Hennepthee zoekt dealers

Het eeuwenoude landbouwgewas hennep maakt momenteel een comeback. Niet als softdrugs, waar het gewas voornamelijk bekend om is, maar voor toepassingen in de bouw, textiel en voeding. Onderneemster Esther Molenwijk kwam vanuit haar functie als duurzaamheidsadviseur in aanraking met de hennepplant en sindsdien is zij vastberaden om het gewas op een positieve manier op de kaart te zetten.

Onder de naam ‘Dutch Harvest’ komt er in oktober hennepthee op de markt. Eind deze maand wil Esther het blad van de hennepplant, die op het Groningse platteland in Oude Pekela al flink staat de groeien, verwerken tot een thee. Esther: “Ik wilde een duurzaam product ontwikkelen dat iedereen lekker vindt. Zo ontstond het idee van thee. Hennepthee heeft een frisse en licht zoete smaak. Het is vergelijkbaar met groene thee, maar dan iets milder. En in tegenstelling tot wat er vaak gedacht wordt, geeft de thee geen psychoactieve effecten. Je krijgt er dus geen high gevoel van.”

Lekker, duurzaam en van Nederlandse bodem
De thee wordt gemaakt van vezelhennep. Deze planten bevatten een THC-gehalte van minder dan 0,2 procent, waardoor de variant uitgesloten is van de Opiumwet en sinds de jaren tachtig gewoon verbouwd mag worden. “Wat veel mensen niet weten is dat hennep al op vrij grote schaal wordt gebruikt, bijvoorbeeld bij de productie van deurpanelen voor auto’s. Vanuit mijn functie als adviseur kan ik bedrijven wel adviseren om meer gebruik te maken van hennep, maar ik wilde zelf ook iets doen om hennep toegankelijker te maken voor de consument.” De opleving van hennep is onder andere te danken aan de wens om duurzamer te verbouwen. “De hennepplant is ontzettend duurzaam. Hennep groeit zonder bestrijdings- en gewasbeschermingsmiddelen. Bovendien heeft de plant weinig water nodig en kan het zonder kunstmest geteeld worden. En omdat het verbouwd wordt op Nederlandse bodem is transport ook niet aan de orde.”

Voorfinanciering door middel van crowdfunding
Om de eerste oogst in augustus mogelijk te maken, is Dutch Harvest een crowdfunding-project gestart waarbij zij mensen zoeken die willen meebetalen aan het productieproces. “Door middel van voorverkoop willen we geld ophalen zodat de bladeren kunnen worden gedroogd, de verpakkingen kunnen worden gemaakt en de thee kan worden ingepakt door een sociale werkplaats. Ook willen we kruiden inkopen, want naast de pure variant gaan we drie smaakmelanges uitbrengen.”

Dutch Harvest is het eerste productie-avontuur van Esther. “Ik had het misschien wel zelf kunnen financieren, met eigen geld en een lening van de bank, maar ik vind het veel leuker om mensen bij mijn project te betrekken. In totaal had ik € 9.000 euro nodig en we zitten, met nog twee weken te gaan, al op bijna € 9.500 euro. In ruil voor financiering kan de crowd kiezen tussen pakken thee, een high tea of een bedrijfspresentatie over hennep. En wie de enorme planten eens in het echt wil zien, kan ook kiezen voor een special treatment tijdens het oogstfeest dat op 22 augustus in Oude Pekela plaatsvindt.”

Hoeveel de thee uiteindelijk gaat kosten, is nog niet bekend. “De prijs wordt mede bepaald door de kosten van de kruiden die we moeten inkopen. Maar ik wil de thee in ieder geval voor minder dan € 5,- per verpakking verkopen, zodat het toegankelijk blijft voor iedereen. De thee is momenteel te bestellen via de crowdfunding-actie en binnenkort via onze eigen webshop en twee lokale winkels, maar ik hoop dat we ook een aantal landelijke ketens enthousiast kunnen maken.”

Esther bij Hennepplanten

Over de auteur

Over de auteur

Ondernemen & Internet is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten