Neelie Kroes zet zich in voor startups

Wereldwijd gezien is Nederland een van de meest ondernemende landen en het aantal ondernemers blijft groeien. Elk jaar stijgt de teller met succesvolle startups uit Nederland, maar ook buitenlandse bedrijven vestigen zich steeds vaker op Nederlandse bodem. Neelie Kroes zet zich het komende anderhalf jaar als ‘Special Envoy’ in om de boel nog een extra push te geven. Doel? Nederland op de kaart zetten als dé Europese vestigingsplaats voor startups.

Om een aantrekkelijk ondernemersklimaat te creëren, krijgt Kroes steun van verschillende instanties. De Nederlandse overheid zorgt voor een nieuwe toelatingsregeling voor ambitieuze startups van buiten Europa, dit in de vorm van het zogenoemde ‘startup-visum’. Ook wordt een snelle groei gestimuleerd door financiering, passende randvoorwaarden en samenwerkingsverbanden tussen al bestaande bedrijven en instellingen zoals de High Tech Campus in Eindhoven en het Kennispark Twente.

Starters moeten banen en innovatie brengen

Alles wordt dus uit de kast getrokken om slimme ondernemers naar Nederland te lokken en al in Nederland gevestigde bedrijven te laten groeien. Wat hebben we daar aan? Volgens minister Henk Kamp geeft het project starters de kans hun talent te ontwikkelen. Die slimme koppen moeten zorgen voor meer banen en innovatie. Vooral dat laatste ziet de overheid wel zitten, want mede door het project moet Nederland een broedplaats worden voor starters die kunnen uitgroeien tot ‘grote bedrijven met internationale allure’.

Neelie Kroes zet zich in voor startups

Onderdak in Amsterdam

Die allure wil de Special Envoy alvast uitstralen en daarom is Kroes met haar team gevestigd in hartje Amsterdam. De gemeente Amsterdam biedt de Special Envoy onderdak in een historische locatie op het Marineterrein op het eiland Kattenburg. Een met zorg gekozen locatie, omdat het merk Amsterdam extra in de smaak zou vallen bij die jonge, talentvolle ondernemers.

75 miljoen om mee te beginnen

De plannen voor de Special Envoy werden dit jaar maart voor het eerst gedeeld met de buitenwereld. Voor het actieplan is kosten noch moeite gespaard. Er is onder andere 75 miljoen uitgetrokken voor de financiering van prototype  ontwikkeling.

Over de auteur

Over de auteur

Ondernemen & Internet is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten