Social media voor bedrijven

Bedrijven vinden het soms lastig om de commerciële kansen te zien van social media. Ze zijn er privé wel actief op, maar je kunt de platforms zakelijk ook heel goed inzetten. Je vindt er gemakkelijk je doelgroep en kunt waardevolle interactie met ze aangaan. Hoe kun je alle social media-kanalen het beste inzetten voor je bedrijf?

Het nut van social media voor jouw bedrijf

Social media voor ondernemersPrivé zet je misschien vakantiefoto’s op Facebook of Instagram, en bekijk je wat de familie zoal afgelopen week gedaan heeft. Als je vanuit dat oogpunt naar dit soort platformen kijkt dan is het niet gek als je je afvraagt wat social media voor jouw bedrijf kan betekenen.

Maar bekijk het eens vanuit de bril van de marketeer. Jij bent ondernemer. Wat doe jij als je even wat tijd over hebt? Precies! Ook jij zit heel wat uren op dit soort platformen.

Bedrijven kunnen via social media online geld verdienen. Ben je handig met Facebook of Instagram? Op platformen als deze kun je ook gemakkelijk online verkopen!

Ook jij bent hier te bereiken, waarschijnlijk zelfs gemakkelijker dan via een tv- of radioreclame. En zo geldt het ook voor die miljoenen andere ondernemers. Focust jouw bedrijf zich op een specifieke tak van consumenten? Dan is het vaak zelfs nog gemakkelijker om die massaal te bereiken. Maar je moet er wel wat voor doen.

Mogelijkheden van social media-platforms

Social media is niet alleen bedoeld om op de hoogte te blijven van het reilen en zeilen van je familie en vrienden, maar biedt door de grote aantallen gebruikers ook een zeer interessant bereik voor bedrijven. Op dergelijke websites en in apps kan je namelijk je product of dienst onder de aandacht brengen bij potentiële klanten, maar kan je de kracht van social media ook benutten om nóg beter in contact te staan met de consument of om een wat persoonlijkere kant van jou als ondernemer te tonen.

Social media is voor bedrijven een manier om persoonlijk contact te hebben met de klant.

Sociale media inzetten

Wanneer je een bedrijf hebt en online je bereik wilt vergroten dan kijk je waarschijnlijk eerst naar het opzetten van een eigen zakelijke website. Logisch, maar vanuit het oogpunt van bereik gezien is een account op social media voor jouw bedrijf meestal beter. Het is eenvoudig op te zetten, je hoeft er niet al te veel tijd aan kwijt te zijn, maar het kan je wel een boel exposure, fans en omzet opleveren!

Instagram

InstagramOp Instagram delen gebruikers vooral veel foto’s. Het lijkt dan niet direct een winkelplatform, maar daarvoor is het juist wel geschikt. Door bij foto’s direct een koop-mogelijkheid te bieden kun je volgers direct vanaf Instagram iets verkopen.

Twitter

TwitterEén van de sociale netwerken die zich goed lenen voor ondernemers, is Twitter. Deze dienst werd in 2006 gelanceerd als een ‘microblog’, maar tegenwoordig fungeert het platform vooral als plek voor discussies, internetgrappen en actueel nieuws. Dit social media-kanaal wordt door veel webwinkels en bedrijven gebruikt als extra klantenservice-kanaal.

Let er wel op dat veel gebruikers verwachten dat je snel antwoord geeft als ze jou een berichtje hebben gestuurd! Je kunt op Twitter ook adverteren, maar over het nut en de kosten/opbrengsten-verhouding zijn de meningen verdeeld. Vaak ziet men meer in adverteren op Facebook.

Bepaal vooraf eerst op welk social media-platform jouw bedrijf actief moet zijn.

Facebook

FacebookFacebook werd opgericht met als doel om mensen met elkaar in contact te brengen of om bestaand contact levend te houden. De sociale netwerksite is echter ook ontdekt door bedrijven, die met leuke winacties of grappige plaatjes hopen dat hun post of pagina geliket of gedeeld wordt, zodat meer gebruikers hen ontdekken. Facebook is ook goed te gebruiken om via advertenties meer bereik te genereren.

Facebook leent zich ook als kanaal voor klantcontact en -service. Het is vooral geschikt om een wat persoonlijkere kant van de ondernemer te laten zien. Als schilder kun je bijvoorbeeld foto’s van je laatste klussen online zetten, terwijl je als groenteboer misschien wel exclusieve aanbiedingen via Facebook verspreidt. Ook kun je prima via Facebook verkopen.

LinkedIn

LinkedInLinkedIn, in 2016 overgenomen door Microsoft, zet zichzelf in de markt als het zakelijke social media-kanaal. Wat in eerste instantie werd gezien als een soort online visitekaartjescarrousel is nu verworden tot een bron van inspiratie voor veel ondernemers.

Op LinkedIn worden (gast)blogs geplaatst, zakelijke vragen gesteld of verzoekjes tot nieuwe klussen geplaatst. Voor jou als ondernemer kan LinkedIn een goede plek zijn om jezelf als expert neer te zetten. Sluit je aan bij relevante LinkedIn-groepen uit je branche, connect met inspirerende en invloedrijke mensen en etaleer je kennis via blogs die je schrijft en zo met je netwerk deelt.

Andere social media-kanalen voor ondernemers

Verkopen op social media
Verkopen op social media.

De drie hierboven genoemde sociale netwerken zijn populair en bieden veel mogelijkheden voor bedrijven. Maar er zijn natuurlijk nog veel meer sociale media-websites en -apps. Zo kun je Pinterest gebruiken om mooie foto’s te delen van je producten en kun je Snapchat, vooral populair bij jongeren, inzetten om snel wat persoonlijke dingen te delen.

Veel bedrijven gaan hier al de fout in. Die maken voor elk sociaal medium een profiel en denken dat ze alles via elk kanaal moeten delen. Maar social media gebruiken is geen doel op zich. Het moet onderdeel zijn van een plan en aansluiten bij jouw doelgroep. Kies dus een handjevol sociale platformen die hierbij passen. Twee tot drie sociale profielen zijn al meer dan genoeg om bij te houden.

Wil je ook online geld verdienen en ben je handig met Instagram? Via Shopify kun je ook gemakkelijk online verkopen via dit platform.

Voordelen van social media voor jouw bedrijf

Social media biedt veel voordelen, maar de concurrentie is natuurlijk ook enorm. Bedenk dus goed wat je uit je social media-inzet wilt halen. Profileer je bedrijf op sociale media: wie ben je en wat doe je? Zeker voor startende ondernemers zijn social media een laagdrempelig en kostenefficiënt marketingmiddel.

Heb je een eigen website of webshop? Overweeg dan ook een bedrag opzij te zetten voor advertenties. Vrijwel elk platform biedt mogelijkheden om tegen betaling je naamsbekendheid en bereik vergroten. Maar voordat je direct alle je budget inzet op social media-marketing is het goed om te weten dat je ook gratis, met een goed actief bedrijfsaccount, al best wat bereik kunt genereren.

Verder kun je social media inzetten om actief de dialoog met klanten aan te gaan. Dit is uiterst waardevol om je klantrelatie en -loyaliteit te versterken. Breng je klantenservice bijvoorbeeld deels onder op social media. Reageer direct op dringende vragen via Whatsapp, Twitter of Facebook Messenger. Veel klanten zullen hun ervaring met je bedrijf op social media delen – positief en negatief. Maak wijselijk gebruik van de interactie met je klanten, en gebruik hun feedback om je diensten te verbeteren.

Een effectieve social media-strategie opzetten

Social media-gebruikers bereikenJe weet nu wie en wat je wilt bereiken op social media. Maar hoe trek je de aandacht van je doelgroep? Dit doe je door interessante berichten te plaatsen in de vorm van tekst, foto en video. Voordat je lukraak content gaat delen is het meestal verstandig om hier vooraf een doelstelling en strategie voor te bedenken.

Vergeet bijvoorbeeld niet dat elk sociaal medium om een andere aanpak vraagt. Een bericht dat op het ene platform uitstekend werkt, zal op een ander de plank volledig misslaan. Instagram, Pinterest en Snapchat zijn bijvoorbeeld bij uitstek visueel, terwijl op Twitter en LinkedIn tekst het beter zal doen. Met video’s kun je bij YouTube en Facebook het beste terecht.

Kijk naar je doelgroep en mate van activiteit

Laat naast je doelgroep en bijbehorend medium, je persoonlijkheid als bedrijf hierin leidend zijn. Wat wil je met je bedrijf uitstralen? Geef hier een persoonlijk tintje aan om je te onderscheiden van de rest. Daarbij kun je in gedachten houden dat zakelijke media zoals LinkedIn formeler van toon zijn, dan bijvoorbeeld de luchtige toon van Facebook en Instagram. Je bedrijfsidentiteit vormt het vertrekpunt van waaruit je een relatie opbouwt met je publiek.

Linkedin is een wat formeler platform dan bijvoorbeeld Facebook of Instagram.

Tenslotte maakt het verschil wanneer je berichten plaatst. Wanneer is je doelgroep actief? Misschien is dat aan het ontbijt in de ochtend, ‘s middags onderweg naar huis of juist ‘s avonds op de bank. Dit is grotendeels een kwestie van uitproberen.

Wat in ieder geval werkt, is voor jezelf een contentkalender aan te houden. Je hoeft zeker niet alles vooraf in te plannen maar het helpt wel om actief te blijven op social media en om zo nu en dan even de tijd te nemen voordat je iets deelt. Op deze manier je publiek wanneer ze iets nieuws van je kunnen verwachten, en weet je zelf wanneer het tijd is om iets te plaatsen.

Meer leren over online marketing? IMU geeft hiervoor het boek Online Marketing Tornado uit. Bomvol tips voor online ondernemers. Vraag het nu aan!

Gerelateerde berichten