Verhuurde spullen verzekeren of niet?

We kregen van een van onze bezoekers een mailtje met daarin een vraag over het al dan niet verzekeren van tassen die de lezer wil gaan verhuren. De klant om een borg vragen vindt hij lastig gezien de prijs van de tassen en hij wil de klant ook niet om creditcardgegevens vragen. Wat kan hij het beste doen?

Het gaat hier om een startende ondernemer die aan consumenten artikelen (in dit geval een tas) wil gaan verhuren. Het gaat om dure artikelen, de prijzen van sommige tassen kunnen oplopen tot duizend euro of meer, maar als deze vaak genoeg verhuurd worden is een huurprijs van een paar tientjes voldoende om uiteindelijk de tas terug te verdienen. Tenminste; als er niets mee gebeurt! Want natuurlijk kan het voorkomen dat een kwaadwillende de tas niet (in originele staat) terugbrengt. Wat doe je dan?

Een tas raak je zo kwijt, kan soms gemakkelijk beschadigd raken en een vlek is zo gemaakt. Wat kan onze startende ondernemer nou het beste doen? “Bij die gevallen ga ik natuurlijk een factuur sturen, maar er bestaat de mogelijkheid dat mensen niet betalen. Is een verzekering dan een optie?”

Verzekeren van verhuurde zaken
Jazeker, een verzekering is een optie. Maar het is maar de vraag in hoeverre je de te verhuren tassen kan verzekeren. Schade als gevolg van normaal gebruik valt sowieso buiten welke verzekering dan ook. Je kan je daarentegen wel verzekeren tegen zaken als brand of diefstal. Maar wie draait op voor de verzekeringskosten? Doe jij dat helemaal zelf, verwerk je het volledig in de huurprijs zodat je klant ervoor opdraait of doe je het fifty-fifty?

Uiteindelijk lijkt het ons het beste om allereerst een goed businessmodel op te stellen waarbij een deel van de schade die zal ontstaan, in ieder geval in de huurprijs is ingecalculeerd. Niet voor niets is het huren van artikelen uiteindelijk meestal duurder dan het kopen. Houd dus altijd rekening met ‘intensief gebruik’, mogelijke oplichting en andere risico’s en reken dit deels door in de huurprijs.

Vervolgens is het belangrijk om heldere huurvoorwaarden op te stellen, waarin je duidelijk vertelt waar de huurder akkoord mee gaat als hij besluit een tas bij je huren. Attendeer hem op wat buiten zijn verantwoordelijkheid valt en in welke gevallen hij je alsnog een compensatie verschuldigd is. Zo kan je ervoor kiezen om bijvoorbeeld in het geval van diefstal de huurder voor de geleden kosten op te laten draaien (‘het is tijdens de huurperiode zijn verantwoordelijkheid’) en in het geval van vlekken zelf de kosten te dekken en niks te verhalen op de klant.

Borgstelling?
In de praktijk kan je zo’n regeling vormgeven door toch om borg te gaan vragen. Niet heel veel klanten zitten erop te wachten om bij het huren van een product ook nog eens een verzekering af te sluiten of mee te betalen. Een borg is net een ander verhaal. Als de klant het gehuurde product in dezelfde staat weer terugbrengt, dan heeft hem dat geen enkele cent extra gekost. Hij is er dus op gebrand om het product dat hij van je huurt in diezelfde staat weer terug te brengen en dus zal hij niet onwelwillend staan tegenover de borg. Zo’n borgsom is vaak een hoog bedrag, maar dat zou er alleen maar toe kunnen leiden dat de huurder extra oplettend is, uit angst dat hij enige schade aan het product toebrengt. Verzekeringskosten krijgt de klant nooit meer terug, of hij de borg terugkrijgt is echter aan hem.

Nu rest nog de vraag hoe hoog je die borgsom maakt. Het ligt in de lijn der verwachting om die borgsom gelijk te stellen aan de prijs van zo’n tas. Mocht die namelijk kwijtraken door toedoen van de klant dan moet je er wel een nieuwe tas voor kunnen kopen zonder er (veel) geld voor kwijt te zijn. Maar wat onze lezer al opmerkt is zo’n hoge borgsom richting de klant ongewenst, omdat zijn tassen zich in het duurde prijssegment bevinden en een hoge borgsom kan de klant ervan weerhouden om bij hem te gaan huren.

Marketingtechnisch wil je dus een borg instellen die stukken lager is dan wat een tas je zou kosten. Hierdoor bouw je wel een soort van zekering in, maar schrik je de klant niet af. Let dan wel goed op dat je duidelijk maakt dat de borg niet instaat voor alle mogelijke schade die een klant kan veroorzaken. De borg zal misschien voldoen voor een vlek, maar bij diefstal of verlies zal de klant alsnog bij moeten betalen.

Maak daarom wel duidelijk in je algemene voorwaarden dat de klant volledig mag opdraaien voor de kosten mocht hij je tas kwijtraken tijdens de huurperiode. Hierdoor leg je weliswaar een boel verantwoordelijkheid bij de klant, maar in ruil daarvoor is hij geen extra kosten aan verzekeringen kwijt of moet hij een boel geld tijdelijk als borg afstaan.

Ons advies zou dus zijn: vraag een geringe borgsom (zo’n tien procent van de inkoopprijs van een tas), zodat je eventuele schade aan de tas kan compenseren en maak verder duidelijk dat de klant een nieuwe tas kan betalen in het geval van diefstal of iets soortgelijks. Je zult zien dat klanten maar wat graag hun borg terugwillen en er dus veel aan zullen doen om ervoor te zorgen dat er niks overkomt aan de tas.

Over de auteur

Over de auteur

Ondernemen & Internet is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten