Onderhandel over je huurovereenkomst

Als je een zakelijke huurovereenkomst sluit, dan is zo’n papiertje in veel gevallen gebaseerd op het model huurovereenkomsten dat is opgesteld door de Raad voor Onroerende Zaken. In de bedrijfswereld is dit een beetje de standaard geworden. Hoewel er juridisch niks mis mee, is deze vooral voor de verhurende partij positief ingevuld. Weet jij als huurder eigenlijk wel dat huurovereenkomsten vaak onderhandelbaar zijn?

Als je als ondernemer je bedrijf ergens wilt beginnen, heb je natuurlijk een pand nodig. Maar waar je wellicht veel verstand hebt van een restaurant runnen, een freelance-bureau beginnen of een autozaak draaiende te houden, heb je misschien weinig kaas gegeten van het uitpluizen van die huurovereenkomst.

Financiële en juridische problemen voorkomen
Dit is dan ook waar het vaak mis gaat bij huurovereenkomsten. Ondernemers nemen onvoldoende tijd om het contract goed door te nemen en te onderhandelen op punten waar het voor hen als huurder niet goed uit kan pakken”, aldus Richard Oonk, senior jurist huurrecht bij ARAG Rechtsbijstand. “Een gemiste kans, want er is wel degelijk ruimte om op onderdelen te onderhandelen. Daarmee kunnen financiële en juridische problemen voorkomen worden.”

En zulke problemen kunnen zich zeker voordoen als je niet oppast. Zo betaal je, wanneer je een kantoorruimte of winkel huurt niet alleen de huur maar ook de servicekosten. Hiermee betaalt de verhuurder zaken als het onderhoud aan het pand, maar vaak ook aan parkeerplaatsen, planten en ander groen in en rond het pand en zaken als een gezamelijke keuken of WC-ruimtes. “Wat wij nog wel eens zien, is dat er een laag voorschot wordt gevraagd, waardoor het huren vooraf interessant lijkt. Maar in de huurovereenkomst staat dat eens per jaar de afrekening plaatsvindt op basis van de werkelijke uitgaven van de verhuurder. Als je als ondernemer ervan uit bent gegaan dat het voorschot een goede indicatie was voor het eindbedrag, dan kom je bedrogen uit. En moet je eind van het jaar een flinke som aan je verhuurder nabetalen.”

‘Top vijf van discussiepunten aangevoerd met onderhoud

Het punt uit huurovereenkomsten die het vaakst discussie oproept is volgens ARAG het onderhoud van het pand. Vaak zijn er hier volgens huurders gebreken terwijl verhuurders vaak van mening zijn dat de servicekosten hiervoor maximaal benut worden. De servicekosten zelf komen natuurlijk ook geregeld terug. Daarnaast is de oplevering regelmatig een discussiepunt en uiteraard geldt dit zowel bij de aanvang van een huurperiode als bij de afsluiting. Een huurder is vaak van mening dat een ruimte wordt achtergelaten zoals deze bij aanvang gehuurd werd maar de extra gaten in het plafond, slijtage aan de vloer en muren en soms halve verbouwingen worden niet altijd door de verhuurder gewaarderd.

Last but not least is uiteraard de huurprijs een discussiepunt. Overigens een die vooral bij grotere of oudere bedrijven een gespreksonderwerp is. Starters nemen een huurprijs vaak voor lief. Let daarbij vooral ook op de huurindexatie! Niet zelden een manier voor verhuurders om na vijf of tien jaar zomaar enkele tientallen procenten hoger te geraken dan vooraf besproken is.

Vijfjarige huurovereenkomst voor jou te lang?
Ben je niet zeker of je wel al vijf jaar lang de huurprijs in combinatie met de servicekosten op kunt hoesten? Informeer dan ook eens naar de verschillende mogelijkheden van flexplekken, incubators of tijdelijke huurmogelijkheden. Ook de zakelijke huurmarkt heeft niet stilgezeten en ook al is het nog altijd gangbaar om een langdurige overeenkomst af te sluiten, dat wil niet zeggen dat er zeker in grote steden voor starters niet diverse alternatieven voorradig zijn!

Over de auteur

Over de auteur

Ondernemen & Internet is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten