Alexander Klopping wil KvK afschaffen

Alexander Klöpping kan bij De Wereld Draait Door vaak (te) enthousiast vertellen over de nieuwste gadgets, start-ups of iPhone-apps. Over de Kamer van Koophandel is de jonge ondernemer en internetnerd wat minder enthousiast. Sterker nog, hij steekt z’n ongezouten mening over de KvK al jaren niet onder stoelen of banken.

Alexander Klöpping KVK Kamer van Koophandel“Wat een ongelofelijke prutsers bij de Kamer van Koophandel. Waarom bestaat die kafkaëske bende eigenlijk nog?”, zo tweette Klöpping afgelopen januari. Iets dat hij zich al veel langer afvraagt en waarbij hij regelmatig bijval krijgt van andere Twitteraars.

‘Kamer van Koophandel is overbodig’

Klöpping noemt de Kamer van Koophandel onder meer een ‘geldverslindende, overbodige, privé-gegevens verkopende fossiel’. Geen misselijke woorden die de 24-jarige neo-BN’er gebruikt. Maar snijden zijn kritieken wel hout?

Opname in het handelsregister, de database van de Kamer van Koophandel, kost geld, terwijl de KvK met diezelfde adressen geld verdient. Data zou namelijk worden doorverkocht aan derden. Twee jaar geleden kwam de KvK hiermee negatief in het nieuws, toen bleek dat adressen en geheime telefoonnummers van sommige BN’ers en ZZP´ers eenvoudig via Google Maps en andere websites waren te vinden. De gegevens uit het handelsregister waren zonder medeweten van die mensen door de KvK verkocht aan onder andere Google.

Spam via de Kvk

Klöpping vindt het belachelijk dat ‘je bij de KvK moet opt-outen om te voorkomen dat ze je adresgegevens doorverkopen voor spam-doeleinden’. En dat is momenteel ook het geval. Een paar weken terug heeft D66 dan ook schriftelijke Kamervragen gesteld aan minister Verhagen van Economische Zaken over deze gegevensverkoop. Dit zou volgens Tweede Kamerlid Kees Verhoeven leiden tot ‘allerlei ongevraagde en ongewilde reclamezendingen’.

Als je als ondernemer je contactgegevens niet wil delen, dan kan dat via een zogenaamde opt-out. Dat komt erop neer dat als je niets doet, je standaard door iedereen te benaderen bent. D66 wil dan ook dat opt-out liever een opt-in wordt. “Alleen als je aangeeft dat te willen, kan iedereen je benaderen. En anders niet”, aldus Verhoeven.

Beter alternatief

Een andere klacht van Klöpping is het feit dat het online handelsregister van de Kamer van Koophandel om middernacht sluit. Als alternatief wijst hij in een ‘draft’ voor een opiniestuk in de nrc.next op de site openkvk.nl: “een betere en completere zoekservice dan de KvK aanbiedt op het bij wet openbare Handelsregister. Bovendien gaat OpenKvK niet ’s nachts dicht, zoals de KvK site zelf”.

Begin april dit jaar tweette Klöpping: “Wordt tijd dat we als ondernemers eens in opstand komen tegen die overbodige, adressenverkopende, geïnstitutionaliseerde bende.” Diezelfde dag tikte hij ook: “Eens kijken of we binnenkort een actie-site kunnen maken waarmee je gemakkelijk bij Kamerleden kunt klagen over de KvK.” Vooralsnog heeft hij (‘als ondernemer’) weinig actie ondernomen. Terwijl juist hij, als nieuwe BN’er en met redelijk wat invloed en bereik op een medium als Twitter, kan opstaan als de Youp van ’t Hek onder de anti-KvK-mensen. Hij zou een lans kunnen breken voor al die ondernemers die al jaren (in stilte) klagen over de Kamer van Koophandel met al z’n gebreken en kwaaltjes.

Uit een door Z24.nl vorig jaar gehouden enquête bleek onder meer dat 85 procent van de ondernemers de verplichte bijdrage onnodig vindt. D66, VVD en Groenlinks maakten in november vorig jaar bekend af te willen van die verplichte afdracht.

Het is dus duidelijk dat het leeft onder de webwinkeliers, de ondernemers én de politiek. ’t Wordt tijd dat Alexander Klöpping de daad bij het woord voegt en niet langer passief actie voert op Twitter, maar ook daadwerkelijk zijn kritiek, bekendheid en passie inzet om de Kamer van Koophandel wakker te schudden en tot een beter alternatief te komen.

Over de auteur

Over de auteur

Ondernemen & Internet is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten