Innoveren is helemaal niet moeilijk

innovatie voor het MKBInnoveren was langere tijd toen het economisch beter ging hét toverwoord maar innovatie lijkt nu het economisch minder gaat, opeens te duur en omslachtig gevonden. Niet nodig, want innoveren is makkelijker dan je denkt!

Definitie innovatie
Innoveren betekent letterlijk vernieuwen maar gaat meestal wel net iets verder dan dat. Met innovatie ontwikkel je jouw bedrijf, product of dienst en breng je deze net een stapje verder. Als je er echt werk van maakt, en door middel van investeringen en ontwikkelingen echt iets weet te bereiken dat door de buitenwereld als nieuw of verbeterd wordt ervaren, dan spreken we van echte innovatie.

Met dit soort verbeterslagen en vernieuwingen kun je vaak de media bereiken of belastingvoordelen realiseren maar dan moet het wel werkelijk iets betekenen. Het moet een aantoonbare verandering binnen de organisatie zijn.

Ontwikkelen is duur en eng
Werkelijk aantoonbaar veranderen klinkt mensen van nature eng. Nu zijn ondernemers meestal al wel zover dat ze beseffen dat ze iets moeten doen om zich te onderscheiden maar het blijft ook bij ondernemers een heikel punt. Zodra een kleine klantenkring is opgebouwd, er wat geld verdiend wordt en de onderneming een beetje loopt, is een grote groep al snel tevreden. Natuurlijk is het mooi als Nederland een tevreden volk kent, maar het zou zo mooi zijn als het echte ondernemerschap en innovatieklimaat binnen Nederland op peil zou blijven.

En dat kan ook. Want innoveren is helemaal niet zo moeilijk! Investeringen en veranderingen kunnen op kleine schaal eigenlijk bijna dagelijks plaatsvinden maar dan moet je hier wel voor open staan!

Maar innoveren is niet moeilijk!
Veel mensen denken bij een innovatie al snel aan een nieuwe uitvinding. Natuurlijk is een nieuw octrooi of patent een vorm van innovatie maar eigenlijk hoef je helemaal geen Willie Wortel te zijn om een ontwikkeling binnen jouw organisatie te realiseren. Zo las ik eerder deze week het boek Innoveren voor Dummies. Een gemakkelijk, laagdrempelig boek waar je als ondernemer direct nieuwe inspiratie van krijgt. Want Alexander Hiam, auteur van het boek, bewijst dat eigenlijk iedereen het kan.  

Innoveren voor domme ondernemers
In het boek Innoveren voor Dummies beschrijft Alexander Hiam in leuke handige praktijkvoorbeelden hoe je op een gemakkelijke manier jezelf of jouw organisatie kunt verbeteren. Van simpele tips over hoe je nu het beste een brainstormsessie opzet, tot mogelijkheden om je eigen creativiteit en strategie te stimuleren. Je leert op een gemakkelijke manier hoe je jezelf kunt onderscheiden en wat je kunt doen om een innovatief pad te creëren.

Gegarandeerd dat je, zodra je het boekje gelezen hebt, je carriere of onderneming weer met frisse ogen kunt bekijken en enkele van de praktische tips zult gebruiken om net een stapje verder te komen bij klanten, leveranciers of andere belangrijke plekken binnen je netwerk.

Een aanrader dus! Want innoveren, dat doe jij toch ook?

Over de auteur

Over de auteur

Ondernemen & Internet is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten