Wettelijke regels online verkoop

Er gelden wettelijke regels voor online verkoop. Als je een webwinkel begint heb je direct te maken met deze zakelijke wetgeving. Online hebben consumenten meer rechten voor het uitproberen van producten of het achteraf annuleren van een online aankoop. De belangrijkste webshop-regels op een rij.

Inhoud:

Als je een webshop beginnen wilt en daarbij (ook) levert aan consumenten moet je voldoen aan strenge regels voor online verkoop. Legalloyd, dat algemene voorwaarden opstelt voor online verkopers, zette deze op een rij aan de hand van zes vragen die je kunt hebben als beginnende webwinkelier.

Benieuwd naar de regels omdat je online wil verkopen aan consumenten? Meer weten over de basis, software of veelgestelde vragen? Lees dan verder over een webshop beginnen.

1. Het verschil met klanten van fysieke winkels

webwinkel beginnenEen van de regels voor online verkoop is de Wet Verkoop op Afstand. Deze wet biedt consumenten extra beschermd bij online aankopen. Bijvoorbeeld met de wettelijke bedenktijd. Hierdoor mag een klant een online gekocht product zonder reden terugsturen.

Je moet je klanten minstens twee weken bedenktijd geven. Binnen die bedenktijd mag een online shopper aangeven dat hij het product wil terugsturen. Dan moet je het aankoopbedrag altijd weer terugboeken. De klant hoeft geen reden te geven en de verpakking mag zelfs geopend zijn door de klant. Je mag daar geen extra kosten voor rekenen.

Wil je een eigen webshop beginnen? Met Wix.com of JouwWeb maak je die eenvoudig zelf! Sneller uit de startblokken? Je kunt ook een bestaande webshop overnemen.

2. Welke informatie moet ik allemaal geven?

Een checklist met wat je verplicht moet delen als je producten en/of diensten aan consumenten verkoopt:

  1. Naam en adres
  2. Telefoonnummer (of een andere manier om snel contact op te nemen)
  3. E-mailadres
  4. KvK- en btw-identificatienummer
  5. Belangrijkste kenmerken van je product(en)
  6. De bedenktijd, verzendkosten en manier van betalen
  7. Privacy en voorwaarden
  8. Algemene voorwaarden

tevreden online shopper

3. Hoeveel info moet ik geven over mijn product?

Je moet een duidelijke omschrijving geven van je handel. Consumenten moeten hiermee een goed idee krijgen van wat ze precies bij je kopen. Omdat ze het op afstand kopen, moeten consumenten weten waar ze precies ja tegen zeggen. Geef ten minste de volgende informatie:

  • Prijs
  • Bezorgkosten
  • De manier van bezorging
  • Hoe je klant kan afrekenen

Benieuwd naar de regels omdat je online wil verkopen? Meer weten over de basis, software of veelgestelde vragen? Lees dan verder over een webshop beginnen.

4. Hoe gebruik je cookies?

Webshophouders moeten rekening houden met drie soorten cookies: functionele, analytische en tracking cookies. Elk van deze cookies heeft zo zijn eigen verplichtingen.

  1. Functionele cookies zorgen ervoor dat je website goed werkt. Winkelmandjes en inloggegevens werken alleen met functionele cookies.
  2. Analytische cookies laten zien hoe goed je website werkt. Je kunt hiermee bijvoorbeeld de effectiviteit van advertenties meten.
  3. Tracking cookies houden bij wie er op welke pagina zit.

Voor functionele cookies heb je nooit toestemming nodig van online shoppers. Analytische cookies hebben soms toestemming nodig, tracking cookies altijd. Het is wettelijk van belang dat je website vrij toegankelijk is, ook als een gebruiker niet instemt met, bijvoorbeeld, tracking cookies.

5. Hoe zit het met privacy en voorwaarden?

PrivacyHet is belangrijk wat je doet met de gegevens van je klanten. Gebruik je adresgegevens alleen zodat pakketjes op de goede plek aankomen? Dan heb je niet zoveel verplichtingen. Maar doe je er meer mee, dan kleven er regels aan.

Je moet je klanten vertellen wat je met hun informatie doet. Als je een verjaardagkorting wilt sturen, moet je dit opnemen in je privacy-voorwaarden. Als je wilt kijken of een product vaker door mannen of vrouwen gekocht wordt, moet je dit opnemen in je privacy-voorwaarden. Voor sommige zaken, zoals het sturen van een nieuwsbrief, moet je zelfs toestemming vragen voordat je het doet.

Je hebt hoe dan ook een informatieplicht. Zorg dus voor een heldere privacyverklaring waar de klant kan zien welke gegevens je verzamelt en waarom. Dit is niet alleen je plicht, maar schept ook vertrouwen bij de consument.

Moet ik algemene voorwaarden gebruiken?

Niemand leest ze, maar bijna elke webshop heeft ze: de kleine lettertjes. Algemene voorwaarden zijn eigenlijk regels die je contract met de klant aanvullen.

Algemene voorwaarden zijn niet juridisch verplicht voor webwinkels, maar wel erg handig. Als je algemene voorwaarden gebruikt, worden ze een onderdeel van jouw afspraken met klanten. Omdat je klant precies moet weten wat jullie afspreken, mag je je algemene voorwaarden niet verstoppen. Voor de geldigheid moet je zelfs heel duidelijk maken waar ze staan. Dit heet ook wel terhandstelling.