuurlijke en zakelijke manier; blijf ethisch (ga niet Spammen). Het is een serieus onderdeel van de marketing van je bedijf.

Vergeet niet ook de offline marketing instrumenten te gebruiken om je website te promoten!

Gebruik ideeën zoals: postkaarten, advertenties, redactionele artikelen, free publicity, mond op mond reclame en ander tactieken die een ‘buzz’ rondom je producten en services kunnen verspreiden.
Zoekmachine optimalisatie zorgt voor betere online zichtbaaheid, maar het is maar een onderdeel van je complete marketing strategie.

succes!

groeten van Karlijn.

Deel

Verder lezen

Reacties