Acht vragen voor beginnende ondernemers

Of je nu een webwinkel begint, diensten verleent of in een stenen zaak producten verkoopt, het is belangrijk dat je niet zomaar het avontuur in duikt. Wij hebben acht vragen voor je die je eigenlijk zou moeten stellen vóórdat je met je eigen bedrijf begint.

Veel ondernemers die aan een bedrijf beginnen doen dat met een bepaald idee, een bepaalde insteek. Ze bijten zich bijvoorbeeld vast in een perfecte marketingstrategie of zorgen ervoor dat hun zaak er zo hip en modern mogelijk uitziet. Dat is natuurlijke hartstikke goed, maar ze vergeten dan wel andere belangrijke onderdelen. Want consumenten je zaak binnenkrijgen is één, maar hoe zorg je ervoor dat ze ook die door jou zo gewenste aankopen gaan doen?

Wat is mijn toetredingsbarrière?
Voordat je een bedrijf begint, moet je goed in kaart brengen wat jouw positie is in de markt. In welke niche ga je je begeven, maar vooral welke regels en wetgeving gelden daar? Afhankelijk van welk product of welke dienst je verkoopt, gelden er waarschijnlijk bepaalde restricties en heb je je wellicht te houden aan licenties en verplichte registraties.

Al deze regeltjes zijn er natuurlijk voor bedoeld dat niet zomaar elk bedrijf gelijk die producten en diensten kan aanbieden en dat de kwaliteit en betrouwbaarheid van de sector gewaarborgd kan blijven. Maar deze toetredingsbarrières kunnen natuurlijk ook in jouw voordeel werken! Hoe meer regels en restricties, hoe moeilijker het wordt voor toekomstige concurrenten om bij jou marktaandeel af te snoepen.

Hoe definieer ik mijn doelgroep?
Bij het runnen van een bedrijf is één onderdeel uiterst essentieel: je klanten. Bij het opzetten van je onderneming moet je dus uitvoerig stil staan bij hoe je nieuwe klanten kunt vinden en hoe je ze aan je kunt binden. Daarvoor moet je natuurlijk de markt waarin je opereert tot in detail kennen. Maar het is ook belangrijk om te weten wat voor type klanten mogelijk interesse in jouw product of dienst kunnen hebben.

Het is soms te makkelijk om te zeggen ‘dit keukenproduct is voor vrouwen’ of ‘deze uitvinden zal alleen door oudere mannen gebruikt worden’. Overweeg eens om een uitgebreid marktonderzoek te (laten) doen. Op deze manier krijg je goed in kaart gebracht hoe jouw afzetgebied eruit ziet en waar je dus op kan gaan focussen. Een goed begin is dus ook hierin het halve werk.

Hoe groot is de markt?
Nadat je hebt bepaald in welke niche je je gaat begeven, moet je weten uit hoeveel mensen dit deel van de markt bestaat. Heb je veel concurrentie? Heb je veel potentiële klanten uit het buitenland? Komen ze haast vanzelf of moet je er heel veel moeite voor doen? Uiteindelijk moeten er genoeg mensen zijn die op zoek zijn naar wat jij aanbiedt. Maar de markt moet ook weer niet zó groot zijn dat nieuwkomers gewoon geen plek weten te veroveren tussen de concurrentie. Hou in ieder geval in je achterhoofd dat je markt vaak nog wel kan groeien, iets wat versterkt kan worden als jouw bedrijf groeit en je bijvoorbeeld een net iets brede markt aanboort of juist andere doelgroepen aanspreekt.

Is wat ik wil verkopen wel gewild?
Ga goed na of je idee wel commercieel genoeg is en of je niet een markt betreedt die al tanende is. Als je ‘wearables’ verkoopt, dan zit je waarschijnlijk goed. Steeds meer consumenten hebben immers interesse in deze slimme armbanden en horloges. Maar Apple duikt nu ook in deze markt en de vraag is dus of je niet te laat zult zijn en of je nog wel genoeg aandacht voor jouw product kunt krijgen. Je moet je dus ook zien te onderscheiden. Bied iets aan wat concurrenten nog niet hebben bedacht of onmogelijk zelf kunnen uitvoeren.

Wat is mijn marge en wat wordt mijn prijspunt?
Voordat je de markt betreedt, moet je goed nagedacht hebben over welke prijs je gaat hanteren. Dat is natuurlijk geen nattevingerwerk, maar het resultaat van diverse (markt)onderzoeken, overwegingen, kostenanalyses en meer. Wat kost het om het product of de dienst die jij aanbiedt te laten maken? Wat wordt vervolgens jouw marge? Ga je meer aantallen verkopen tegen een lage prijs en maximaliseer je dus je bereik? Of ga je juist minder verkopen tegen een hoge prijs en maximaliseer je daarmee je winst per stuk?

Deze keuze bepaalt namelijk ook hoeveel je ergens van moet inkopen. En beïnvloedt ook hoe je potentiële klanten je producten of diensten gaan waarderen. Hoeveel zijn ze bereid om uit te geven aan wat jij levert voordat het te duur wordt en ze hun winkelwagentje verlaten of niet ingaan op de offerte?

Hoe ga ik waarde toevoegen?
Als je een zoekmachine wilt starten: dikke pech, dat doet Google al. Als je brood wilt verkopen: dikke pech, dat doet Bakker Bart al. Je kán wel een zoekmachine of een bakkerij beginnen, maar je moet dan op de een of andere manier iets van waarde weten toe te voegen. Op die manier trek je namelijk klanten binnen en kan je jouw onderneming laten groeien.

Je kan op verschillende manieren waarde toevoegen. Denk hierbij niet alleen aan het product of de dienst zelf, maar kijk bij welk facet van je onderneming jij net die extra waarde kan toevoegen. Ga je bijvoorbeeld voor een meer dan uitstekende klantenservice? Het heeft Coolblue geholpen om van een ‘gewone’ consumentenelektronica-webwinkel uit te groeien tot een grote omnichannel-speler. Weet jij een offline wereld te introduceren bij online consumenten en vice versa? Het is hoe Thuisbezorgd.nl in no time uitgroeide tot een niet meer weg te denken speler in de afhaalbranche.

Hoe unieker of onmisbaarder jouw product of dienst is, hoe meer waarde het krijgt toebedeeld in de ogen van de consument. Essentieel als je een onderneming wilt neerzetten die nog jaren meekan.

Wat wordt mijn jaarlijkse omzet?
Normaal gezien kun je als bedrijf moeilijk overleven als je jaar na jaar geen winst weet te maken. Maar er zijn uitzonderingen. Kijk bijvoorbeeld naar Zalando, de razendpopulaire kledingwinkel uit Duitsland die jarenlang verlies leed. Maar het kon dit, omdat het een flinke investeerder achter zich had en dit ook onderdeel was van hun businessmodel. De eerste jaren zoveel geld in het bedrijf en vooral in de marketing pompen, zodat het na jaren eindelijk de vruchten zal plukken van dit beleid.

Maar jij hebt waarschijnlijk geen Zalando uit de grond gestampt en zal waarschijnlijk ook niet zulke grote investeerders aantrekken. En dus moet je goed kijken naar wat je verwachte omzet wordt in het eerste jaar en welke kosten daar tegenover staan. Natuurlijk is het geen ramp als je de eerste tijd verlies lijdt (of je onderneming moet je hoofdinkomen zijn, dan kan het een probleem vormen), want dat hoort erbij. Maar uiteindelijk hoop je natuurlijk meer over te houden dan dat je erin stopt.

Wat wordt mijn verwachte groei en schaalbaarheid?
Je onderneming moet de ruimte hebben en krijgen om te kunnen groeien en zich aan te kunnen passen aan veranderde omstandigheden (markt, innovatie, crises, et cetera), helemaal als je het online wilt overleven. Het opzetten van je eigen bedrijf is een prachtige stap voorwaarts en is waarschijnlijk een van de hoogtepunten uit je (toekomstige) carrière. Hoe je doelen in de gaten, maar vergeet tegelijkertijd ook niet om de behaalde resultaten te vieren.

Terwijl je de verwachte groei en schaalbaarheid in de gaten houdt en je je targets probeert te halen, moet je ook weer niet te strak te werk gaan. Gun jezelf en je bedrijf soms wat flexibiliteit en besef dat het perfect acceptabel is om niet altijd alle antwoorden paraat te hebben of om soms gewoonweg niet goed te weten wat je aan het doen bent. Juist dát maakt je uiteindelijk ook een ondernemer, toch?

Over de auteur

Over de auteur

Ondernemen & Internet is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten