Is een webwinkel-keurmerk nuttig?

Je webshop moet aan alle wetgeving voldoen. Maar soms is dat niet genoeg om klanten een veilig gevoel te geven. Een webwinkel-keurmerk kan je hierbij helpen. Wat zijn de beste keurmerken voor webwinkels en hoe nuttig is zo’n keurmerk eigenlijk?

Webwinkel-keurmerk nuttig?Een keurmerk geeft garantie dat je ergens veilig online kunt bestellen. Als je een webwinkel-keurmerk afneemt, wordt je webshop vooraf gecontroleerd op de regels voor webshops.

Daarna kan af en toe worden bekeken of je webwinkel nog steeds aan die voorwaarden voldoet. Mocht je webshop achteraf niet voldoen, dan is de kans groot dat je webwinkel het keurmerk niet langer mag voeren.

Een keurmerk biedt geen veiligheid op het moment dat de consument een aankoop doet.

Webshop-keurmerk niet altijd beter voor consument

Toch zegt een keurmerk niets over de veiligheid op het moment dat de klant daadwerkelijk iets koopt. Een gedupeerde is met een keurmerk niet verder geholpen. Echte garanties of waarborg, zoals de reisbranche kent, heeft de ecommerce niet.

Veelgebruikte woorden door webwinkel-keurmerken zoals betrouwbaar, veilig, garantie en waarborg, zijn dus vooral beeldspraak.

Zoek je een webshop-keurmerk omdat je online wil verdienen met een webwinkel? Benieuwd naar regels, software of stappen? Zie dan een webshop beginnen.

Betere conversie dankzij webwinkel-keurmerk

Webshop controlerenEen webshop-keurmerk biedt consumenten eigenlijk maar weinig voordelen. Maar als webshop moet je er wel voor betalen. In de praktijk krijg je daar maar weinig voor terug.

Toch wil dat niet zeggen dat consumenten er niet op letten. De kans dat ze tot een bestelling overgaan, is vaak groter met een keurmerk. Dit is ook de reden dat de kwaliteit van webwinkel-keurmerken zo verschillen. Ondanks de wisselende kwaliteit, werkt een keurmerk conversie-verhogend. Daarom blijven webwinkels ze afnemen, ook al is een keurmerk van mindere kwaliteit.

Al zijn er ook andere voordelen. Zo bieden sommige keurmerken gratis juridisch advies. Hopelijk heb je dit nooit nodig. Maar voor ecommerce gelden zoveel regels, dat een juridisch professional zeker van pas komt. De betere labels bieden ook een geschillencommissie, zodat je niet met de klant naar de rechter hoeft.

Ook bieden keurmerken soms recensies. Dit kun je ook gemakkelijk los kopen, maar vaak zit het bij de prijs van het keurmerk inbegrepen. Goede onafhankelijke klantbeoordelingen kunnen je klant veel vertrouwen geven. Hiermee komt je webshop nog betrouwbaarder over.

Een webshop-keurmerk is niet de enige manier om je conversie te verhogen: verbeter je online marketing-inspanningen en online verkopen.

Het beste webwinkel-keurmerk?

Er zijn veel keurmerken actief met elk hun eigen vakgebied, tarieven en voor- en nadelen. Wat het beste keurmerk is, kan daarom per persoon verschillen. Toch zijn twee keurmerken van betere kwaliteit dan de rest. Het professionele Thuiswinkel Waarborg met bijpassende kosten en het goedkopere zusje WebwinkelKeur.

Stichting WebwinkelKeur doet amper onder voor de marktleider en het verschil in kosten is enorm. Daarom kiezen de meeste webshops voor dit goedkopere label. Als je de prijs even buiten beschouwing laat, is het keurmerk van Thuiswinkel Waarborg wel de betere van de twee.

Het Thuiswinkel Waarborg-keurmerk

Het Thuiswinkel Waarborg-keurmerk is een label van Thuiswinkel.org en onderscheidt zich vooral door de organisatie zelf. Het bedrijf geeft niet alleen een keurmerk voor webwinkels uit, maar is ook een grote belangenvereniging voor webwinkeliers.

Het keurmerk zet zich in voor een goed imago voor de hele ecommerce. Daarnaast is Thuiswinkel Waarborg bekend in zowel de Nederlandse als Europese politiek en media. Loopt er iets mis met een webshop, toeleverancier of voor de hele branche? Dan staat deze organisatie vooraan met toelichting en mogelijke oplossingen.

Als er iets vervelends gebeurt in de ecommerce staat Thuiswinkel.org vooraan met de oplossing.

Het is een van de bekendste en grootste keurmerken en daarom herkenbaar voor de consument. Voor een vertrouwd en veilig gevoel is dit label het sterkst. Het keurmerk is zeker niet de goedkoopste, maar de tarieven zijn de afgelopen jaren wel aangepast. Hierdoor is de organisatie meer dan ooit toegankelijk voor kleine en startende webwinkels.

Liever geen keurmerk?

Een keurmerk gebruik je om bezoekers over te halen iets te kopen, door hen het gevoel te geven van veiligheid en betrouwbaarheid. Gelukkig zijn daarvoor ook genoeg andere manieren. Neem klantbeoordelingen, testimonials en referenties. Maar ook het noemen van de bedenktermijn, geld-terug bij ontevredenheid en het duidelijk omschrijven van de retourprocedure helpt hierbij.

Een keurmerk is niet altijd de beste manier om het vertrouwen van je klant te winnen!

Een vertrouwd gevoel ontstaat ook door duidelijke contactgegevens, waaronder je KvK-nummer. Soms is het zo simpel als de juiste indeling en opmaak van je website. Een keurmerk biedt op het eerste gezicht vooral een logo op je webshop. In plaats daarvan kan mooie fotografie ook al conversie-verhogend werken.

Hoe gek het ook klinkt, veiligheid en betrouwbaarheid zijn vooral te bereiken door creatief om te gaan met de opbouw van je webwinkel zelf.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is eigenaar van Zietuwel, het bedrijf achter sites als Ondernemen & Internet.nl, investeerders.nl, ecommercenews.nl en enkele andere titels.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten