1 op 25 bedrijven gebruikt eigen data optimaal

Bedrijven zijn het erover eens dat de informatie waarover ze beschikken veel waard kan zijn. Toch lijkt het erop dat maar weinig bedrijven hier daadwerkelijk iets mee doen. Uit een recent onderzoek blijkt namelijk dat slechts 4% van de westerse bedrijven in staat is om volledige waarde te putten uit de informatie die zij bezitten.

Met allerlei gegevens die worden opgeslagen, datatools die worden gebruikt en allerhande gegevens die in de cloud worden opgeslagen, zitten veel bedrijven tegenwoordig op een berg aan data. En dat zou goed benut kunnen worden om zo bijvoorbeeld een strategisch voordeel te behalen ten opzichte van concurrenten. Maar dit potentiële concurrentievoordeel wordt te vaak niet optimaal benut.

Dit blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd door PwC in samenwerking met Iron Mountain. Hieruit komt naar voren dat de meeste organisaties in Europa en Noord-Amerika denken dat ze effectief waardevolle informatie uit hun data halen, maar in werkelijkheid missen ze volgens de onderzoekers het juiste talent, de geschikte middelen en een bedrijfscultuur die gefocust is op informatie.

Slechts één op de vijfentwintig bedrijven is dus in staat om volledige waarde te putten uit hun eigen data, terwijl meer dan een derde niet eens over de middelen of vaardigheden beschikt om dit te doen. Dit heeft als gevolg dat 43 procent van de bedrijven weinig voordeel haalt uit hun eigen info, terwijl bijna een kwart (23 procent) zelfs geen enkel voordeel uit hun informatie weet te halen.

Nederland doet het beter dan Europees gemiddelde
Iron Mountain en PwC hebben de resultaten verwerkt zodat er een lijst ontstaat die weergeeft hoe goed bedrijven uit verschillende landen hun informatie beheren en er hun voordeel uit weten te putten. Daar waar het maximale resultaat 100 punten bedraagt, daar is het gemiddelde in Europa slechts 47,3, bijna zes punten minder dan de score van Noord-Amerika (52,9). Nederland doet het ook niet erg goed, al zit het met 48,3 wel boven het Europees gemiddelde.

Bij zo’n één op de zes Nederlandse bedrijven ontbreekt het blijkbaar aan vaardigheden om meerwaarde uit informatie te halen en bij een soortgelijk percentage ontbreekt het aan de middelen. Maar ja, uit het onderzoek blijkt ook dat in Europa zo’n 17 procent gelooft dat organisaties niet eens weten welke informatie ze bezitten.

“Er is een kloof tussen willen en kunnen, die wordt erkend tot op directieniveau”, zo zegt Jeroen Strik van Iron Mountain. “Beheren en benutten van waardevolle informatie om concurrentievoordeel te boeken, is van vitaal belang voor het lange-termijnsucces en hoort hoge prioriteit op de directie-agenda te hebben.”

Verder lezen

Reacties