De bezem door je huisstijl

Ontwerpers zitten op het puntje van hun stoel, want de nieuwe iOS die Apple binnenkort gaat lanceren, staat gelijk aan nieuwe trends in designland. Wanneer reuzen als Apple, Google en Windows een nieuwe vormgeving presenteren, verandert het hele wereldwijde web vaak mee. Het flatdesign is daar een mooi voorbeeld van. Gooi jij de huisstijl van je webwinkel ook meteen over de kop als je merkt dat je huidige lay-out echt zó 2013 is? En hoe pak je dat aan, die huisstijl-switch?

Je huisstijl soms even kritisch bekijken kan geen kwaad. Ook als er geen voor de hand liggende reden is kun je soms besluiten een aanpassing te doen. Naast redenen als het veranderen van je assortiment, een overname of slechte publiciteit, is ‘een beetje met je tijd meegaan’ ook een prima motivatie voor een nieuwe huisstijl.

Een nieuwe huisstijl hoeft namelijk niet meteen een imagoverandering te betekenen. Google heeft de afgelopen jaren bijvoorbeeld al heel wat veranderingen doorgevoerd. Sommigen zijn je misschien niet eens opgevallen. Zo werden laatst de ‘g’ en de ‘l’ een pixel verschoven.

Een wedstrijd uitzetten onder ontwerpers
Of je nu voor de grote huisstijlomslag gaat of alleen super hip van 3D naar 2D wilt gaan, wat inspiratie opdoen is altijd een goed idee. Er zijn handige websites die je daarbij kunnen helpen, Brandsupply en Ontwerpen-voor-geld.nl bijvoorbeeld. Het concept is simpel: je zet eerst een beschrijving van je opdracht online. Dat kan van alles zijn, een ontwerp voor een logo of het sjabloon van een website bijvoorbeeld. Daarna start automatisch een wedstrijd, waarbij tientallen ontwerpers aan de slag gaan met jouw idee. Je hoeft daarna alleen maar het beste idee te kiezen.

Moet het ‘no-cure-no-pay’ of wil je liever niet dat andere mensen de inzendingen ook kunnen zien? Vaak bieden dit soort websites allerlei voorwaarden die je kunt stellen. Vaak wel tegen een meerprijs maar al met al heb je op deze manier meestal wel een goede prijs voor een nieuwe huisstijl te pakken.

Trends en ontwikkelingen volgen elkaar snel op…
Welke moet je dan kiezen? De mogelijkheden voor een nieuwe huisstijl zijn natuurlijk eindeloos, maar laat je niet te veel verleiden door nieuwe trends en hippe ontwerpen. Alle schaduw, swirls en gif’jes van je website halen lijkt nu misschien een goed idee, maar happenings zoals de komst van iOS 8 kunnen de huidige trends zo 180 graden om doen draaien.

Daarnaast is het niet aan te raden om te vaak van huisstijl te wisselen, want klanten moeten je natuurlijk wel blijven herkennen. Een goede huisstijl is daarom ook vaak simpel, herkenbaar en blijft hangen. Klaar om met je huisstijl aan de slag te gaan? Wij zijn de beroerdste niet en geven graag een tip: Comic Sans is als lettertype echt not done… Verder is het helemaal aan jou bij welke kleuren, logo en lettertypes jij je thuis voelt!

Over de auteur

Over de auteur

Ondernemen & Internet is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten